Hej!

Jeg planlægger at bygge en carport/garage efter egne mål og har brug for hjælp til dimensionering af træværket. Jeg har kigget rundt efter byggevejledninger på svensktræ efter en dimensioneringsguide, men jeg kan ikke finde noget, der direkte passer til mine planer.

Bygningens planlagte mål er (B)3.5m x (L)5.4m (H)2.4m (tagbjælke) eksklusive tagspring og skal stå i snøzone 2.0.

Med tanke på bredden tænker jeg, at en form for saddeltak (plade) ville passe bedst, medmindre der findes bedre konstruktioner?

Eksempel.

Stolper: 220+220+220 4x2stk
Bæreline: 220mm.
Tagbjælker (med stivere): 2 stk. boldlimede 220mm i cc60.

Kan dette være en holdbar løsning?

Meget taknemmelig for løsninger og forslag.

Mvh Vold

Hvis spændvidden er under 3,5m bør 45*220 vel fungere. Et tip er jo ellers at vælge bedre træ dvs højere styrkeklasse (eller at lægge tagbjælkerne tættere)

Selv har jeg bygget traktorcarport med hjemmesavet 2*8" det holder fremragende og hvis nedbøjningen er lidt større end anbefalet, generer det mig ikke, da jeg ikke plejer at opholde mig på taget.

• Synes
vold
  • Laddar…
Hej,
Her finder du hvad du har brug for til at dimensionere byggeriet. Supergodt værktøj!

F fribygg sagde:
Hvis spændvidden er under 3,5m, burde 45*220 fungere. Et tip er at vælge bedre træ, dvs. højere styrkeklasse (eller placere tagbjælkerne tættere).

Selv har jeg bygget traktorcarport med hjemme savet 2*8" det holder fremragende, og hvis nedbøjningen er noget større end anbefalet, generer det mig ikke, da jeg ikke plejer at opholde mig på taget.
Ok, tak for svaret!

Så skønsmæssigt ville C24 bjælker med målene 45x220 i CC60 fungere, men på grænsen, ikke sandt? Jeg foretrækker lidt grovere dimensioner for at være på den sikre side og holde mig til reglerne.

Undskyld det dumme spørgsmål nu, men øger eller mindsker belastningen afhængigt af tagkonstruktionen? Et sadeltag i mit eksempel vil jo veje mere i ren vægt, men samtidig kunne klare højere belastninger end et "enkeltag" når det kommer til vind og sne, eller? Jeg er absolut åben for forslag her og vil helst gøre det så enkelt som muligt for mig selv, da jeg aldrig har bygget et tag før.

Et lignende eksempel (se link) med kun lidt mindre mål, som findes på byggbeskrivningar.se, har både tyndere dimensioner, dårligere styrke og højere CC afstand. Dog et "enkeltag" med lavere totalhøjde på 2.4m i sammenligning med mit eksempel, som sandsynligvis bliver tættere på 4m. Grunden til, at jeg overvejer et sadeltag, er, at jeg forestiller mig, at det bliver en stærkere type konstruktion ved større højde? Jeg er ikke så bekymret for sne, men kraftige vinde på et "enkeltag" får vel et helt andet vindfald end på et sadeltag, derfor behovet for grovere dimensioner?

https://www.byggbeskrivningar.se/pdf/Broschyr-Carport-SvensktTrä-Byggbeskrivningar.ashx?File=8785&Doc=Broschyr

Senest redigeret:
M Magnus_Nordmark sagde:
Hej,
Her finder du, hvad du har brug for for at dimensionere byggeriet. Topgodt værktøj!
Tak men ser ingen link?

M Magnus_Nordmark sagde:
Missede linket før, her finder du virkelig god dimensioneringshjælp:

[link]
Tak. Jo, jeg udgår lidt fra beskrivelserne der, men har svært ved at anvende det direkte på målene i mit planlagte bygge.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.