S Slottsfrun sagde:
Desværre ikke nogen som kan hjælpe mig... ikke som jeg kommer på lige med det samme i hvert fald.
Gulvet skal lyde dæmpet (stumt) ikke hult. en første kontrol i hvert fald!

• Synes
Slottsfrun
  • Laddar…
Himmelsfararen Himmelsfararen sagde:
Gulvet skal lyde dæmpet (stumt) ikke hult. en første tjek i hvert fald!
Hvordan tjekker man det? Banke?

Gulvet skal lyde dæmpet (støt) ikke hult. en første kontrol i hvert fald!
Kan du
S Slottsfrun sagde:
Hvordan kontrollerer man det? Banke?
Ja, prøv også at trykke forsigtigt opad på pladen under huset. Der er flere forskellige måder at bygge på. Nogle skruer pladerne fast, og andre lader dem ligge løst, kan du trykke op på pladen og der er en modstand, så har du isolering, uden modstand går pladen let op. Sandsynligvis er den skruet fast indefra.

• Synes
Slottsfrun
  • Laddar…
Kan du

Japp, prøv også at trykke forsigtigt opad på pladen under huset. Der findes flere forskellige måder at bygge. Nogle skruer pladerne fast, og andre lader dem ligge løst, kan du trykke op plade, og der er en modstand, så har du isolering, uden så ryger pladen op let. Sandsynligvis er den fastskruet indefra.
Banker du på pladen, så burde det være stumt/dovt lyd, hul lyd=ingen isolering.

• Synes
Slottsfrun
  • Laddar…
S Slottsfrun sagde:
Har luftvärmepumpen på +18.
Med luftvärmepumpen menes da en luft/luft-varmepumpe (LLVP) eller en luft/vand-varmepumpe (LVVP)? Det gør forskel på gulvtemp.
En LLVP blæser varm luft nedad på gulvet (hvis det er en almindelig væghængt model). Det gør, at gulv, vægge og loft holder samme temp.
En LVVP, der varmer via radiatorer, giver betydeligt koldere gulve.
Derefter er 18C en ret ynkelig indetemp, som ikke giver acceptabelt varme gulve at gå på i strømpesokker/barfodet, i hvert fald efter min mening.
Hvis det kun er 10C ved gulvet, så går jeg ud fra, at huset er opvarmet til 18C via radiatorer. Ellers måske der er gulvtræk gennem bjælkelaget eller ved syllen?
Trosbotten på piller/hjørnesten betyder, at der er udeluft under gulvet, dvs -20C. Så er der behov for en del varme indenfor for at gulvene ikke skal føles kolde. En LLVP er fremragende til at modvirke kolde gulve, men det forudsætter også en åben planløsning uden store blokmøbler med sokler, der blokerer luftbevægelser.

Hvad er det for en overfladebelægning på gulvet så?
Træ? Eller overfladebelægning af noget plastmateriale alternativt sten?

Kan du

Japp, prøv også at trykke forsigtigt opad på skiven under huset. Der findes flere forskellige måder at bygge. Nogle skruer pladerne fast, og andre lader dem ligge løst, kan du trykke op plade og der er en modstand så har du isolering, uden så ryger pladen op let. Sandsynligvis er den skruet fast indefra.
Oldboy Oldboy sagde:
Med luftvärmepumpen menes da en luft/luft-varmepumpe (LLVP) eller en luft/vand-varmepumpe (LVVP)? Det gør forskel på gulvtemperaturen.
En LLVP blæser varm luft nedad på gulvet, (hvis det er en almindelig væghængt model). Det gør, at gulv, vægge og loft holder samme temperatur.
En LVVP, der varmer via radiatorer, giver betydeligt koldere gulv.
Derefter er 18C en ret ynkelig indetemp, som ikke giver acceptabelt varme gulve at gå på i strømper/barfodet, i hvert fald ifølge min mening.
Hvis det kun er 10C ved gulvet, så går jeg ud fra, at huset er opvarmet til 18C via radiatorer. Ellers er det måske gulvtræk gennem bjælkelaget eller ved syllen?
Trossbunden på pæle/hjørnesten betyder, at der er udeluft under gulvet, altså -20C. Så behøves en hel del varme indendørs, for at gulvene ikke skal føles kolde. En LLVP er udmærket til at modvirke kolde gulve, men det forudsætter også en åben planløsning uden store blokmøbler med sokler, der blokerer luftbevægelser.
En væghængt luftvarmepumpe, som man kan indstille til, hvilken retning den skal blæse. Altså ingen radiatorer. Ifølge det, du skriver, er det nok ikke så underligt, at gulvene er så kolde.

Gulvtræk gennem bjælkelag/syld, mener du på grund af, at der i så fald ikke findes isolering, eller kan det ske selvom det er isoleret? M

Tror du, at trossbunden kan være uisoleret?
Eller ville gulvene være endnu koldere, hvis det var tilfældet?

Huddingebo Huddingebo sagde:
Hvad er overfladelaget på gulvet så?
Træ? Eller overfladelag af noget plastmateriale alternativt sten?
Trægulv.

Oldboy Oldboy sagde:
Med luftvärmepumpen menas da en luft/luft-varmepumpe (LLVP) eller en luft/vand-varmepumpe (LVVP)? Det gør forskel på gulvtemp.
En LLVP blæser varm luft nedad på gulvet, (om det er en almindelig væghængt model). Det gør, at gulv, vægge og loft holder samme temp.
En LVVP som varmer via radiatorer giver betydeligt koldere gulv.
Derefter er 18C en ret ynkelig indetemp som ikke giver acceptabelt varme gulve at gå på i sokkerne/barfodet, iaf iht min mening.
Om det kun er 10C ved gulvet så antager jeg, at huset er opvarmet til 18C via radiatorer. Ellers måske det er gulvtræk gennem bjælkelaget eller ved syllen?
Trossbunden på fundamenter/hjørnesten betyder, at det er ude luft under gulvet, dvs -20C. Da kræves en hel del varme inde for at gulvene ikke skal føles kolde. En LLVP er fremragende for at modvirke kolde gulve, men det forudsætter også en åben planløsning uden store blokmøbler med sokler som blokerer luftrørelser.
Mine trossbunde er altid tætnet nede med skruer og klæb/tape og jeg håber, at der er en vis "luftning" oppefra gennem trægulvet, der findes forskellige skoler og man antager ofte, at en konstruktion er den samme som man gør selv. Jeg opfatter, at det er en LLVP. Måske hele gulvkonstruktionen behøver nogle dage for at akklimatisere sig, og at temperaturen behøver at være højere og luftstrømmen nedad mod gulvet!

• Synes
Slottsfrun
  • Laddar…
S Slottsfrun sagde:
En væghængt luftvarmepumpe som man kan indstille til hvilket retning den skal blæse. Altså ingen radiatorer. Ifølge det du skriver, er det ikke mærkeligt at gulvene er så kolde.
Delvist, men 18C er en svag temp om vinteren. Det føles ikke varmt.

S Slottsfrun sagde:
Træk gennem bjælkelag/syll, mener du på grund af at der i så fald ikke er isolering eller kan det ske selv om der er isoleret?
Det kan ske selv om der er isoleret.

S Slottsfrun sagde:
Tror du at trossbotten kan være uisoleret?
Nej.

S Slottsfrun sagde:
Eller ville gulvene være endnu koldere hvis det var tilfældet?
Ja.

Mine trossbottnar er altid tætnet nede med skrue og klister/tape, og jeg håber, at der er en vis "ventilation" ovenfra gennem trægulvet. Der er forskellige skoler, og man antager ofte, at en konstruktion er den samme, som man laver selv. Jeg opfatter, at det er en LLVP. Måske har hele gulvkonstruktionen brug for nogle dage til at akklimatisere sig, og temperaturen skal være højere, og luftstrømmen nedad mod gulvet!
Hvor mener du, at ventilationen skal være? Jeg forstår det ikke helt.

Måske skal jeg "skruve op" for temperaturen (hvor høj) og se, om det påvirker gulvene positivt?

Har allerede luftstrømmen nedad mod gulvene.
Men fordi varme stiger, og det er så frygtelig koldt udenfor, så er det måske ikke nok til at varme gulvene op?

Oldboy Oldboy sagde:
Delvis, men 18C är en klen temp på vinteren. Det føles ikke varmt.

Det kan blive sådan, selvom det er isoleret.

Nej.

Ja.
Hvilken temperatur synes du, jeg skal have på varmepumpen?

Hvis det skulle være uisoleret gulv, og luftvarmepumpen er på
+ 18. Hvor koldt tror du, gulvet ville være i så fald, når det lige nu er -20 grader udenfor…

S Slottsfrun sagde:
Hvor mener du, at ventilationen skal være? Forstår ikke helt.

Måske skal jeg "skrue op" for højere temperatur (hvor høj) og se om det påvirker gulvene positivt?

Har allerede luftstrømmen nedad mod gulvene.
Men i og med at varme stiger og det er så frygteligt koldt udenfor, så er det måske ikke nok til at varme gulvene op?
Hvis en trossbotten er helt lukket, kan der opstå kondens og skimmelsvamp. (Man kan plastre under indendørsgulvet, jeg gør ikke det) Nogle byggere vælger at lave lidt ventilation udefra (nedenfor) og andre ved at indendørsgulvet aldrig bliver 100% tæt, selv når det er nyt. (gulvet tørrer ofte ind og små sprækker bliver til luftkanaler.) Jeg ræsonnerer, at hvis det er tæt nedenfor kan jeg ikke få så meget træk. Prøv med 22 grader og lidt mere ventilator om natten og se, hvordan det føles i morgen. Din gulvkonstruktion har en vis forsinkelse opad og nedad i temperatur.

• Synes
Slottsfrun
  • Laddar…
Hvis en trossbotten er helt lukket, kan der opstå kondens og skimmel. (Man kan plastre under indendørsgulvet, jeg gør ikke det) Nogle byggere vælger at smugluft lidt udefra (nede) og andre ved at indendørsgulvet aldrig bliver 100% tæt, selv når det er nyt. (gulvet tørrer ofte smallere og små sprækker bliver til luftkanaler.) Jeg ræsonnerer, at hvis det er tæt nede, kan jeg ikke få så meget træk. Prøv med 22 grader og lidt mere ventilator om natten og se, hvordan det føles i morgen. Din gulvkonstruktion har en vis forsinkelse opad og nedad i temperatur.
Ingen anelse, hvor tæt/lukket trossbotten er.
Har desuden en hel del tæpper på trægulvet, så dårligt med sprækker. Ser, at visse brædder har trukket lidt fra hinanden, men når jeg følte efter i samlingen, så sidder not og fer stadig sammen.
Så der bliver der jo ingen ventilation, selvom det har trukket fra hinanden.

Så vidt jeg ved, er der ingen plast under trægulvet. Der er derimod dampspærre i væggene, som tømreren havde tænkt sig at se bort fra, men som skulle sidde der ifølge instruktionen… jeg som gjorde ham opmærksom på dette også.

Man hyrer jo håndværkere, fordi man tror, de skal vide, hvad de har gang i…
Men, denne gjorde en betydelig fejl med en luftspalte, han havde skabt under taget (som jeg gjorde opmærksom på), så derfor bliver jeg lidt ekstra ”bekymret”, om noget mere er bygget forkert…

S Slottsfrun sagde:
Ingen anelse om hvor tæt/lukket bjælkelaget er.
Har desuden en hel del tæpper på trægulvet, så der er få sprækker. Ser at visse brædder har trukket sig lidt fra hinanden, men når jeg mærkede efter i rillen sidder fjeren stadig sammen.
Så der bliver der jo ingen udluftning, selvom det har trukket sig fra hinanden.

Så vidt jeg ved, er der ingen plastik under trægulvet. Derimod er der dampbremse i væggene, som tømreren havde tænkt sig at ignorere, men som skulle sidde der ifølge instruktionen… det var mig der gjorde ham opmærksom på det.

Man hyrer jo håndværkere fordi man tror, de ved, hvad de laver...
Men denne gjorde en alvorlig fejl med en luftspalte, han havde skabt under taget (som jeg gjorde opmærksom på), så derfor bliver jeg lidt ekstra "bekymret" for om noget mere er bygget forkert...
Mit resonement omkring bjælkelaget var netop et resonement. At finde en god håndværker idag er svært. Prøv med 22 grader og bank på pladerne under i morgen. Held og lykke!

• Synes
Slottsfrun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.