Hej!
Skal gå igennem bjælkelag med afløb til vasken i køkkenet,
Hvordan gør man det på en god måde, røret er 75mm og bjælken er 20*7,5 cm?
Mvh Kalle
 
  • Billede af et åbnet gulv med savsmuld, eksponeret bjælke og VVS-rørdele. Noter på væggen indikerer rørforløb til køkkens vask.
Stærkest burde det blive, hvis du borer i centrum af bjælken og så tæt på den ene ende som muligt (tror jeg).
 
Tænkte lægge røret vinklet over, svinge 45 grader og så krydse bjælken og derefter op, men spørgsmålet er mere om det bærer tilstrækkeligt, hvis jeg borer skråt over? Skal lægge klinker over bagefter, så det skal blive stabilt :)
 
Mener du, at du vil bore diagonalt i bjælken? Det synes jeg er unødvendigt, medmindre du virkelig skal. I øvrigt er mlkjlrhr på rette spor. Midt i bjælken og så tæt på et oplag som muligt giver mindst påvirkning.
 
Kan du ikke gå op i samme kammer som røret går i nu og gå sidste stykke ind mod væggen indenfor skabsoklen? Brug helst et langbøj eller 2 stk. 45 grader, hvor røret går fra vertikalt til horisontalt.
 
Hvis du borer et 80 mm hul i midten, svækkes bjælken med ~16%. Om hullet er rundt eller ovalt (skævt), spiller ingen rolle. Fra et styrkesynspunkt er et ovalt hul bedre (mindre spændingskoncentrationer).

For at "udligne" svækkelsen kan du lime 4 lister på siderne / over / under. H=45 mm B=20 mm gør, at styrken omkring hullet bliver cirka 20% højere end den oprindelige. Så kan du lave dit hul, som du vil, mellem disse lister.
 
Tak for jeres svar,
Hvis jeg går igennem, er jeg nu inde på at tage 2 stk 45gr bøjninger og gå lige igennem bjælken, derefter 2 stk 45gr opad.
Hvis I ser billedet, er der muret fra kælderen (kaldes det hjertevæg?) cirka i venstre nederste hjørne på billedet (der hvor prisol går), hvor bjælken er sammensat og hviler på, og afløbet skal op der hvor der står "disk", hvis det gør nogen forskel på bæreevnen?

Pno dit alternativ er heller ikke dumt.
 
Så tæt på hjertevæggen kan du i princippet mishandle bjælken som du vil...
Det er i området midt mellem understøtningerne, at den er mest belastet.
 
Havde noget lignende problem for en tid siden, det var dog 110 rør og tyndere bjælke. Jeg bestilte et fladjern ca. 170mm højt og ca. 800mm langt som og med hul på 120mm samt et antal huller til skruer.
Skruelimmede det fast og savede hullet op.
 
Forstærkede mine 3 stk 220x45 med 22mm plywood på hver side-
 
Så blev det til sidst med kloaken
 
  • Afløbsrør installeret i et gulv med sandfyldning og brædder langs væggen. Byggeprojekt med fokus på VVS.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.