Har lige fået fiber indlagt i huset og har nu tænkt mig, at tv'et skal tilsluttes.
For at gøre dette skal jeg trække koaksialkabel fra fiberboksen til det "første" tv-stik for derefter at sprede tv-signalet til de øvrige tv-stik.
Tanken er, at jeg trækker kablet fra fiberboksen ned i krybekælderen og derefter op i nærheden af tv-stikket og så tilslutter det. Desværre kan jeg ikke bore direkte ned i kælderen fra tv-stikket, da der er en stor betonbjælke i krybekælderen. Min idé er da at fjerne gulvlisten, bore mig ned i krybekælderen og fiske kablet op. Derefter tænkte jeg at kappe nederdelen af gipspladen bag listen (bliver ca. 1-1,5 m) og lægge kablet skjult under gipspladen og bag gulvlisten, derefter fræse et spor i gipspladen op til tv-stikket (10-15 cm), bore mig ind og tilslutte det, spartle og male.
Er dette en god løsning, eller er der andre måder at løse føringen til tv-stikket på?
Forsøgt at tegne :x mine tanker på et lånt billede da det oftest siger mere end...
Jo så enkelt er det og fungerer udmærket for naboerne, som allerede har tilsluttet sig.
I Bynetværket findes vores eget grundudbud på 19 kanaler. Du behøver hverken parabol eller antenne, da TV-signalerne kommer via jordbaserede fiberkabler med lysets hastighed. Signalerne udsendes både digitalt og analogt og kan med fordel distribueres via din boligs eksisterende TV-sløjfe.
For at svare på spørgsmålet, ser jeg ingen fejl med den løsning. Måske er det en god idé at føre en rørledning fra udtaget ned i krybekælderen, hvis man vil tilføje et netværkskabel senere.
Så kører jeg på det!
Jo, har overvejet et hul i hvert rum, men venter nok, så dejligt hyggeligt at krybe rundt dernede, så jeg gerne portionerer ud gangene
Og det trådløse fungerer indtil videre strålende!
Tænk på at skarpe bøjninger kan forringe koaksialkablets bølgeimpedans. Der er dem, der anbefaler, at bøjningen ikke skal være mindre end den på en CD-skive.
Toppen!
Gennem gulvet går jeg skråt op og til tv-udtaget tænkte jeg at tage en kortere vej end hvad jeg har tegnet på billedet!
Tv-udtaget sidder bag tv-bænken, så det ses ikke hvis det bliver lidt dårligt spartlet/malet der.
Kabel trukket og alt tilkoblet og fungerer perfekt! Slap for at save i gipsen i væggen op til tv-stikket, lykkedes at fiske kabelen op gennem det borede hul i dåsen bag gipsen i stedet, så slap jeg også for at spartle!
Spurgte også konen om vi ikke skulle have et nyt tv nu, når alt andet er blevet så godt, hun svarede ja, så en time senere var det nye tv købt, ophængt og installeret, gælder om at arbejde hurtigt, så hun ikke fortryder. Men der ligger nok sandsynligvis noget andet bag, kommer vel en enorm regning på sko eller noget snart?