2,855 læst ·
33 svar
3k læst
33 svar
Trægulv, isolering eller ej?
Attefallshus bygget for tre år siden. Byggmodul, inkl. isolerpakke.
Jeg ved, at væggene/taget er isolerede. Men, jeg begynder at spekulere på, hvordan snedkeren gjorde med gulvet…
Jeg ved, at nederst i gulvet er der en form for tynde plader, for det kan jeg se, når jeg kigger ind under huset. Huset står på en grusbed, ovenpå "sten".
Rent byggeteknisk. Er det normalt med kolde gulve (træ), selvom gulvet skulle være isoleret som det skal? Hvis det er rigtig koldt udenfor (det er -18 her nu) og selvom jeg har en luftvarmepumpe indstillet på +18 grader?
Jeg ved jo, at varm luft stiger, så måske er det normalt, at gulvene er en del grader koldere end indendørsluften som sådan? Trods isolerede gulve.
Taknemmelig for jeres synspunkter!
Jeg ved, at væggene/taget er isolerede. Men, jeg begynder at spekulere på, hvordan snedkeren gjorde med gulvet…
Jeg ved, at nederst i gulvet er der en form for tynde plader, for det kan jeg se, når jeg kigger ind under huset. Huset står på en grusbed, ovenpå "sten".
Rent byggeteknisk. Er det normalt med kolde gulve (træ), selvom gulvet skulle være isoleret som det skal? Hvis det er rigtig koldt udenfor (det er -18 her nu) og selvom jeg har en luftvarmepumpe indstillet på +18 grader?
Jeg ved jo, at varm luft stiger, så måske er det normalt, at gulvene er en del grader koldere end indendørsluften som sådan? Trods isolerede gulve.
Løsbygger
· Kristinehamn
· 141 indlæg
Sandsynligvis har du en bjælkekonstruktion, tog du nogle billeder eller har tømreren (du, en anden) specificeret gulvet i en byggetilladelse-bestilling? Jeg havde en konstruktion med 45x220 og 30 mm trægulv, som var okay. Min nuværende friggebod har 195 mm isolering, 25 mm gulv og er okay.S Slottsfrun sagde:Attefallshus bygget for tre år siden.
Byggemodul, inkl. isoleringspakke.
Ved at vægge/tag er isoleret.
Men, begynder at spekulere på, hvordan tømreren gjorde med gulvet...
Ved at det nederst, altså længst nede i gulvet, er en form for tynde plader, for det ser jeg, hvis jeg kigger ind under huset. Huset står på grusbund, ovenpå "sten".
Rent byggeteknisk.
Er det normalt med kolde gulve (træ), selvom gulvet skulle være isoleret som det skal?
Hvis det er rigtig koldt udenfor (det er -18 her nu), og selv om jeg har en luftvarmepumpe indstillet på + 18 grader?
Ved jo, at varm luft stiger, så måske normalt at gulvene er ret mange grader koldere end indendørsluften som sådan? Trods isolerede gulve.
Løsbygger
· Kristinehamn
· 141 indlæg
Har du en konstruktion, der ser sådan ud?Himmelsfararen sagde:
Idiotisk nok tog jeg ingen billeder af selve gulvet, da det blev bygget. Og tømreren virker til at være uopnåelig.Himmelsfararen sagde:
Vedhæfter et billede, før badeværelset blev bygget, hvis det kan give nogle ledetråde.
Som sagt, når jeg kigger ind under huset ser jeg en form for "plade" som bund.
Hvad mener du, når du skriver, at dine gulve er OK? Mener du, at de slet ikke er kolde, når det er rigtig koldt udenfor? Dvs. de holder samme temperatur som indeluften?
Byggeanmeldelse? Har kun start-/slutbesked, som er godkendt af kommunen.
Løsbygger
· Kristinehamn
· 141 indlæg
Du har en typisk trossbotten, pladerne du ser nedenunder ligger på brædderne i bunden af dine bjælker. Jeg gætter på, at du har 145-170 mm bjælker, og jo højere, desto bedre isolering. Med "ok" mener jeg, at mit nye hus med gulvvarme, betonplade og 30 cm isolering er 100%, så er 220 mm isolering i en trossbotten ca. 60% af det; du har måske 40% komfort. Flere tæpper og uldsokker på! Kan du rette LLVP'ens strøm nedad? Har du trægulv eller spånplade og klikgulv? Massivt trægulv anser jeg for at være varmere.S Slottsfrun sagde:Idiotisk nok tog jeg ingen billeder af selve gulvet, da det blev bygget. Og tømreren virker utilgængelig.
Vedhæfter et billede fra før badeværelset blev bygget, hvis det kan give nogle spor. Som sagt, når jeg kigger ind under huset, ser jeg en slags "plade" som bund.
Hvad mener du, når du skriver, at dine gulve er OK? Mener du, at de slet ikke er kolde, når det er rigtig koldt udenfor? Altså, at de holder samme temperatur som indendørsluften?
Byggetilladelse? Har kun start/-slutmeddelelse som er godkendt af kommunen.
Jeg har trægulv. Ingen gulvvarme.Himmelsfararen sagde:
Du har en typisk bjælkelag, brædderne du ser nedenunder, ligger på planker i bunden af dine bjælker. Jeg gætter på, at du har 145-170 mm bjælker, og jo højere, jo bedre isolering. Med ok mener jeg, at mit nye hus med gulvvarme, betonplade og 30 cm isolering er 100%, så er 220 mm isolering i et bjælkelag ca. 60% af det, du har måske 40% komfort. Flere tæpper og uldsokker på! Kan du rette LLVPs flow nedad? Har du trægulv eller spånplade og klikgulv? Sikkert trægulv anser jeg for at være varmere.
Men, tror du, at tømreren kan være så ”dårlig”, at han har lagt pladerne længst nede i bjælkelaget og så på med trægulvet, uden isolering imellem? Eller er hele ideen med plader/bjælkelag, at der skal være isolering ovenpå pladerne? Med andre ord, er det selvsagt for tømreren at lægge isolering der?
Og, er det altså normalt med kolde gulve, selvom der er isolering under?
Der er omtrent -20 udenfor nu.
Har varmepumpen på +18.
Men gulvene er kun +10.
Løsbygger
· Kristinehamn
· 141 indlæg
Jeg ville være meget overrasket, hvis der ikke er isolering i, det er en anerkendt konstruktion. Findes der fotodokumentation fra byggeriet? Procentuelt bliver det nok ikke bedre komfort desværre, med højere isolering 220 mm havde det været bedre. På billedet ser du pladen og isoleringen i konstruktionen 220 mm, Din skal være lignende..S Slottsfrun sagde:Jeg har trægulv. Ingen gulvvarme.
Men, tror du snedkeren kan være så "dårlig", at han har lagt pladerne nederst i bjælkelaget og derefter på med trægulvet, uden isolering imellem? Eller er selve ideen med plader/bjælkelag, at der skal være isolering ovenpå pladerne? Altså selvklart for snedkeren at lægge isolering der?
Og, er det altså normalt med kolde gulve, selvom der er isolering under?
Det er cirka -20 udenfor nu.
Har luftvarmepumpen på +18.
Men gulvene er kun +10.
Finder desværre ingen billeder af netop gulvet…og snedkeren ser ud til at være "forsvundet".Himmelsfararen sagde:
Jeg ville være meget overrasket, hvis der ikke er isolering i, det er en anerkendt konstruktion. Findes der fotodokumentation fra byggeriet? Procentuelt så bliver det nok ikke bedre komfort desværre, med højere isolering 220 mm havde det været bedre. På billedet ser du pladen og isoleringen i konstruktionen 220 mm, din skal være lignende..
Mener du med "procentuelt så bliver det nok ikke bedre komfort", at den temperatur jeg angiver på gulvet kan ses som normal ud fra forudsætningerne? Altså, at denne gulvtemperatur er normal, selvom der ER isolering under som det skal? Ville gulvene have været endnu koldere, hvis der manglede isolering under? Der er cirka -20 grader udenfor her nu…
Løsbygger
· Kristinehamn
· 141 indlæg
Ja, ja og ja! Kan du forsøge at se, om der virkelig er isolering i bjælkelaget, tror du? Kan kommunen have nogen fotodokumentation fra tømreren? Man plejer at indsende det ved slutinspektion/afslutning for slutattest. Kontrolplan plejer at findes, kan du google på din byggesæt for at se, hvad du skal forvente dig?S Slottsfrun sagde:Hittar desværre ingen billeder af lige gulvet...og tømreren ser ud til at være "forsvundet".
Mener du med "procentmæssigt så bliver det nok ikke bedre komfort" at den temperatur, jeg angiver på gulvet, kan ses som normal ud fra forudsætningerne? Altså at denne gulvtemperatur er normal, selv om der ER isolering under som der skal? Havde gulvene været endnu koldere, hvis det manglede isolering under? Der er cirka -20 grader udenfor her nu...
Hej har en AMU hytte med fer og not trægulv
siden jeg købte den, har jeg begyndt at have den året rundt
varm...gulvbrædderne har bøjet sig som de er svulmet og
visse sprækker synlige. 14+ på gulvet 20+ midt på væggen.
Kan jeg lægge isoleringsplader og et klikgulv ovenpå uden
problemer?...fået hint om at fugt kan dannes på det ordinære gulv.
siden jeg købte den, har jeg begyndt at have den året rundt
varm...gulvbrædderne har bøjet sig som de er svulmet og
problemer?...fået hint om at fugt kan dannes på det ordinære gulv.
Jeg har sendt alle dokumenter til kommunen, kontrolplan, hvor jeg har tjekket forskellige ting, de spørger efter. Men, ingen billeder blev krævet. Jeg markerede ud fra, at alt var gjort i henhold til byggesættets beskrivelse. Jeg havde jo bedt byggeren følge denne og tog måske for givet, at han havde isoleret som han skulle under gulvet. I og med at jeg virkelig bad ham om at følge beskrivelsen, gå ud fra denne. Men, han lavede nogle andre ”egne løsninger” så når gulvene er kolde, er jeg bekymret for, om han har gjort noget eget også her…Himmelsfararen sagde:
Ja, ja og ja! Kan du forsøge at se om der virkelig er isolering i trossbotten tror du? Kan kommunen have nogen fotodokumentation fra snedkeren? Man plejer at indsende det ved slutbesigtigelse/afslut for slutattest. Kontrolplan plejer at findes, kan du google på dit byggesæt for at se, hvad du skal forvente?
Hvordan kan man se, om der er isolering i trossbotten? I så fald må jeg vel tage gulvet op…
Løsbygger
· Kristinehamn
· 141 indlæg
Hvad er en AMU hytte?kenth gustafsson sagde:
Hej har en AMU stuga med spåntat trægulv
siden jeg købte den har jeg begyndt at have den helårs
varm...gulvbrædderne har buet sig som de svulmet og
problemer?...fået hint om at fugt kan dannes på det eksisterende gulv.
Hvad er en AMU-stue?kenth gustafsson sagde:
Hej har en AMU stuga med spåntet trægulv
siden jeg købte den har jeg begyndt at have den helårsvarm...gulvbrædderne har buet sig som de svulmet og
problemer?...fået hint om at fugt kan dannes på det oprindelige gulv.
Findes der isolering under gulvbrædderne?
Er lidt nysgerrig i og med at jeg også har problemer med koldt gulv og er bekymret om der findes isolering i trossbotten eller ej.
Løsbygger
· Kristinehamn
· 141 indlæg
Det er nok, at du kan tage en del af en planke op langs en væg, fjerne en gulvlist et sted, hvor du har et kortere stykke gulvbræt, forhåbentlig kan du skrue skruerne ud, fjerne brættet og kigge ned. Har du nogen, der kan hjælpe dig?S Slottsfrun sagde:Jeg har sendt alle dokumenter til kommunen, kontrolplan hvor jeg har afkrydset forskellige ting, de spørger efter. Men, ingen fotos blev krævet. Jeg markerede, at alt var gjort i henhold til byggesættets beskrivelse.
Jeg havde jo bedt håndværkeren følge denne og tog måske for givet, at han havde isoleret som han skulle under gulvet. Da jeg virkelig bad ham om at følge beskrivelsen, tage udgangspunkt i denne. Men, han lavede nogle andre "egne løsninger", så når gulvene er kolde, er jeg bekymret for, om han har lavet noget eget også her…
Hvordan kan man se, om der er isolering i bunden? I så fald må jeg vel tage gulvet op…
Desværre ikke nogen, der kan hjælpe mig… ikke som jeg kommer i tanke om lige nu i hvert fald.Himmelsfararen sagde: