Overvejer at lægge gulv i kælderen, der har en uisoleret plade. Vil have en varm følelse, men på grund af lofthøjde og usikkerhed omkring teknikken valgte jeg at undgå platon + parket.
Nu overvejer jeg at lægge klinker med træimitation direkte på pladen. Ikke så varmt at gå på, men for øjet en varm, ikke-kælder følelse.
Jeg finder dog kun den type klinker i keramik, typisk granitkeramik.
Jeg har læst, at granitkeramik ikke ånder lige så godt som almindelige klinker lavet af f.eks. stenknus. Desuden lægges den med flydeklæb, og er derfor mindre tilgivende overfor ujævnheder i underlaget, hvilket jeg desværre har.
Er der nogen, der ved, om der laves klinker med træimitation, lavet af materialer som stenknus osv.?
Eller har jeg måske forkert info ang. granitkeramikken?
Nu overvejer jeg at lægge klinker med træimitation direkte på pladen. Ikke så varmt at gå på, men for øjet en varm, ikke-kælder følelse.
Jeg finder dog kun den type klinker i keramik, typisk granitkeramik.
Jeg har læst, at granitkeramik ikke ånder lige så godt som almindelige klinker lavet af f.eks. stenknus. Desuden lægges den med flydeklæb, og er derfor mindre tilgivende overfor ujævnheder i underlaget, hvilket jeg desværre har.
Er der nogen, der ved, om der laves klinker med træimitation, lavet af materialer som stenknus osv.?
Eller har jeg måske forkert info ang. granitkeramikken?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,105 indlæg
Har du tjekket Bygghemmas filter hvor du kan vælge "Ej frostsäker"?
https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/kakel-och-klinker/klinker/traklinker/?pf_frostsecure=False
Det er godt at vælge mindre fliser og tykke fuger på uisoleret plade.
Jeg tror at alle klinker (og kakel) er keramik og laves af lermateriale.
https://www.svenskakakel.se/kunskap/klinker
https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/kakel-och-klinker/klinker/traklinker/?pf_frostsecure=False
Det er godt at vælge mindre fliser og tykke fuger på uisoleret plade.
Jeg tror at alle klinker (og kakel) er keramik og laves af lermateriale.
https://www.svenskakakel.se/kunskap/klinker
Tak for svaret!
Jeg blev nu lidt forvirret
Er det sådan, at almindelig klinker = keramik, mens granitkeramik er en anden ting?
Netop granitkeramikken er den, jeg har hørt, der behøver et ekstra plant underlag.
Forstår jeg rigtigt, at ved at vælge "ikke frostsikker" så vælger jeg granitkeramikken fra?
Jeg blev nu lidt forvirret
Er det sådan, at almindelig klinker = keramik, mens granitkeramik er en anden ting?
Netop granitkeramikken er den, jeg har hørt, der behøver et ekstra plant underlag.
Forstår jeg rigtigt, at ved at vælge "ikke frostsikker" så vælger jeg granitkeramikken fra?
Granitkeramik eller porcelænsfliser, som er et mere korrekt navn men ikke så almindeligt, er hårdere/tættere i godset
Tænk på en kaffekop og et uglaseret lerkrus, det er forskellen.
Om det har nogen betydning for gulvet, lader jeg være usagt, men synes det virker langtrukkent... ja, granitkeramik er tættere, men jeg undrer, om der kommer nogen mængder damp gennem klinker...?
Flydelim anvendes ved større fliser end ca. 20x20cm uanset flise, gulvet bør være plant og glat, ellers kommer du direkte i problemer
Skal du spartle gulvet, så anvend udendørsprodukter
Tænk på en kaffekop og et uglaseret lerkrus, det er forskellen.
Om det har nogen betydning for gulvet, lader jeg være usagt, men synes det virker langtrukkent... ja, granitkeramik er tættere, men jeg undrer, om der kommer nogen mængder damp gennem klinker...?
Flydelim anvendes ved større fliser end ca. 20x20cm uanset flise, gulvet bør være plant og glat, ellers kommer du direkte i problemer
Skal du spartle gulvet, så anvend udendørsprodukter
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,105 indlæg
I og med at granitkeramik er tættere som Nino skriver, optager den mindre fugt og kan derfor anvendes udendørs uden at gå i stykker, når det bliver minusgrader. Den er ofte skåret efter brænding, hvilket gør, at fliserne bliver mere ensartede og kan lægges med smallere fuger, hvilket er uhensigtsmæssigt på uisoleret betonplade.
Klik her for at svare