Skal bygge en garage (plank med 195 mm vægrammer). Efter flere overvejelser er jeg kommet frem til, at saksspær er det mest passende valg i mit tilfælde. Jeg vil også have en tværgående traversbjælke ophængt i to langsgående bjælker, hængende i spær. Spærleverandøren fandt en løsning, hvor man kunne belaste hver spær med 150 kg 1 meter fra centrum.

Når jeg tænker efter, er det ikke meget, da traversen i sig selv og en vis længde af bjælken skal indgå i denne vægt. Jeg vil jo kunne løfte mindst 150 kg!

Mit spørgsmål er altså, hvordan jeg bør tænke/regne? Kan man fordele vægten ved, at bjælken har en vis stivhed i sig?? Skal bjælken være fritbærende hele vejen, hvor store langsgående bjælker er nødvendige da??

Garagen er 7,2 m bred og 7,8 m lang (udvendig).
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.