Jeg havde tænkt mig at save af syllesten i mit hus (skal ned ad en trappe der).
Jeg har overvejet og kigget på tegninger, men kan ikke komme på, at der skulle være noget problem med det. Der er selvfølgelig ingen last direkte ovenfor (eftersom det bliver et hul der).
Det er vel ikke sandsynligt, at syllesten på nogen måde burde være udsat for træk- eller trykkræfter?
Jeg har overvejet og kigget på tegninger, men kan ikke komme på, at der skulle være noget problem med det. Der er selvfølgelig ingen last direkte ovenfor (eftersom det bliver et hul der).
Det er vel ikke sandsynligt, at syllesten på nogen måde burde være udsat for træk- eller trykkræfter?
Mener du virkelig syllen? Ikke bjælkelaget eller noget i den stil?
Men syll har normalt ikke nogen træk- eller trykkræfter på sig i længderetningen. Under en stående regel bliver det trykkraft, har syllen ikke støtte under dette punkt, bliver det bøjning. (Nedbøjning giver vel egentlig anledning til trækkræfter i syllen da, men det tror jeg ikke, man tager hensyn til i konstruktionen? Nogen der tror anderledes?) Syllen bliver også udsat for lidt kræfter, når f.eks. vinden blæser og plademateriale skruet på væggene som stabiliserer huset sidder jo på syllen. Men det er jo ikke noget problem, hvis det kun er et mindre stykke af syllen, der fjernes.
Men syll har normalt ikke nogen træk- eller trykkræfter på sig i længderetningen. Under en stående regel bliver det trykkraft, har syllen ikke støtte under dette punkt, bliver det bøjning. (Nedbøjning giver vel egentlig anledning til trækkræfter i syllen da, men det tror jeg ikke, man tager hensyn til i konstruktionen? Nogen der tror anderledes?) Syllen bliver også udsat for lidt kræfter, når f.eks. vinden blæser og plademateriale skruet på væggene som stabiliserer huset sidder jo på syllen. Men det er jo ikke noget problem, hvis det kun er et mindre stykke af syllen, der fjernes.
Jeg mener syllen ja, dvs reglarne "længst ude" som bjælkelaget sidder i og vægreglarne står på.Mikael_L sagde:
Der er ingen stående reglar ovenover, der står reglar ved siden af (så klart) men den del af syllen har meget god støtte fra grunden.Mikael_L sagde:Men syll har normalt ikke nogen træk- eller trykkræfter på sig i længderetningen.
Under en stående regel bliver det trykkraft, har syllen ikke støtte under dette punkt, bliver det bøjning. (Nedbøjningen giver vel egentlig anledning til trækkræfter i syllen da, men det tror jeg ikke man betragter i konstruktionen? Nogen der tror anderledes?)
Det er en 80cm strækning på en syll som er 10,5m lang. Det er faktisk ganske nøjagtigt i midten.Mikael_L sagde:
Men det er godt, det lyder som jeg havde tænkt det. Det var bare når jeg stod med bajonetsaven efter at have fjernet lecablokkene under syllen, så så den jo så robust ud, og jeg tænkte "er der virkelig ingen kraft i længderetning"
Senest redigeret:
Ja, hvis jeg nu ikke misforstår noget, så er det bare at kappe på.
Men det er jo usædvanligt at skulle kappe syll for en trappes skyld.
Derimod kapper man (ofte) syllen, når man indsætter en dør eller altandør.
Du kan jo også tjekke, om det er passende at fæstne syllen mod fundamentet på begge sider af kappestedet.
Men det er jo usædvanligt at skulle kappe syll for en trappes skyld.
Derimod kapper man (ofte) syllen, når man indsætter en dør eller altandør.
Du kan jo også tjekke, om det er passende at fæstne syllen mod fundamentet på begge sider af kappestedet.
Hvis det havde været et tømmerhus, så er syllen til for at holde huset sammen i nederste kant. Så på et tømmerhus er det trækbelastningen, der er det vigtigste og ikke trykbelastningen. Så når en syll samles, skal dette gøres med blixskarv. Hvilket gør, at det er utrolig dumt at skære syllen på tømmerhuse. Antager, at det er anderledes på et moderne hus.
Ja, jeg indser det. Men det er lidt specielt tilfælde og ganske svært at forklare. Se billedet hvor jeg markerer med rødt hvor jeg skal dele. Huset er lidt som to dele (selvom alt er bygget på én gang). Rent teknisk så er syllen jeg skal kappe ikke yderst, men midt i huset. De forskellige halvdele er på forskellige højder (forskel 3 trappetrin, 49cm imellem dem). De forskellige dele har også gulvbjælkelag og tagspær i forskellige retninger. Så hvor jeg skal dele er der egentlig to syllar, en for den ene del og en for den anden.Mikael_L sagde:
Ved ikke om det blev klarere af det
Ja, jeg tænkte på det da jeg skrev indlægget faktisk. Ikke så svært at bolte fast ordentligt i lecavæggen som alt står på faktisk. Er jo godt af flere grunde egentlig.Mikael_L sagde:

Senest redigeret:
Klik her for at svare