Jeg har malet min trappe om, og efter det er knirkelydene blevet værre. Under hvert trappetrin er der en længdegående bræt, som jeg gætter på er der for at gøre trinnet mere stift. Der opstår en lille bevægelse mellem brættet og trinnet, når man træder på det, hvilket giver anledning til lyden. Jeg ville tro, at knirkelydene ville aftage, når det bliver "kørt ind", men det har altid knirket, selv før jeg malede det om.

Spørgsmålet er, hvad jeg skal gøre for at fjerne lyden... Skru brættet strammere fast (det sidder allerede ret stramt), lime det fast (jeg antager, at der er en grund til, at brættet ikke er limet fra starten)?

Andre idéer?

Taknemmelig for svar.

En trappe tørrer og svulmer, hvilket gør, at den bliver løs.
Med kiler og polyuretanlim kan det fixes fra undersiden.
Du tager et par kiler per trappetrin, helst hårdttræskiler.
Derefter sprøjter du lim i sprækken og derefter slår du kilen ind. OBS ikke for langt, kiler kan sprække trappen ellers.
Vent derefter, indtil limen er hærdet, før du saver de udstående kiler af.
Hvis det ikke lykkes helt første gang, så prøv igen.

Et supplement er at bruge en svulmende lim, som direkte løser problemerne.
Dog kan lim gå skævt, så jeg anbefaler kiler.

Jeg havde også problemer med en ekstremt knirkende trappe. Knirken skyldtes, at træet i stødtrinet gned mod trinpladen (dvs. samme årsag som din knirken?)

Da jeg ikke kunne komme til trappen nedefra og havde besluttet mig for at male trappen, skruede jeg kraftige skruer (typ terrassebolt) gennem trinpladen og ned i stødtrinet. Det fikserede alt. Derefter lagde jeg latex i sprækkerne mellem trin- og stødtrinet, og til sidst spartlede og malede jeg trappen.

Nu er der helt stille.

Brættet plejer at være til for at barn ikke skal kunne få hovedet mellem trappetrinnene.

Ja, i en åben trappe. I en "lukket" trappe er det mest af æstetiske grunde. Sættrinnet kan også have en stabiliserende funktion.

Valken sagde:
Jeg har malet min trappe om, og efter det er knirken blevet værre. Under hvert trin sidder der en langsgående bræt, som jeg gætter på sidder der for at gøre trinnet mere stift. Mellem brættet og trinnet bliver der en lille bevægelse, når man træder på trinnet, hvilket giver anledning til lyden. Jeg vil tro, at knirkingen mindskes, når trappen bliver "indkørt", men den har altid knirket, også inden jeg malede den om.

Spørgsmålet er, hvad jeg skal gøre for at få fjernet lyden... Skrue brættet hårdere fast (sidder allerede ret stramt), lime det fast (formoder, at der er en grund til, at brættet ikke er limet fast fra starten)?

Andre idéer?

Taknemmelig for svar.
Brættet nedenunder hedder barnlist.
Jeg tror, jeg har set en tråd tidligere om knirken i barnlisten, og jeg tror, det løses ved at lægge små plastikskiver mellem listen og trinnet, så overfladerne ikke gnider mod hinanden. Kan ikke finde tråden, men men :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.