Ja så har jeg næsten lavet en ny væg, men der mangler stadig en panelbrædde på hjørnestolpen.
Dens bredde stikker udenfor og skal kløves.
Nu er der forskellige bredder forneden, i midten og foroven, så jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal gøre. Nysgerrig på, hvordan andre ville have gjort.
Ser forskellige muligheder
1) monteret panelbræt med en skrue, tegnet en linje langs stolpen og derefter savet efter den.
2) slutmonteret og håndsavede det, der stikker udenfor.
3) bare målt nederste og øverste mål, markeret på panelbrædtet og kørt i kløvsaven.
Var ude og målte nu, det var ikke så slemt som jeg oplevede det i går, da jeg holdt brættet oppe, måske var det fordi brættet havde slået sig for det havde nogle gjort.
Oppe: 7,7 cm
Midt: 7,5 cm
Nede: 7,9 cm
// men indser nu, at jeg målte forkert nu, jeg tog mål ved reglarne, jeg burde jo have målt absolut højst og lavest ellers kan man jo ikke kløve rigtigt uden at måle sig frem til det forbandede.
Var ude og målte nu, det var ikke så slemt som jeg oplevede det i går, da jeg holdt brættet op, måske var det, at brættet havde slået sig, for det havde nogle gjort.
Oppe: 7,7 cm
Midten: 7,5 cm
Nede: 7,9 cm
// men indser nu, at jeg målte forkert nu, jeg tog mål ved reglarne, jeg burde jo have målt absolut højst og lavest, ellers kan man jo ikke kløve rigtigt uden at måle sig frem til forbannelse.
Hængselsiden da. den er 23cm bred (+ lidt ekstra for at overlappe langsidens panel)
Brædderne er 14,5cm
Købe andre brædder eller sætte en 14,5 samt en som man kløver ned til lige under 8,5?
Overvejer godt nok at beklæde hjørnet med plade, så det bliver smalle, kløvede brædder gør i sig selv intet, men er alligevel nysgerrig på, hvordan tømreren ville have gjort.
Måske findes der 23cm panelbrædder endda.
Vil jo have, at brædderne dækker mellemrummet mellem de to piller i hvert fald.
Hvad er snedkerknebbet for at få den rigtige udsavning ud af en brædt som i mit tilfælde, jeg har taget, jeg har en liggende bjælke og vil have, at panelbræddet dækker så meget som muligt. Men der er jo ingen præcise mål nogen steder. Findes der en simpel måde at lave en skabelon eller sådan noget? Jeg tog et stykke affald af panelbræddet og begyndte at gætte mig frem for at få en skabelon, men det er jo en ret tung metode.
lilla=tag
"blå"= bjælke
rød=panel
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.