Svært overskrift, men jeg ved ikke, hvad pladerne hedder.

De plejer at være omkring 5 cm tykke, lavet af lange træspåner luftigt limet sammen, sidder ofte i lofter på ældre fabriksbygninger mm som akustikplader.

Under alle omstændigheder, mine kældervægge i huset fra 1958 er isolerede med sådanne plader, som der så er pudset på. Tidligere ejere havde problemer med fugt, bl.a. i et rum som nogen tidligere havde indrettet, de drænede huset om og rev indretningen ud, så problemet findes ikke længere, men pudset er ikke blevet udbedret i et hjørne. Af nysgerrighed gravede jeg lidt i pudset for at se, hvordan det så ud bagved, pladen burde jo rimeligvis have taget skade af fugten, selvom det nu er tørt, men jeg kan ikke se nogen som helst forandring, gravede lidt med en kniv, men spånerne er hårde.

Så spørgsmålet er: Er de imprægnerede med noget, og hvad er det der binder/limer dem sammen?

Det aktuelle hjørne er lukket, men kom i tanke om at jeg har et hul i garagevæggen, så her er et billede.

Et hul i garagevæggen afslører strukturen indeni, med lag af materiale synlige gennem åbningen.

Cement er bindemidlet, det er en meget god plade at have i kælderen, så fjern den ikke.

Navnet er Träullit så søg på det så finder du masser af nyttig information ;)

Tak for svarene.

Nej, det skal ikke væk, væggene er varme og fine, jeg var bare nysgerrig på, hvordan de syntes at tåle fugt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.