Jeg har brug for at købe trämjöl, altså meget fint fordelt træ. Hvor køber man det?

Burde ikke savværk have de?

Jeg kan sende min fulde støvsugerpose mod porto:D

Spøg til side, tjek med et snedkeri som sliber meget.

Hvad skal du bruge det til?

Jeg har brug for at reparere et slidt trægulv. Fik et tip om, at man kunne blande med (gammeldags) lak og på den måde få en pasta, der bliver hård.

Tak for tipset om Ages spartel. Men hvis man skal fylde sprækkerne mellem f.eks. planker, bliver det meget dyrt. Desuden, hos Theofils kan private vel ikke handle?

AndreasElin sagde:
Tak for tippet om Ages spartel. Men hvis man skal fylde mellemrummene mellem f.eks. planker, bliver det meget dyrt. Forresten, må private slet ikke handle hos Theofils?
Revnerne mellem plankerne skal du under ingen omstændigheder fylde med nogen form for hærdende spartel. Der skal du bruge fugemasse, som er fleksibel, så den kan bevæge sig, når plankerne udvider sig og tørrer gennem året. Biltema har den billigste: http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Tatning-och-Natning/Natmassa-254706/

Helioz sagde:
Revnerne mellem brædderne skal du overhovedet ikke fylde med nogen form for hærdende spartel. Der skal du bruge en fugemasse, der er fleksibel, så den kan bevæge sig, når pladerne svulmer og tørrer i løbet af året. Biltema har den billigste:
[link]
Hm. Jo, jeg har hørt det der også. Men jeg kender også personer, der har brugt lak eller muligvis trælim sammen med trémjöl og fyldt revnerne.

AndreasElin sagde:
Hm. Jo, jeg har hørt det der også. Men jeg ved også om personer, der har brugt lak eller muligvis trælim sammen med træmel og fyldt sprækkerne.
Tænk bare på, at sprækkerne i gulvet er opstået på grund af de store bevægelser i plankerne, som vil fortsætte i fremtiden. Vil du alligevel prøve med træmel (det kan sikkert holde et par år), så brug en vandfast trælim, ellers får du problemer, når du skurer.

Men hvordan fungerer det med lakeringen, hvis man bruger fugemasse? Det står jo udtrykkeligt, at man ikke skal lakere over den?

For øvrigt, i denne tråd

https://www.flashback.org/t956128

anbefaler nogen et "specielt lim". Hvad kan det være for et lim? Jeg prøvede almindelig trælim med slibstøv, og det fungerede, men det sank meget og tog meget lang tid om at tørre. Jeg har også prøvet latexfuge. Fungerede ret godt, hvis ikke sprækkerne var for store, for så revnede det efter et stykke tid.

Hvordan fungerer det med slibstøv og tjære?

Senest redigeret:
AndreasElin sagde:
Men hvordan fungerer det med lakeringen, hvis man bruger fugemasse? Det står jo udtrykkeligt, at man ikke skal lakere over den?

For øvrigt, i denne tråd

[link]

anbefaler nogen et "specielt lim". Hvad kan det være for et lim? Jeg prøvede almindeligt trælim med slibestøv, og det fungerede, men det sank meget og tog rigtig lang tid at tørre. Jeg har også prøvet latexfuge. Det fungerede ret godt, hvis ikke hullerne var for store, så revnede det efter et stykke tid.

Hvordan fungerer det med slibestøv og tjære?
Man maskerer gulvet og fuger efter lakering. Alternativt anvendes dyrere overlakerbare fugemasser som Bostik Simson MSR BC, Sikaflex 290-DC eller Novatech Tec7. Disse er en kombination af fugemasse og lim, hvilket også er det, der anbefales i flashbacktråden.

Det er næsten som PL400, lidt mindre opløsningsmiddel. Mistænker at den bliver beige når den er tørret.

Problemet med almindeligt trælim er jo, at det er helt umuligt at slibe. Sidst jeg prøvede, måtte jeg hælde på rødsprit, slibe og fjerne overskuddet med en spartel. Må jo være noget lim, der kan slibes uden at det bliver til en sej masse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.