Tænkte lægge røret vinklet over, svinge 45 grader og så krydse bjælken og derefter op, men spørgsmålet er mere om det bærer tilstrækkeligt, hvis jeg borer skråt over? Skal lægge klinker over bagefter, så det skal blive stabilt 
Mener du, at du vil bore diagonalt i bjælken? Det synes jeg er unødvendigt, medmindre du virkelig skal. I øvrigt er mlkjlrhr på rette spor. Midt i bjælken og så tæt på et oplag som muligt giver mindst påvirkning.
Hvis du borer et 80 mm hul i midten, svækkes bjælken med ~16%. Om hullet er rundt eller ovalt (skævt), spiller ingen rolle. Fra et styrkesynspunkt er et ovalt hul bedre (mindre spændingskoncentrationer).
For at "udligne" svækkelsen kan du lime 4 lister på siderne / over / under. H=45 mm B=20 mm gør, at styrken omkring hullet bliver cirka 20% højere end den oprindelige. Så kan du lave dit hul, som du vil, mellem disse lister.
For at "udligne" svækkelsen kan du lime 4 lister på siderne / over / under. H=45 mm B=20 mm gør, at styrken omkring hullet bliver cirka 20% højere end den oprindelige. Så kan du lave dit hul, som du vil, mellem disse lister.
Tak for jeres svar,
Hvis jeg går igennem, er jeg nu inde på at tage 2 stk 45gr bøjninger og gå lige igennem bjælken, derefter 2 stk 45gr opad.
Hvis I ser billedet, er der muret fra kælderen (kaldes det hjertevæg?) cirka i venstre nederste hjørne på billedet (der hvor prisol går), hvor bjælken er sammensat og hviler på, og afløbet skal op der hvor der står "disk", hvis det gør nogen forskel på bæreevnen?
Pno dit alternativ er heller ikke dumt.
Hvis jeg går igennem, er jeg nu inde på at tage 2 stk 45gr bøjninger og gå lige igennem bjælken, derefter 2 stk 45gr opad.
Hvis I ser billedet, er der muret fra kælderen (kaldes det hjertevæg?) cirka i venstre nederste hjørne på billedet (der hvor prisol går), hvor bjælken er sammensat og hviler på, og afløbet skal op der hvor der står "disk", hvis det gør nogen forskel på bæreevnen?
Pno dit alternativ er heller ikke dumt.
Havde noget lignende problem for en tid siden, det var dog 110 rør og tyndere bjælke. Jeg bestilte et fladjern ca. 170mm højt og ca. 800mm langt som og med hul på 120mm samt et antal huller til skruer.
Skruelimmede det fast og savede hullet op.
Skruelimmede det fast og savede hullet op.
Medlem
· turkiet
· 553 indlæg
Forstærkede mine 3 stk 220x45 med 22mm plywood på hver side-
Klik her for at svare

