Hej!
Jeg ville høre fra alle jer dygtige bygherrer derude i virkeligheden, hvad I synes om min (skøre?) idé.
Jeg skal lige til at begynde med at sætte en betondæk på mit lille byggeri på 20 kvm, som skal blive en gæstestue.
Min idé er at bruge gammel tagplade, som jeg har masser af (som bare ligger og roder), som betondæk.
Jeg tænkte på at bore små huller i pladen, så eventuel kondens kan løbe ud.
Ovenpå pladen tænkte jeg at lægge fiberdug.
Ovenpå fiberdugen tænkte jeg at sprede et lille lag sand, der skal fungere som overfladeudjævner, fordi pladen er korrugeret, samt at sandet også skal fungere som lyddæmper og vindstopper.
Ovenpå sandet lægger jeg isolering.
Derefter banker jeg trægulvet på plads.
Hvad siger I?
Er dette det skøreste, I har hørt??
Jeg vil meget gerne have synspunkter på dette, da jeg naturligvis ikke vil kravle under og lave det om senere....
Jeg ville høre fra alle jer dygtige bygherrer derude i virkeligheden, hvad I synes om min (skøre?) idé.
Jeg skal lige til at begynde med at sætte en betondæk på mit lille byggeri på 20 kvm, som skal blive en gæstestue.
Min idé er at bruge gammel tagplade, som jeg har masser af (som bare ligger og roder), som betondæk.
Jeg tænkte på at bore små huller i pladen, så eventuel kondens kan løbe ud.
Ovenpå pladen tænkte jeg at lægge fiberdug.
Ovenpå fiberdugen tænkte jeg at sprede et lille lag sand, der skal fungere som overfladeudjævner, fordi pladen er korrugeret, samt at sandet også skal fungere som lyddæmper og vindstopper.
Ovenpå sandet lægger jeg isolering.
Derefter banker jeg trægulvet på plads.
Hvad siger I?
Er dette det skøreste, I har hørt??
Jeg vil meget gerne have synspunkter på dette, da jeg naturligvis ikke vil kravle under og lave det om senere....
Nej, det lyder ikke særligt skørt. Jeg har også overvejet alternative materialer til trossbotten, og der er jo forskellige former for plade et alternativ. Jeg kan naturligvis ikke sværge på, at det fungerer, men som sagt, jeg ser ingen direkte hindringer.
Derimod havde jeg skippet sand og fiberduk og lagt fx vindpapp eller tynd frigolit ovenpå pladen.
Derimod havde jeg skippet sand og fiberduk og lagt fx vindpapp eller tynd frigolit ovenpå pladen.
hej!kanon god idé,at ingen har tænkt på dette før.fyld sand helt op.ellers findes der bjælkelags masonit ca 7 mm tyk som er behandlet også asfaboard.plade med høje profiler og lidt tykkelse kan man vælge at hvælve med og lade sidde tilbage.
Tak for alle indlæg!
Jeg ser selv ingen problemer med kondens eller fugtdannelse da det burde ske kun på pladens yderside (underside)
Lægger man derefter en tynd flamingo oven på pladen som Andersmc foreslog og derefter isoleringen ovenpå denne så burde det ikke blive nogle problemer.
Hmmm... fylde sand helt op som du sagde snickar lasse... jeg ved ikke om sand er så godt som isolering??
Jeg forstod heller ikke hvad du mente med at hvælv plade med høj profil...
Jeg ser selv ingen problemer med kondens eller fugtdannelse da det burde ske kun på pladens yderside (underside)
Lægger man derefter en tynd flamingo oven på pladen som Andersmc foreslog og derefter isoleringen ovenpå denne så burde det ikke blive nogle problemer.
Hmmm... fylde sand helt op som du sagde snickar lasse... jeg ved ikke om sand er så godt som isolering??
Jeg forstod heller ikke hvad du mente med at hvælv plade med høj profil...
En fordel ved at lægge en frigolit direkte på den korrugerede plade er jo, at der bliver frit spillerum fra den ene side af bygningen til den anden for luften i "dalgangerne" på pladen... så ingen fugt vil blive lagret.
Man bør nok også tilstoppe siderne med et net, så ikke rotteuslingerne kommer ind...
Man bør nok også tilstoppe siderne med et net, så ikke rotteuslingerne kommer ind...
halløjsa rabarbervin! det med sand var en spøg. jeg syntes at plåt kunne være bedre at valv med, end at lægge som blindbotten. man kan lægge et valv med plåt, og støbe i, og lade plåten være tilbage.
Klik her for at svare