Tobbe.A
Hej, på et par steder på facaden sidder gamle plader opslået, som jeg nu har fjernet for at sætte panel. Ifølge en nabo, der har boet her siden husene blev bygget i 60'erne, indeholder pladerne asbest, og de gik som et "bånd" rundt om hele huset. Nu når jeg tog pladerne ned og kiggede bag dem, synes jeg, det ser ud som træuldfiber. Er det træuldfiber eller ej? Indeholder de asbest, som naboen hævder?

//Tobbe

• Et panelstykke med synlig træfiberstruktur, fjernet fra en facade, potentielt indeholdende asbest ifølge ejerens nabo.
Tobbe.A
Tobbe.A Tobbe.A sagde:
Hej, på et par steder på facaden sidder gamle plader spigret op, som jeg nu har fjernet for at sætte panel. Ifølge en nabo, som har boet her siden husene blev bygget i 60'erne, indeholder pladerne asbest, og de gik som et "bånd" rundt om hele huset. Nu når jeg tog pladen ned og kiggede bag dem, synes jeg, at det ser ud som træullit. Er det træullit eller ej? Indeholder de asbest, som naboen påstår?

//Tobbe

• Gråmalet plade med borehuller og en udsparing, placeret mod en baggrund af trælameller.
Det ved man ikke.
Smid dem som asbest

Tobbe.A
T TheGame sagde:
Det ved man ikke.
Smid dem som asbest
Ja, det er måske ligeså godt. Hvad jeg forstår så indeholder træullit ikke asbest, eller? Hvis det nu er træullit da.

C
Tobbe.A Tobbe.A sagde:
Om det nu är träullit då.
Det er ikke træullit. I det mindste ikke den almindelige variant.
Træullit består ikke af noget andet end løst presset træuld, der er gennemvædet i cement.

tr%C3%A4ullit.jpeg

Ser ud som en combo af træuld og eternit/minerit. Er det eternit, så indeholder det asbest. Ellers ikke.

Tobbe.A Tobbe.A sagde:
Ja, det er måske lige så godt. Hvad jeg forstår, så indeholder træullit ikke asbest, eller? Hvis det nu er træullit da.
Så bliver det lidt træullit i asbestcontaineren på genbrugsstationen. Det burde ikke være noget problem.

Tobbe.A
imported_Benno imported_Benno sagde:
Ser ud som en combo af træuld og eternit/minerit. Er det eternit så indeholder det asbest. Ellers ikke.
Det var netop det, der gjorde mig lidt forvirret over, hvad det faktisk er.

Skrider skidtet som asbest uanset.

C cpalm sagde:
Det er ikke træulddæk. I det mindste ikke den almindelige variant.
Træulddæk består ikke af andet end løst presset træuld, der er gennemblødt i cement.

[bild]
Er dette træulddæk uden asbest?

C
Lena Elisabet Lena Elisabet sagde:
Er dette træuldfilt uden asbest?
Produktet på mit billede er "ægte" træuldfilt ja, som det altid har set ud og ser ud endnu i dag. Og, mig bekendt, har det aldrig indeholdt asbest.
https://traullit.se/

• Synes
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.