Hej!
Jeg har købt et fint gammelt hus fra slutningen af 50'erne. Det er ikke renoveret siden 90'erne, så det skal fikses op til 2030 and beyond. Det skal blive et rigtig sjovt projekt.
Huset har kælder, med indgang både udvendigt og indvendigt. Det var bare sådan, at huset jeg ville have, tilfældigvis havde kælder under sig. Jeg har aldrig haft kælder, og personligt ser jeg ikke, at jeg kommer til at bruge det til andet end lidt opbevaring og til at vaske tøj (jeg har dog overvejet at flytte vaskerummet op, men det er til en anden tråd).

Jeg overvejer at sætte trappen indvendigt op, så der kan blive en lille entré, og flytte soveværelsesdørene, så de får indgang derfra i stedet og lave en walk-in closet for enden af den.

De praktiske spørgsmål:
Gulvet mellem beboelsesplanet og kælderen er 30 cm beton. Jeg forestiller mig, at man fastgør lægter i betonen langs langsiderne (ca. 4 m) og så mange gulvlægter som nødvendigt på tværs langs hele længden. Derefter på med plade og gulv. Isolering nedefra. Er det sådan, I ville have gjort arbejdet, eller har jeg overset noget?
Er der nogen grund relateret til fx luftcirkulation eller andet, der gør dette til en dum idé?

Brugerens spørgsmål, da kælder er et åbenbart blindt punkt hos mig:
Vil eventuelle fremtidige spekulanter på huset blive forfærdet over, at der kun er indgang udefra og derfor vælge huset fra på grund af dette?

Jeg vil være meget taknemmelig for input!

/P.

Ps. Hvis nogen undrer sig "hvorfor i alverden?" så er mine to største grunde disse: 1) soveværelsesdørene går direkte ud i entréen, bare nogle meter fra både køkkenet og hoveddøren. Jeg har kun haft det sådan i en af mine tidligere lejligheder. I småhuse føles det på en eller anden måde nøgent, at de ligger så tæt på hoveddøren (og gør det for let for en galning at finde lige ind i soveværelset 😜). Ved at flytte soveværelsesdørene, ville rummene få en lidt mere privat følelse samt nødvendig opbevaring. 2) jeg kan lige så godt bruge indgangen udefra, da det meste, der hører til en kælder efter min mening, bruges udendørs.

Giv det samme råd, vi plejer at give til alle, der har købt nyt. Bo dig ind i mindst et år, før du laver drastiske ændringer. Man kan som regel altid finde enklere små løsninger, der alligevel gør en stor forskel. Gem de store indgreb, indtil du virkelig ved, hvad du vil prioritere.

• Synes
SågspånPappspikEternit og 2 andre
  • Laddar…
Sætter du igen den indvendige trappe vil du bande over det i fremtiden.

• Synes
  • Haha
SågspånPappspikEternit og 3 andre
  • Laddar…
Det er nok ikke så svært at løse, og du er vel på rette vej med løsningen. Nogle fremtidige købere vil se det som positivt med en entré/garderobe i stedet for en trappe, og andre, som jeg, vil gerne kunne nå kælderen indefra.

Mit råd er at bo der et stykke tid og lade den nuværende planløsning sætte sig. Du kan jo undgå, at psykskallar glor ind i soveværelset ved at lukke døren. Du vil en dag på en snefyldt og kold vinterdag bande over, at du ikke kan hente hvad det nu er i kælderen, fordi trappen er væk.

Hvis der alligevel skal fikses en masse i huset, kan du måske tage fat på andre ting først. Hvis ikke andet, er det måske godt med en tilgængelig kælder under renoveringen.

• Synes
Nya husägaren
  • Laddar…
Centano Centano sagde:
Sætter du igen den indvendige trappe, vil du bande over det i fremtiden.
Hvad er den primære grund til det, tror du? Jeg glemte at nævne, at huset ligger syd for Malmö, så det er i hvert fald usandsynligt, at sne-relaterede problemer ville være årsagen til mine bandeord ;)

N Nya husägaren sagde:
Hvad er den primære årsag til det så tror du? Glemte at nævne, at huset ligger syd for Malmö, så det er i hvert fald usandsynligt, at snorelaterede problemer ville være årsagen til mine eder ;)
Der er jo anden nedbør end sne. Men uanset om du ser bort fra vejr og vind, så er det meget praktisk at kunne gå ned i kælderen uden først at skulle tage sko på og gå ud og låse kælderdøren op. Som allerede sagt tidligere, bo i huset først, før du foretager en sådan ændring. Jeg ville aldrig fjerne den indre trappe, men jeg render også i kælderen flere gange om dagen 😋

• Synes
Nya husägaren og 3 andre
  • Laddar…
Jeg har hus med kælder med kun udvendig kældertrappe. Og jeg hader dette. Min kælder er uvurderlig med plads til ekstra fryser, øllager, værksted, og anden opbevaring. Det er et elendigt at hver gang skulle tage på sig udendørssko, overtøj efter sæson.
Jeg elsker min kælder og kunne aldrig forestille mig et hus uden. Har faktisk flere gange tænkt på at bygge en indvendig kældertrappe.

• Synes
  • Elsker
Nya husägaren og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.