Vi er lige begyndt at renovere den nyerhvervede villa fra slutningen af 1800/tidligt 1900-tallet og støder som forventet på nogle ting, vi måske ikke ligefrem jubler over. Huset blev renoveret og tilbygget i 40erne, og i flere rum er der en slags boardvægge. Jeg tog for givet, at det var treetex, men når jeg læser om det, er den generelle opfattelse, at treetex er meget porøst, hvilket vores plader ikke er. (Jo vist, man ville måske ikke hænge et fladskærmsfjernsyn op i pladen, men man trykker bestemt ikke tommelfingeren igennem.)
Nogen der har nogle staldfif om, hvad dette kan være?
Denne avisannonce er passende nok limet fast på undergulvet i samme rum, som billederne er taget Sådan går det, når man bor på treetexens gyldne fødested!
Interessant for øvrigt. Jeg har altid set det benævnes som treetex, og troede at du stavede forkert.
Ja, tanken at det skulle være hård eller hærdet treetex har mærkeligt nok slået mig med
Dog virker "alle" så utroligt enige om hvor porøs treetexen skal være, deraf nysgerrigheden. Den hårde og hærdede kanske bara var storsælger her rundt fabrikken.
Du kan trykke neglen i den og den er passende til at sætte hæfteklammer i.
Det bliver et er nja på det Man kan ikke trykke neglen i pladen, og vil man have en søm eller en hæfteklammer i, må man nok hente hammeren. Det er måske helt enkelt den hårde slags
"Vanlig" treetex er ca. en cm tyk, og man trykker en tegnestift ind meget let. Treetex er faktisk rigtig fremragende til at lave opslagstavler af, som man vil sætte nåle og tegnestifter i.
Så er der masonite i forskellige former i den anden ende af skalaen, rigtig hårdt presset.
(Ja, egentlig er vel HDF fulgt af MDF den hårdest pressede træfiberskive).
Men der er sikkert blevet eksperimenteret med diverse forskellige byggeskiver, som har været presset i alle mulige hårdheder mellem treetex og masonit - gætter jeg.
Hvilket fantastisk tidsdokument, spara den bilden på annonsen!
Nu forstår jeg hvordan de tænkte. I mit hus som oprindeligt er bygget 1939 så har jeg fundet både porøs "anslagstavle-treetex" dengang, (i loftbjælkelaget for samtidig tætning og isolering under kutterspånerne, dels "hård treetex" som er næsten præcis som en 13mm masonitplade. Den var tilsyneladende populær omkring 1965 da alle indvendige vægoverflader fik nye tapeter mm.
Treetex var simpelthen den første glatte byggeplade + en del andre "finesser" som "tunnisolering"..mm...
En sjov anekdote er at jeg da jeg var lille (i 70'erne), gik til en byggehandel og ville have en plade treetex, for det havde jeg læst i en gammel bog om modeljernbaner, at man kunne have til at bygge bjerge og lignende, let at bryde i "naturlige" konturer, male på og så...Da havde de ikke en anelse om hvad jeg talte om og foreslog gipsplade...
Tak så meget for alle svar, bygge hus er nok det venligste forum, jeg nogensinde har set! Selvom det ikke er et vigtigt spørgsmål, er det rigtig sjovt, at folk engagerer sig
Karlmb: Sjov tidslinje du fandt. Jeg kan tilføje, at den gamle treetexfabrik blev revet ned i -06 eller -07 for at gøre plads til et nyt kraftvarmeværk, som nyfigen ungdom sneg man sig gerne rundt i den nedlagte fabrik og kiggede under lyse sommernætter
Projektet med at modellere et landskab af en gipsplade lød meget sværere end af en porøs fiberplade...
treetex er jo bare et varemærke. Bløde/porøse træfiberplader er vel handelsnavnet på dem, men eftersom de ikke bruges på samme måde nu om dage, er udbudet jo begrænset. Almindelige dog længere nede i Europa og i Polen, hvor de fleste plader fremstilles i dag. Findes i en mængde forskellige densiteter, dvs. "hårdheder"
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.