Låsen i en inderdør sad løs, og jeg fjernede låsen for at se, hvordan det så ud indenfor. Træet var smuldrende.
Jeg har fjernet en hel del smuldret træ. Mit spørgsmål er, hvilken type råd der har ramt døren, og om det spreder sig, hvis jeg ikke fjerner al det dårlige træ?
Kære hilsener
Vringhed

Træ rådner kun, hvis det er fugtigt, så overvej, hvorfor/hvordan døren er blevet udsat for væde. Lidt mærkeligt, hvis det er en indvendig dør, der altid har været en indvendig dør. Desuden rådner det kun ved langvarig fugtighed, der ikke når at tørre op, enkelte gennemblødninger giver ikke råddent træ.

Ligeledes har de fleste skadedyr brug for fugtigt træ for at trives, yderst få gør skade på tørt træ.

Hvis det er en gammel dør, som genbruges fra et andet sted, kan skaden være gammel. Råd spreder sig ikke, hvis ikke fugten får mulighed for at vende tilbage. Men du bør forsøge at udskifte alt skadet træ, om ikke andet, så for at dit lås skal sidde fast.

Er der stor temperatursforskel mellem den ene og den anden side af døren, kunne du jo teoretisk set have fået kondens i låsen, specielt på grund af at der også er metal. Luften med højere temperatur kan bære mere fugt, som så kondenserer, når luften køles ned.

Tak for svarene.

Er det muligvis sådan, at der er tale om en indendørs dør til en yderdør/dobbeltdør? Før i tiden havde man jo to døre til yderdør.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.