Hej

Jeg har en "standard" gulnet fyrretræstrappe, som jeg gerne vil gøre noget ved. Havde planer om at slibe og bejdse/olie, men nu fandt jeg et produkt, der hedder Inland trapperenovering (www.inland.nu), hvor man køber tynde egetræsplader og lister, som man limer på den eksisterende trappe. Overlykkelig var jeg, indtil jeg hørte prisen, som var ca. 800 SEK/trappetrin.

Nu undrer jeg mig over, om nogen har gjort noget lignende med hjemmelavede plader i stedet, eller anvendt gulvparket og lister eller noget. Jeg kunne godt lide ideen om at lægge nyt træ ovenpå, men har ikke lyst til at betale 800 SEK for hvert trin.

Idéer, materialevalg, billeder og øvrige råd modtages taknemmeligt.

/NiB
 
Jeg har gjort omtrent det samme, bare i egen regi. De får det til at lyde såååå enkelt, og det kan da også være enkelt, når trinene er lige, men hvis der er sving, så kan man ikke tale om enkelt...

Vi har i hvert fald lagt parketgulv Kährs Linnea 7mm olieret ovenpå monteret med montagelim. På for-/bagside sidder der en massiv egetræsliste, som er limet og skruet i samme højde eller en smule over parketten. Disse lister købte jeg hos derome, som dengang var billige på grund af for stor indkøb.

I øvrigt er alt malet hvidt, også undersiden af trinene.


normal_100_0009.JPG

Nogle flere billeder: http://gallery.jarkeborn.se/thumbnails.php?album=11

http://www.kahrs.se
http://www.derome.se/
 
You made my day!
Så skal jeg jo gøre...

Forstår at det var bøvlet at få til buen. Var parketten virkelig så bred?

Et andet opfølgende spørgsmål. Hvordan fik du forkanten absolut lige? Der bliver vel en synlig samling der foran mod listen, hvis man ikke har det lige?

Flot forresten ;)
 
Nix, men man lægger parket som normalt, da Linnea er click-gulv, så satte man sammen så mange som krævedes for trinnet, målte og tænkte og målte og savede.

Vidste absolut helt 100% lige er det jo ikke, og vis så man det til at begynde med, men så tænker man ikke på det og ser helheden istället for små detaljer.

Begynd der, hvor det er lige for at lære det, før du kommer til svingen (hvis du har en sådan)
 
Hvordan målte du for at få det så nøjagtigt?
 
Tommestok og smygvinkel var det, som gjaldt, og tålmodighed....tog vel to weekender (2 stk trapper, en op og en ned)
 
Jeg så, at der findes et produkt, der hedder STEPCOPY på hjemmesiden nedenfor:
http://www.stepkit.com/sidor/hur.html
Det virkede ret smart at bruge dette værktøj til 250 kr.
Alternativt fremstille et lignende værktøj selv.

Jeg tænkte på at købe det gamle hæderlige EK-parket (hel plank) med fer og not og lime sammen til en plade inden tilpasning i trappen.
 
Ja, jeg var også inde på Stepkit, men dengang var den ret ny og ikke helt let at få fat i hurtigt.

Limet = Sandsynligvis mere spild og mere tidsforbrug. Sådan parket er jo ret meget længere og svær at håndtere, hvis man limer flere sammen.
 
... og med hvad savede du? Stiksav eller?
 
Cirkelsav fra undersiden og fukssvans. Med en stiksav er det sværere at få lige snit
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.