Skal bygge ned i kælderrummet lige under vores lejlighed og har nogle overvejelser omkring trappens bæreevne.
Vi vil selvfølgelig få hjælp fra en konstruktør til at beregne bæreevnen og hvilke bjælker vi har brug for.
Men konstruktøren koster en formue, så vi vil gerne give hende så gode oplysninger og forslag som muligt, så hun kan udføre sit arbejde så hurtigt som muligt.
Layout:
Mit forslag med en søjle i kælderen:
Men vi vil helst ikke have en søjle, men så åbent/pænt som muligt.
Er det muligt? Kan ikke se nogen god forbindelse mellem bjælkerne, men kan tage fejl.
Trappens åbning bliver så lille som muligt og også trappen. Åbning på 1800 x 1200 mm.
Har haft en trappeproducent her for at se på det, og vi kommer til at ligge uden for de anbefalede mål, men det vil stadig føles helt ok at gå på den. Det er vi klar over, da vi ikke ønsker at ødelægge for meget i stue og køkken med en større åbning.
Jeg synes, du gør det besværligt for dig selv. Det enkleste er at lade søjlen være en forlængelse af det øvre ydre vangstykke. Søjlen behøver ikke stikke op over trappen. Der er tale om meget små belastninger. Det vigtigste er, at trinnene og stødtrinnene har samme mål hele vejen i ganglinjen (40 cm ud fra væggen). Kan man følge trappeformlen (2*h + d = 60-63 cm) er det en garanti for en velfungerende trappe.
Jeg synes du gør det unødvendigt kompliceret for dig selv. Det enkleste er at lade søjlen være en forlængelse af det øvre ydre vangesstykke. Søjlen behøver ikke at stikke op over trappen. Det er meget små laster, der er tale om. Det vigtigste er, at trappetrin og stødtrin har samme mål hele vejen i ganglinjen (40 cm ud fra væggen). Hvis man kan følge trappeformlen (2*h + d = 60-63 cm), er det en garanti for en fungerende trappe.
Hej.
Søjler er til for at støtte bjælken ovenover, som skal holde både gulv og trappe.
Det burde være temmelig store laster, da vi skal afkorte 2-3 stykker bjælkelag under gulvet?
Jeg er ude efter den bedst mulige afveksling med bjælker for trappen og gulvet.
Vil gerne undgå søjler hvis det er muligt.
Uden at kende præcis hvordan det ser ud i dag, og hvad der er muligt at gøre, kan det løses med kun en afvekslingsbjælke (limtræ) og ingen søjle. Det forudsætter, at man kan ændre på bjælkelaget i trappehallen. En trappe kan man stort set gøre selvbærende, den producerer ingen større laster.
Uden at vide præcis, hvordan det ser ud i dag, og hvad der er muligt at gøre, kan det løses med kun en understøtningsbjælke (limtræ) og ingen søjle. Det forudsætter, at man kan lave om på etageadskillelsen i trappehallen. En trappe kan i stort set gøres selvbærende, da den ikke producerer nogen større laster.
Hej,
Nu er der slet ingen trappe, og vi vil have en så åben trappe som muligt, så den burde ikke kunne blive så selvbærende? Eller kan man tage hjælp fra ydervæggen og fastgøre trappen så godt mod den?
Hvordan tænker du, når du skriver kun en understøtningsbjælke?
Kan du tegne det ned, så jeg kan se det visuelt?