2,637 læst ·
19 svar
3k læst
19 svar
Træberegning.dk
For at virkelig skabe en god tjeneste burde I
- lade personen vælge dimension på brædder (45x195 eller ….)
- indtaste længder og/eller totalmeter
- lade personen indtaste sit postnummer
- koble tjenesten til lokale byggefirmaers lager og priser for at kunne anbefale, hvor man kan købe billigst eller hvor det er på lager
- udskrive eller e-maile en indkøbsliste
På denne måde bliver det en mere komplet tjeneste.
- indtaste længder og/eller totalmeter
- lade personen indtaste sit postnummer
- koble tjenesten til lokale byggefirmaers lager og priser for at kunne anbefale, hvor man kan købe billigst eller hvor det er på lager
På denne måde bliver det en mere komplet tjeneste.
Som det er bygget nu, forsøger appen at opdatere udregningen hver gang man laver en ændring af et felt, så længe som linjen er komplet/korrekt. Det fungerer bedre i teorien end i praksis, har vi mærket, så vi skal nok se over den håndtering.H halj sagde:Flot! Oplever lidt webproblemer. Den ser ikke ud til at ville opdatere, hvis jeg sletter gamle felter.
Det ville have været rigtig fint, hvis den kunne blande størrelser.
F.eks. i dette tilfælde ville det have været bedre at tage 8 styk 3000mm og 2 styk 3400mm?
[billede]
Man skulle have nogen form for optimeringsalgoritme, min matematik er lidt rusten, men burde kunne opstille et problem som
Y1 = a*x1 +b*x2 = 3000*x1+3400*x2 # Længden på tilgængelig planke * antal
Y2= A*y1+B*y2 = 3000*10 +3300*2 # Antal planker man har brug for * længde
og så beregne minimum af funktionen Y1-Y2
Med betingelsen at Y1 >=Y2
og nogle flere betingelser som siger, at A<a for kun at godkende fulde længder på træet.
OBS dette er virkelig ikke gennemtænkt eller knap nyttigt osv... Nogen som kan optimering kan sikkert løse dette ret nemt.
Blande størrelser står på listen over ting, vi arbejder på. Indsatsen for at gøre det helt korrekt føltes som urimelig stor i forhold til værdien af det for den første version. Men dit forslag føltes som om, det kan være et klogere spor end det, vi var inde på. Tak for det!
Gode forslag!mathiash77 sagde:For at virkelig skabe en god tjeneste burde I
- skrive ind længder og/eller totalmeter
- lade personen skrive ind sit postnummer
- koble tjenesten til lokale byggefirmaers lager og priser for at kunne anbefale hvor man kan købe billigst eller det findes på lager
På denne måde bliver det en mere komplet tjeneste..
Vi har tænkt på at lave en slags projektstyring, der kan håndtere flere forskellige dimensioner, og der ville vi relativt nemt også kunne gøre det muligt at per dimension vælge at angive længder eller totalmeter.
At koble tjenesten til lokale byggefirmaer er jo lidt af en drømmesituation, men mit indtryk er, at byggefirmaerne knap har styr på deres egne hjemmesider, hvad angår hvad de har på lager. Men det ville være et interessant spor at forske i!
En form for indkøbsliste ligger i planerne!
Synes dette var et ret interessant problem, så jeg læste lidt om det. Det ser ud til at være et klassisk optimeringsproblem under betegnelsen "Cutting stock problem," som oprindeligt handler om at skære papirark med minimalt spild. I jeres tilfælde får I et 1-dimensional cutting stock problem, da det kun handler om længder. At optimere dette med kun en fast længde at tage udgangspunkt i går ret let, men når det bliver flere tilgængelige længder at blande, bliver det hurtigt mere komplekst. Fandt en guide til dette problem, som passer ret godt med jeres tilfælde, min matematik er dog alt for rusten til dette.Mikael Wallin sagde:
Som det er bygget nu, så forsøger appen at opdatere beregningen hver gang man ændrer et felt, så længe linjen er komplet/korrekt. Det fungerer bedre i teorien end i praksis, har vi bemærket, så vi skal nok gennemgå den håndtering.
At blande størrelser står på listen over ting, vi arbejder på. Indsatsen for at gøre det helt korrekt følte vi var uforholdsmæssigt stor i forhold til værdien af det for den første version. Men dit forslag føltes som om, det kunne være en smartere vej end den, vi var inde på. Tak for det!![]()
https://download.aimms.com/aimms/download/manuals/AIMMS3OM_CuttingStock.pdf
Tak!H halj sagde:Synes dette var et ret interessant problem, så jeg læste lidt om det. Det lader til at være et klassisk optimeringsproblem under betegnelsen "Cutting stock problem", som oprindeligt henviser til at skære papirark til med minimalt spild. I jeres tilfælde har I et 1-dimensional cutting stock problem, da det kun er længder, det drejer sig om. At optimere dette med kun en fast længde at tage udgangspunkt i er forholdsvis let, men når der er flere tilgængelige længder at blande, bliver det hurtigt mere komplekst.
Fandt en guide til dette problem, som passer ret godt med jeres tilfælde, men min matematik er desværre for rusten til dette.
[link]
Jeg skummede det igennem og kunne konstatere, at min matematik heller ikke helt er der... Men jeg vil læse det mere grundigt igennem ved lejlighed og se, om vi kan bruge det som grundlag for en bedre algoritme!
Klik her for at svare