5,132 læst ·
30 svar
5k læst
30 svar
Træk varmerørene ned i krybekælderen.
ingen problemer, dette er en anerkendt løsning, der gøres hele tiden og er lavet på masser af huse.A amoreex sagde:Nej jeg ved godt, at det ikke opfylder sikker vand.
Men som blikkenslageren sagde..
Bliver der lækage, påvirker det huset mindre, end hvis samlingerne ligger i gulvet..
I vinter har temperaturen ligget mellem 8-10 plusgrader dernede, så det er jo efter min mening frostfrit.
Senere vil der blive bygget en kasse rundt om med isolering..
Så varmerørene vil jo opvarme rummet
Tænker mest på, hvordan man ser på det som huskøber i fremtiden..
Nej de kræver vel stadig bare fagmæssigt udført..A Aunty sagde:
Måske det er..A Aunty sagde:
Ikke set det før. Men havde det været kælder havde jeg jo ikke tøvet..
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,419 indlæg
Ulemperne er ganske små og risikoerne er små, så jeg synes ikke, du behøver at være bange for denne løsning, hvis den på alle andre områder føles bedst.
Risikoen er altså, at hvis varmesystemet/pumpen går i stykker, risikerer du, at en slange/rør/samling fryser i stykker under huset. Hvis det er muligt at få adgang og udbedre nedefra, synes jeg, det føles rigtig sikkert.
Risikoen er altså, at hvis varmesystemet/pumpen går i stykker, risikerer du, at en slange/rør/samling fryser i stykker under huset. Hvis det er muligt at få adgang og udbedre nedefra, synes jeg, det føles rigtig sikkert.
Du kan jo bygge en kant på gulvet rundt om rørene og trække tætningslaget op rundt om.A amoreex sagde:Hej!
Er i gang med en renovering af bryggerset i vores hus bygget i 1990.
Dengang blev der bygget med plastmåtte, og fordelingsrørene til radiatorerne gik op gennem gulvet.
Som på billedet.
har haft en VVS-firma her, som også håndterer installationen af ny varmepumpe osv.
Men ska ju ha klinker osv.
Så holder ju på att ska begynde at forstærke bjælkelaget.
och jeg vill ej have alle rørene i gulvet såhär..
tappvandet har vi en god plan for. Vi kan fæld op de i indervæggen og køre udenpåliggende.
Derimod varmerørene..
Det er trangt i rummet.
VVS'eren foreslog, at vi skulle trække dem ned i krybekælderen og forbinde dem der.
Man kan jo skarve dem i gulv osv.
Men han sagde, det er jo bedre, at de fleste skarver ender under huset..
Og så bygge en kasse rundt med isolering..
af en eller anden grund tøver jeg med det.. ved ej hvorfor dog. Havde det været en kælder, havde jeg ej tøvet.
huset er i Blekinge.
Og da det var koldest i december, havde vi 8 plus i grunden under rummet.
har tre sensorer, der måler temperatur og fugt dernede, så har jo styr på det.
havde i rykket for en sådan løsning?
Og havde i rykket for det, hvis i om x antal år måske vil sælge huset?
hjælp mig overtale mig selv, at det er en god idé
firmaet er en større firma og tilsluttet til Sikker vand osv.
Så ingen lille firma heller.
ja det føles som den bedre løsning ud fra et omkostningsperspektiv. Og også ud fra en planløsning.Rickard. sagde:
Ulemperne er ret små og risikoen er lille, så jeg synes ikke du behøver at være bange for denne løsning, hvis den på alle andre måder føles bedst.
Risikoen er altså, at hvis varmesystemet/pumpen går i stykker, så risikerer du, at en slange/rør/kobling fryser i stykker under huset. Kan det tilgås og udbedres nedefra, synes jeg det føles rigtig sikkert.
de fleste samlinger havner så under huset eller i isoleringen, hvor det er muligt at komme til nedefra.
der bliver en samling, som bliver i indervæggen for at forlænge rørene fra overetagen ned til fundamentet.
jeg har temperatur overvågning dernede for at måle fugtighed og temperatur. Så så længe jeg har min log, er det jo minimal risiko, hvis noget går i stykker i pumpen også.
Nå, det var ny info for mig, kan du linke til gvk hvor det står? Jeg forstår ikke hvorfor det skulle adskille sig fra fx en 20mm tærskel og vandet kan trænge ud i et rum uden tætningslag.A amoreex sagde:
har tilsyneladende o gøre med at tilslutte tætningslag og er erstattet med Rørgenomføringshylsa.FlugfiskarniJämtland sagde:
https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...-en-klack-for-rorgenomforingar-i-badrumsgolv/
Dog har jeg for stramt mellem rørerne ifølge min VVS'er.
Plus vi er begyndt at værdsætte plant gulv på overfladen og enkelheden ved at kunne lægge klinkers lettere.
I dette tilfælde når det er et vaskerum bør jo den del kunne sidestilles med køkkenvaskskabet i et køkken. Jeg ville have lavet en klods, støbt op og derefter gummieret ovenpå og rundt om rørene. Blikkenslageren kan skrive en afvigelse, som du godkender. Hvis man ikke kan opfylde alle krav, må man bruge sund fornuft, mener jeg.A amoreex sagde:
jo så er det.FlugfiskarniJämtland sagde:
I dette tilfælde når det er en vaskekælder, bør den del kunne ligestilles med skabene i et køkken. Jeg havde lavet en kant, støbt op og derefter gummieret ovenpå og rundt om rørene. Blikkenslageren kan skrive en afvigelse som du godkender. Kan man ikke opfylde alle krav, må man bruge sund fornuft, synes jeg.
Dog fører det til, at vi får en masse rør, der står i vejen for, hvordan vi har tænkt os at gøre med inventar og sådan...
Jeg ville ikke være særlig bange for at trække varmerør i loftet i krybekælderen. Indtil videre har jeg aldrig oplevet, at varmerør i krybekælder er frosset. Som regel er rørene jo ret varme, når det er koldest udenfor.
Derimod har jeg oplevet varmerør, der er frosset på loftet/skunkrum, når der ikke har været cirkulation i dem pga. lukkede radiatorer i uopvarmede rum.
Det er ikke ifølge sikker vand nej, men hvis det letter arbejdet meget, ville jeg ikke være bekymret for at gøre det. Hvis det skulle lække/fryse, vil skaderne sandsynligvis være minimale.
Derimod har jeg oplevet varmerør, der er frosset på loftet/skunkrum, når der ikke har været cirkulation i dem pga. lukkede radiatorer i uopvarmede rum.
Det er ikke ifølge sikker vand nej, men hvis det letter arbejdet meget, ville jeg ikke være bekymret for at gøre det. Hvis det skulle lække/fryse, vil skaderne sandsynligvis være minimale.
Ja okay!M Maalkl sagde:Jeg ville ikke være særlig bange for at trække varmerør i loftet i krybekælderen. Indtil videre har jeg aldrig oplevet, at varmerør i krybekælder er frosset. Som regel er rørene ret varme, når det er koldest udenfor.
Derimod har jeg oplevet varmerør, der er frosset på loft/loftsrum, når der ikke har cirkuleret i dem på grund af lukkede elementer i kælderrum.
Det er ikke ifølge sikker vand nej, men hvis det letter meget, ville jeg ikke være bekymret for at gøre det. Skulle det lække/fryse, vil skaderne sandsynligvis være minimale
Ja, loftet føles mere risikofyldt, da eventuelle lækager løber ind i huset..
i mit tilfælde..
Det værste, der kan ske, er i stedet, at isoleringen bliver våd, og man kan udskifte de skadede nedenfra..
Sådan bliver det nok!
En anden ting jeg kom til at tænke på, hvis du skal have pex eller lignende, er risikoen for, at mus gnaver huller i slangerne. Jeg vil sige, at der er større risiko for det end for, at de ville fryse. Men den risiko er der jo, så snart de er indbygget, uanset om det er væg eller gulv.