Skal trapperenovere en ældre L-formet vindsstige i forbindelse med, at vi har bygget en ekstra etage. Mit problem er, at vi har hævet gulvet på den nye etage med ca. 35mm. Det gør, at det sidste trin bliver meget højt, hvis jeg bruger almindelige renovations trin (8mm).
Havde tænkt at sadle på trinene 10-20mm plus renovationstrin. Men har indset, at de kun dækker ca. 48mm af det gamle trin. mine er 45mm plus sadling, så der er ingen plads at sadle. Har overvejet at bruge trappenæselister af aluminium, men dem jeg har fundet som er diskrete og pæne, fungerer kun med tyndere laminat, hvilket jeg ikke vil have.

Min seneste tanke er derfor at lave egne "renovations trin" af bordplader. En bordplade i 26mm er en ret passende højde for mig. At jeg hæver det første trin er intet problem, da jeg allerede har hævet det nederste gulv med mindst 15mm, da vi lagde klinker der.
Jeg tænker i så fald enten lade trinene gå ud 20mm længere end i dag, og lime på et egetræs stykke i underkanten, der fungerer som næse. Det vil give en massiv front på omkring 75mm, med andre ord, trinene vil føles meget tykke.
Så får jeg lidt længere trin end i dag, hvilket nok kun er positivt, da der i dag er lidt kort steglængde.

Næste alternativ er at sætte dyk- og fein-sav i arbejde og skære de gamle næser, der stikker ud, væk. Så enten beholde den nuværende steglængde, eller forlænge. Gør jeg dette, kan jeg montere en egetræsplade eller hvid mdf, parket osv., også i bagkant/trinet, og så vil det nye trin ikke blive mere end sine 26mm, hvilket måske vil føles tyndt i stedet.

Har nogen erfaring med at renovere trappe på denne eller lignende måde? Kan en bordplade fungere? Ville I foretrække, at det visuelt blev et super tykt trin med 75mm, eller et tyndt på 26mm? (Man kan jo lime et stykke på her for at se tykkere ud, men meget arbejde for tvivlsom gevinst.)

Bortset fra at jeg skal løse et problem, så er det også ret omkostningseffektivt. Hvis jeg f.eks. køber Ikeas ubehandlede bordplade, får jeg 6 trin ud af en plade for 1500:-. Jeg har 15 trin, hvoraf nogle store, så jeg vil sandsynligvis have brug for 3 plader til trinene. Med andre ord ca. 5-6000:- inkl. lim mm. Så kommer der plader til bagkant, hvis jeg vælger den løsning. Så sandsynligvis uanset hvilken, kan man lave en god løsning for 8-10K. Havde trapperenoveringsfirmaerne kunnet løse dette med renovationstrin, havde jeg dog gerne lagt de 16-20K, de har tilbudt til almindelig trapperenovering for. Men dem jeg har kontaktet, har ikke kunnet løse dette med standardtrin, og alt andet bliver ifølge dem (og mig) urimeligt dyrt.

Ubehandlede billige bænkskiver plejer ikke at være så tætte/hårde og ville derfor slides hurtigt. Hvis du vælger den vej, ville jeg ikke sætte eg i underkanten, men som front på hele trinet, eftersom trinets kant er det, der slides hurtigst. Samtidig får du en slags træ i hele fronten i stedet for stribet (hvis jeg forstår din plan korrekt).

Z z_bumbi sagde:
Ubehandlede billige bænkeplader plejer ikke at være så tætte/hårde og vil derfor blive slidt hurtigt. Hvis du vælger den vej, ville jeg ikke sætte eg i underkanten, men som front på hele trinnet, da trinkanten er det, der slides hurtigst. Samtidig får du en slags træ på hele fronten i stedet for stribet (hvis jeg forstår din plan korrekt).
Tanken er at lakere eller oliere dem. Når jeg skriver "sætte en eg i underkanten", mener jeg, at jeg lader hele trinnet skyde frem over det gamle og limer en klods under næsen, der skjuler det nedre trin, på samme måde som næsen på et renoveringstrin.
At sætte front på hele trinnet ville, hvis jeg forstår dig korrekt, betyde et trin uden næse. Mine korte trin forudsætter en lidt fremskydende næse.

Efter lidt overvejelse tror jeg, at det nu hælder mod, at jeg skærer den gamle næse væk og sætter et dækkende stykke af eg eller andet materiale i bagkanten på trinbrættet og lader trinet skyde ud nogenlunde som i dag plus nogle ekstra cm. med andre ord ikke lime noget stykke på næsen. Det føles som om 75 mm tykke trin vil se meget mærkelige ud på min lille trappe, som er 75 cm bred.

Lægger du det nye trin på linje med det gamle, så får du eg, der dækker selve trin, dvs. næsen består helt af eg.

Z z_bumbi sagde:
Lægger du det nye trin i niveau med det gamle, får du eg, der dækker selve trinnet, dvs. næsen udgøres helt af eg.
Ved ikke om jeg helt forstår dig, med at lægge i niveau med det gamle

Alt 1 Med pålimet egestykke tænker jeg som i det øvre trin. Da lægges pladen i niveau med det gamle. Da beholdes den gamle næse, og alt lægges udenfor.

Alt 2 det nedre trin, saver jeg den gamle næse af og sætter en dækningsplade mod stødtrinnet. Jeg skubber det nye trin ud, da jeg stadig vil have en næse, så jeg beholder eller endda udvider dybden på trinnet.

Diagram af en trappeopbygning i to trin, hvor det øvre trin har en grøn kant og udskæring til næsetilbygning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.