Vi har vores soveværelse på nederste plan i vores hus i skrånende terræn. På en af væggene vil vi gerne sætte træpanel (Moelven Rough) op. Der er gipsplade med filttapet dér nu. Halvdelen af væggen er helt eller delvis under jorden. Tror I, det er ok at sætte stålregler på gipsvæggen og sætte træpanelet på disse? Er det tilstrækkeligt med ca. 4-5 cm luftspalte bagved?
Eller kan jeg springe stålreglerne helt over og sætte træpanelet direkte mod gipsvæggen?
Der er ingen kendte fugtproblemer i væggen.

Findes der rammelister at fastgøre panelet i (under/bag gipsen)?
Træpanelet vil hverken gøre til eller fra for fugten, så er der ingen problemer nu, er der ingen grund til at tage inderrum for at lave en luftspalte. Hvis der er fugtproblemer nu, skal de jo løses først under alle omstændigheder.

Jeg antager, at det er almindelige spærtræ og isolering bagved. Det ville jo være bedst, hvis jeg kunne undgå en ventilationsspalte. Jeg har et vindue, der starter 5 cm fra væggen, så det ville se lidt mærkeligt ud, hvis jeg skulle være nødt til at bygge væggen mere end 5 cm ud.

Er der ingen fugtproblemer, så er det bare at sætte panelet direkte mod gips/tapet. Bare du finder reglarne bag gipset at fastgøre i.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.