Skal lave hul til røggaskanal i ydervæg med puds, da et firma er i gang med at renovere facaden. Har nogenlunde styr på 30mm brandisolering, godkendelse fra skorstensfejer osv. Hvordan lyder følgende:

A. Emhætte med tilslutning 150mm.
B. Tilbageslagsspjæld i emhætten.
C. Overgang 150-160mm.
D. Evt. brandspjæld (skal tjekke med skorstensfejer især ved puds).
E. 160 mm spiro med 30mm brandisolering.
F. Ydervægsstuds med jalousi og insekt- og smådyrsnet (typ denne: https://www.bauhaus.se/ventilatorka...m98p5W7O53a1oqOgcsGhwg7XH-DN4KbxoCExAQAvD_BwE)

Illustration af ventilationssystem i ydervæg; viser komponenter som jalusigaller, brandisolering, 160 mm kanal, brandspjæld, 90° pladebøjning, tromsats og koldrasskydd.

Dog nogle overvejelser.

- Dels at studsen har tilslutning 150mm, altså samme som emhætten. Føles mærkeligt at sætte to overgange til spiro på 160? Hvad er alternativerne? Det, der måske gør det lidt besværligt, er, at jeg endnu ikke har emhætten da køkkenrenoveringen ligger et stykke ud i fremtiden. Årsagen til at jeg vil gøre dette nu er udelukkende fordi facaden alligevel skal renoveres, så gennemføringen i væggen/pudset bliver god.

- Dels overvejer jeg, hvordan tilslutning i pudsen skal se ud. Skal blikkenslageren montere en form for plade med pudskant og drypnæse bag studsen? Murerne mener, at de kan pudse ind mod kanterne af studsen og det ikke er forkert (gammelt hus). Logikken siger dog, at der bør sidde nogen form for beskyttelsesplade bagved for at fugt ikke skal kunne trænge ind, samt modvirke løbemærker og lignende. Måske noget i stil med dette?
En ydervægsventilationskanal gennembryder en pudset væg, komplet med beskyttelsesflange for dræning og vægtilslutning.
Hvad siger I?

• Synes
MatteHus
  • Laddar…
Hej hvordan gik det med dette?

Har selv en pudset facade jeg vil trække en aftrækskanal igennem. Dog er det blevet forkert rækkefølge på tingene, da vi netop har pudset om hele huset og først nu indser, at vi skal trække aftrækskanalen der :)

Det jeg har læst mig til er, at der ikke kræves en plade rundt om som på billedet, men kun et rør ud til et gitter. Det jeg ikke kan forstå dog er, at røret skal være brandsikringsisoleret (30 mm stenuld), men skal den isolering da gå hele vejen ud til gitteret, dvs gennem facaden?

Og som sagt hvordan tætnes det?

T torbjorn2000 sagde:
Hej hvordan gik det med dette?

Jeg har selv en pudset facade, hvor jeg vil føre en emkanal ud gennem. Dog har det blevet den forkerte rækkefølge på tingene, da vi lige har pudset om hele huset og først nu indser, at vi skal føre emkanalen derud :)

Det jeg har læst mig til er, at der ikke kræves en plade rundt om som på billedet, men kun et rør ud til et gitter. Det jeg ikke kan forstå dog er at røret skal være brandsikret isoleret (30 mm stenuld), men skal den isolering så gå hele vejen ud til gitteret, dvs gennem facaden?

Og som sagt hvordan tætner man?
Hej! Nysgerrig her, hvor langt er du kommet med dette? Jeg sidder i samme båd ^__^)

yonipacheko yonipacheko sagde:
Hej! Nysgerrig her, hvor langt er du kommet med dette? Jeg sidder i samme båd ^__^)
Sorry! Helt overset. Vi gjorde som så, at vi har taget et pilothul/styrehul der, hvor emhætten kommer til at tilslutte, når vi udfører køkkenet og flytter komfuret. For at forenkle lidt i fremtiden mente blikkenslageren og mureren, at dette blev den bedste løsning. Det bliver at lade blikkenslageren fremstille en lille hætte, som så sættes i pladen. Så, en plade på ca. 400x400 med pudsekant og drypnæb blev det indtil videre.

• En firkantet metalkappe monteret på en pudset ydervæg, forberedt til fremtidig tilslutning af en emhætte i et køkkenprojekt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.