Hej godt folk!

Er i gang med at planlægge lidt for et kommende projekt herhjemme. Tænkte at fikse lidt i kælderen. Har læst en del indlæg om dette her, men har ikke rigtig fundet noget, der er helt tilsvarende dette.
Dette rum fungerer i øjeblikket som et enklere "biograf rum" og det skal fortsætte sådan, men skal også flytte min computer derned.
Har en trappe ned som jeg har forsøgt at illustrere direkte inden for hoveddøren.

I øjeblikket er der dårligt pudsede vægge, der sandsynligvis er malet med forkert maling, fordi det flager en del. også pudsen. Altanen blev dog bygget sidste år, og tidligere har det været en mindre altan med enklere tag over.

Det gule jeg har malet er hvor jeg har sat isodränplader på ydersiden, årsagen til at ikke hele forsiden fik er, at under altanen er der to større støbte trapper, siden stod jo som sagt en mindre altan der før så jeg syntes ikke det var nødvendigt.

Ydervæggen er muret med større rektangulære sten? Store som leca-blokke omtrent.

Hele kælderen er opvarmet og har i dag ingen problemer med fugt, har også en affugter som står aktiv året rundt.

Planen er nu at sætte liggende træpanel i trappen og ydervæggen, og planen nu er at slibe/hakke pudsen ned, sætte stål/metal regler og så skrue panelet. Spare 1cm nede mod gulvet og 1cm oppe ved loftet for luften. Men vil gerne have lidt isolering? risiko for at det bliver dåselyd?

• En altan med træværk og gule markeringer af isodränplader under sne. Der er et overdækket område og en busk i forgrunden.
Manganbangan Manganbangan sagde:
Promoverer som vanligt min egen tråd for inspiration

[link]
Jo, den tråd har jeg læst igennem, men svarene på mine spørgsmål bliver ikke besvaret der, du har ingen isolering i dine vægge som jeg gerne ville have. men i øvrigt er planen jo den samme.

Hvordan har du løst ventilationen i væggen? panelen er jo ikke tæt op til gulv og loft, men stålprofilerne er jo det.

K Kardanmannen sagde:
Jo, den tråd har ja læst igennem, men svarene på mine spørsmål blir ikke besvaret der, du har ingen isolering i dine vægge som ja skulle ville have. men i øvrigt er juh planen den samme.

Hvordan har du løst ventilationen i væggen? panelet er juh ikke dikt an gulv o loft, men metalprofilerne er juh de.
Jeg efterlod en spalte øverst og nederst. Hele væggen sidder jo så 50mm fra ydervæggen, som er veldræneret. Gulvet ånder, hvilket gør, at koncentrationen af fugt ikke går ud mod væggene, men fordeles jævnt over hele gulvfladen. Rummet opvarmes kun af et stort element på væggen. Hvorfor isolere? Var det noget med, at du ikke kunne isolere udefra?

Præcis ja. Lyden. Akustikvæg og loft? 🤔

Ja, lige præcis. Lyden. Akustikvæg og loft? 🤔
Ja, jeg ved ikke, forestiller mig bare at det vil blive dårligt med en tom væg. Har sat en væg på overetagen som jeg ikke har isolering bag, mærker det vel ikke i hverdagen, men går man mod den eller taber noget i rummet så synes jeg det lyder dårligt.

K Kardanmannen sagde:
Ja, jeg ved ikke, bilder mig bare ind, at det ville blive dåselyd med tom væg. Har sat en væg på overetagen, som jeg ikke har isolering bag, mærkes vel ikke i hverdagen, men går man op ad den eller taber noget i rummet, så synes jeg, det føles dåselyd.
Jeg forstår. Jeg ved ikke, hvor meget det hjalp, men tæppet i mit tilfælde dæmpede meget lyd, og så måske også fordi jeg brugte yderpanel på indervæggene.

Jeg forstår. Jeg ved ikke, hvor meget det hjalp, men tæppet i mit tilfælde dæmpede meget lyd, og så måske også, at jeg brugte yderpanel på indervæggene.
Det er planen i mit tilfælde også, tror jeg. Det bliver sandsynligvis yderpanel på væggene. Har en altanmatta liggende i hele rummet i dag, og klinker under. det bliver 100 ggr mere behageligt at gå på. og dæmper sikkert også en del.

K Kardanmannen sagde:
Det er planen i mit tilfælde også, tror jeg. Bliver sandsynligvis yderpanel på væggene.
Har en altanmatta liggende i hele rummet i dag, og klinker under. Bliver 100 gange skønnere at gå på, og dæmper sikkert en del også
En sådan havde jeg også. Typ 150kr/kvm. Tænkte at starte med den og på sigt købe en til 400-600kr/kvm, når drengen blev teenager. Har dog solgt det hus 🥺

En sådan havde jeg også. Cirka 150kr/kvm. Tænkte at begynde med den og på sigt købe en til 400-600kr/kvm når drengen blev teenager. Har dog solgt det hus 🥺
Ja, noget i den retning, tror vi kan have købt den på bauhaus måske? Rummet er lige under 4x4 så nemt at købe fra en 4m rulle. Det er sådanne grønne plopper på undersiden som holder lidt afstand fra gulvet.

K Kardanmannen sagde:
Ja, noget sådan, tror vi kan have købt den på bauhaus måske? Rummet er lige under 4x4 så praktisk at købe fra en 4m rulle. Det er sådan nogle grønne plupper på undersiden, der holder lidt afstand fra gulvet.
Da svigermor kom ind i rummet, spurgte hun, om det var gulvvarme. Nej det er plutter under tæppet😂

• Haha
Kardanmannen
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.