5,340 læst ·
11 svar
5k læst
11 svar
Træfiberisolering uden dampspærre/-bremse
Hej!
Har efterisoleret et tømmerhus med 90mm træfiberisolering. En del af en væg bestod af planker på grund af en tidligere åbning. Har lavet ny regl her for at kunne isolere, så her bliver isoleringen 260 mm tyk.
Har fået at vide, at man skal undgå dampspærre/-bremse på selve tømmerstammen, men hvordan gør jeg med lige dette sted? Sætte en dampbremse op kun der, eller lade det være?
Vil tilføje, at det er et fritidshus opvarmet til 12C, når vi ikke er der.
mvh
Har efterisoleret et tømmerhus med 90mm træfiberisolering. En del af en væg bestod af planker på grund af en tidligere åbning. Har lavet ny regl her for at kunne isolere, så her bliver isoleringen 260 mm tyk.
Har fået at vide, at man skal undgå dampspærre/-bremse på selve tømmerstammen, men hvordan gør jeg med lige dette sted? Sætte en dampbremse op kun der, eller lade det være?
Vil tilføje, at det er et fritidshus opvarmet til 12C, når vi ikke er der.
mvh
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 173 indlæg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6,173 indlæg
Det er vindtæt udefra. Havde også en tanke om at sætte bremse overalt, men det råd jeg har fået er, at hvis det er svært at få bremsen helt tæt, så kan den kvitte, hvorpå jeg fik yderligere et råd om at sætte bremse kun på det helisolerede område. Rådene kommer fra bygningsingeniører skal det siges. Men jeg kan ikke få det til at hænge sammen, det lyder modsigende i mine ører.
U
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
· 2 864 indlæg
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
- 2,864 indlæg
Jeg havde en tømrer på besøg for en måned siden hos os, som foreslog dampbremse, hvis vi skulle have isolering.
Vi har dog et lag facade-tegl og puds på vores hus, så vi kan kun isolere indvendigt.
Jeg forstår ikke helt tanken med at undlade den helt bare fordi den bliver utæt nogle steder. Tanken er jo at begrænse mængden af luft, der kan slippe ud, for ikke at lække varm luft (reducere opvarmningen) samt begrænse fugt (som kan skade stommen).
Den skal jo kunne ånde i én retning, så fugten kan gå ind mod beboelses-delen igen. Ikke at indespærre fugt, som eventuelt kommer igennem i utætheder, er jo fordelen ved bremse sammenlignet med spærre. Så hvad er risikoen ved at sætte det overalt, mener de?
Hvis tanken er at isolere og reducere opvarmningen, så burde bremsen jo hjælpe en hel del.
Jeg er også interesseret i dette, da vi eventuelt også skal isolere.
Vi har dog et lag facade-tegl og puds på vores hus, så vi kan kun isolere indvendigt.
Jeg forstår ikke helt tanken med at undlade den helt bare fordi den bliver utæt nogle steder. Tanken er jo at begrænse mængden af luft, der kan slippe ud, for ikke at lække varm luft (reducere opvarmningen) samt begrænse fugt (som kan skade stommen).
Den skal jo kunne ånde i én retning, så fugten kan gå ind mod beboelses-delen igen. Ikke at indespærre fugt, som eventuelt kommer igennem i utætheder, er jo fordelen ved bremse sammenlignet med spærre. Så hvad er risikoen ved at sætte det overalt, mener de?
Hvis tanken er at isolere og reducere opvarmningen, så burde bremsen jo hjælpe en hel del.
Jeg er også interesseret i dette, da vi eventuelt også skal isolere.
Du bør i hvert fald sætte en dampspærre på det område med 260mm isolering.
I de resterende områder behøver du ikke sætte en dampspærre, men det skader ikke at gøre det, når du har tænkt at have det opvarmet hele året.
Den eneste skade er i pengepungen
I de resterende områder behøver du ikke sætte en dampspærre, men det skader ikke at gøre det, når du har tænkt at have det opvarmet hele året.
Den eneste skade er i pengepungen
Er helt med dig i dine overvejelser. Har fået rådene i al hast, så der har ikke været nogen længere forklaringer. Men hvis jeg tolkede den ene korrekt, så ville tømmerstammen blive koldere ved at have dampspærre=riskofaktor. Konsekvensen af ikke at have dampspærre overalt, måske, er, at den fugtige luft måske bliver mere koncentreret på visse steder? Hvad ved jeg.. Ringede til Hunton og rådførte mig, og de mente også, at jeg uden problemer kunne dække alt (de har vel for så vidt interesse i at sælgeU Utsliten och utdömd sagde:Jeg havde en tømrer på besøg for en måned siden hos os, som anbefalede dampspærre, hvis vi skulle have isolering.
Vi har dog et lag facadetegl og puds på vores hus, så vi kan kun isolere indvendigt.
Jeg forstår ikke helt tanken med at undlade den helt bare fordi den bliver utæt nogle steder. Tanken er jo at begrænse mængden af luft, der kan slippe ud, for at undgå at lække varm luft (reducere opvarmningen) samt begrænse fugt (som kan skade konstruktionen).
Den skal jo kunne ånde i en retning, så fugten kan gå ind mod bolig-delen igen. At ikke lukke inde fugt, som eventuelt kommer igennem i utætheder, er jo fordelen ved bremse sammenlignet med barriere. Så hvad er risikoen ved at sætte det overalt, mener de?
Hvis tanken er at isolere og reducere opvarmningen, så burde jo bremsen hjælpe til en hel del.
Jeg er også interesseret i dette, da vi eventuelt skal isolere også.
Tak for rådene! Lyder fornuftigt, selv om pengepungen tager skadesurris sagde:
Klik her for at svare