Dette er mit første indlæg på byggahus efter at have været en trofast læser i lang tid.

Jeg og nogle venner har udviklet et superenkelt værktøj, som gør næste besøg på tømmerpladsen en del nemmere!

Jeg plejer at være god til at måle og vurdere, hvor meget træ jeg skal købe, og plejer at få en liste med forskellige længder for hver type af træ, jeg skal købe:
  • 4 stk. 560 mm
  • 4 stk. 340 mm
  • 3 stk. 600 mm
Men når man så kommer til tømmerpladsen, ser jeg, at der er 2 eller 3 forskellige længder af træ, eller måske kun én længde. Men hvor mange skal jeg egentlig købe? Den slags matematik har jeg svært ved at lave i hovedet, hvorfor jeg længe har drømt om en enklere måde.

Der findes nogle forskellige værktøjer online, som hjælper, men ingen har rigtig passet perfekt, hvorfor vi tog sagen i egen hånd og satte en egen version sammen. Lige nu er det mere af en prototype eller beta-version. Det fungerer, men har ingen ekstra finesser at prale med.

På siden indtaster man, hvilke behov for brædder man har, og derefter hvad der er tilgængeligt at købe, hvorefter man får et forslag til, hvor meget man skal købe, og man ser også, hvordan algoritmen har lagt de forskellige længder ud på brættet. Algoritmen har også taget højde for bredden på en standard savklinge (3 mm).

Det er muligt at udbygge en sådan tjeneste meget, men før vi gør noget mere, vil vi gerne dele, hvad vi har gjort med flere.

Al feedback værdsættes meget, og det ville være fantastisk med forslag til forbedringer, fejl eller hvad næste skridt kunne være. Og selvfølgelig det sjoveste af alt, hvis I bruger det og har gavn af det!

https://virkeskalkyl.se/

Nedenfor et billede af, hvordan det kan se ud, når man bruger det hele!

En skærmbillede af "Virkeskalkyl.se", en hjemmeside til beregning af træbehov. Formularer til at indtaste ønsket længde og tilgængelige længder vises.

PS. Vi er en gruppe fyre, der har lavet dette i vores fritid, primært til os selv, så der er ingen organisation bag og ingen vinstinteresser af nogen slags. Vi synes, resultatet blev godt, så vi vil gerne dele det. Tjenesten bruges på egen risiko, og selvom vi er trygge ved beregningen, er der garanteret fejl og situationer, vi ikke har tænkt på, så brug på egen risiko!

// Mikael Wallin

Senest redigeret:
  • Synes
kashieda og 7 andre
  • Laddar…
Dejlig idé, har selv stået og bandet med lommeregneren fremme på bræddegården!
Desværre fungerede det ikke så godt ved første test på iPhone med chrome installeret, den regnede helt forkert.
På safari sker der slet ingenting. Overbelastet? Eller ikke mobiltilpasset?

StoffeGbg StoffeGbg sagde:
God idé, har selv stået og bandet med lommeregneren fremme på bræddehandlen!
Desværre fungerede det sådan ved første test på iPhone med chrome installeret, den regnede helt forkert.
På safari sker der ingenting overhovedet. Overbelastet? Eller ikke mobiltilpasset?
Hej!

Ærgerligt at høre, at det ikke virker for dig! Vi har testet både mobilt og på et par forskellige computere. Men webudvikling er... spændende, så vi har tydeligvis overset noget.

Hvad er det for mål, du tester med?

// Mikael Wallin

God idé! Desværre får jeg ikke noget resultat, når jeg prøver. Kører med Chrome på Android.

Har I ændret noget lige nu? For nu virker det! :D

Det ser ud til, at det ikke opdateres, når man foretager ændringer. Det virker, når jeg starter et nyt inkognitovindue, men når jeg starter siden igen, så ligger mine tidligere mål stadig. Cookien er måske låst på en eller anden måde?

God idé! Kan blive rigtig brugbar! Testede lidt og kom frem til nogle forbedringsforslag:

* Knap til at vælge at angive mål i cm i stedet for mm (for at slippe for at indtaste den ekstra nul på hver linje)
* Knap til at rense hele formularen (når man er færdig med en dimension og skal videre til den næste)

Overkurs:
* Mulighed for at gemme dimensioner og priser på bræddeafdelingen og vælge mellem dem (for os der handler ofte samme sted)

Så kan jeg synes, at jeg nogle gange har styr på den totale længde, jeg har brug for, typisk 54m. Så ville det være godt på en eller anden måde at kunne bare kunne indtaste totallængden, man har brug for, og længderne der findes på bræddeafdelingen for at få ud antal, jeg skal købe.

samlarpådetmesta samlarpådetmesta sagde:
Har ni ændret noget for nylig? For nu fungerer det! :D
Vi har ikke ændret noget endnu.

Men jeg indser, at vi måske har brug for at lave en lidt tydeligere instruktion for, hvordan det fungerer. Lige nu har vi nok været lidt hjemblinde og tænkt, at fordi vi ved, hvordan det fungerer, er det åbenlyst for alle andre også. Der kommer en lidt tydeligere instruktion!

StoffeGbg StoffeGbg sagde:
Det ser ud til, at det ikke opdateres, når man laver ændringer. Virker, når jeg starter et nyt inkognito-vindue, men når jeg starter siden igen, ligger mine tidligere mål der stadig. Cookien er måske låst på en eller anden måde?
Hver gang man udfylder mål, gemmes de på siden, så man ikke behøver at udfylde de samme oplysninger igen, hvis man begynder at udfylde derhjemme, inden man så tager til brændesgården. Men det burde måske være valgfrit at gemme eller ej?

D Dublin sagde:
God idé! Kan blive rigtig brugbar! Testede lidt og kom frem til nogle forbedringsforslag:

* Knap til at vælge at angive mål i cm i stedet for mm (for at undgå at indtaste den ekstra nul på hver linje)
* Knap til at rydde hele formularen (når man er færdig med en dimension og skal videre til den næste)

Overkurs:
* Mulighed for at gemme dimensioner og priser på bræddelodsdelen og vælge mellem dem (for os, der handler ofte det samme sted)

Så kan jeg synes, at jeg nogle gange har styr på den samlede længde, jeg har brug for, typ 54m. Så ville det være godt at på en eller anden måde kunne indtaste den samlede længde, man har brug for og længderne, der findes på bræddelods, for at få det antal, jeg har brug for at købe.
Dejligt at du kan lide det!

* Angive måleenhed er jo helt indlysende nu, når du siger det.
* En form for håndtering af flere dimensioner har vi absolut brug for. Ryd formularen og begynd forfra er en god begyndelse!

Overkursforslaget lyder også udmærket. Vi tager det ind i planlægningen!

Det sidste forslag er jeg ikke helt med på. Eller, det er en anden type beregning da egentlig. At man angiver at man har brug for 54m og så hvilke længder der findes på bræddelodset, og at man da får op, hvor mange brædder der kræves for at få 54m. Ikke dårligt overhovedet, men hvad kalder vi den type beregning?

Mikael Wallin Mikael Wallin sagde:
Det sidste forslag er jeg ikke helt med på. Eller, det er en anden type af udregning så egentlig. At man angiver, at man har brug for 54m og så hvilke længder, der findes på bræddegården, og at man så får op, hvor mange planker der kræves for at få 54m. Ikke dumt overhovedet, men hvad kalder vi den type af udregning?
Jo, den del er måske overflødig, når appen findes. Jeg plejer ikke at have alle mål med til bræddepladsen, men mere have i hovedet, at jeg har brug for cirka 50m i alt, så forsøger jeg at regne i hovedet, lægger mindst 2 brædder til, hvis jeg har regnet forkert, og kommer så hjem med for meget træ :p . Så den funktion er nok ikke nødvendig, når appen findes :)

Smidig løsning!

Ser lidt potentiale på spildregningen bare.
Det bedste her er jo at købe 3 stk. 3600mm og 3 stk. 4200, men regnemaskinen kører med samme mål til alt.
Indtastningsfelter for længder i millimeter: 3546, 1034, 2014, og tilhørende antal: 3, 6, 3, i et formularlayout.
Billede af to tabeller sammenligner omkostninger og spild for køb af planker 4200 mm. Tabellen viser det "Bedste pris" og "Mindste spild".

H
Mikael Wallin Mikael Wallin sagde:
Sjovt at du kan lide det!

* Angiv enhed af mål er jo helt indlysende nu når du siger det.
* En form for håndtering for flere dimensioner har vi absolut brug for. Ryd formularen og start forfra er en god begyndelse!

Overkusforslaget lyder også fremragende. Vi inkludere det i planlægningen!

Det sidste forslag er jeg ikke helt med på. Eller, det er egentlig en anden type beregning. At man angiver at man har brug for 54m og derefter, hvilke længder der findes på bræddemarkedet og at man derefter får at vide hvor mange planker der kræves for at få 54m. Ikke dumt overhovedet, men hvad kalder vi denne type beregning?
Flot! Oplever lidt webproblemer. Den ser ikke ud til at ville opdatere, hvis jeg sletter gamle felter.

Det ville have været rigtig fint, hvis den kunne blande størrelser.
F.eks. i dette tilfælde ville det have været bedre at tage 8stk 3000mm og 2stk 3400mm?

Formular til beregning af træplankemængde og omkostninger, med felter for længde i millimeter, antal og pris pr. meter.

Man skulle have haft en form for optimeringsalgoritme, min matematik er lidt rusten, men burde kunne opstille et problem i stil med

Y1 = a*x1 +b*x2 = 3000*x1+3400*x2 # Længden på tilgængelig brædde * antal
Y2= A*y1+B*y2 = 3000*10 +3300*2 # Antal brædder man har brug for * længde

og derefter beregne minimum af funktionen Y1-Y2
Med betingelsen at Y1 >=Y2
og nogle flere betingelser som siger noget i stil med at A<a for kun at godkende fulde længder på træet.

OBS dette er virkelig ikke gennemarbejdet eller knap brugbart osv.. Nogen der kan optimere kan sikkert løse dette ret enkelt.

D Dublin sagde:
Jo, den delen kanske är överflödig när appen finns. Jeg plejer ikke at have alle mål med til bræddegården, men mere huske i hovedet, at jeg har brug for omkring 50m i alt. Så prøver jeg at regne i hovedet, lægger mindst 2 brædder til, hvis jeg har regnet forkert, og ender med at komme hjem med for meget træ :p . Så den funktion er nok ikke nødvendig, når appen findes :)
Det lyder præcis som, hvordan jeg regnede før vi begyndte at arbejde med appen :crysmile:

Der er jo et stykke vej endnu, før den helt kan erstatte manuel beregning, men med al den gode input her, er vi på rette vej!

• Synes
Dublin
  • Laddar…
S Spopas sagde:
Smidig løsning!

Ser lidt potentiale på spildregningen bare.
Det bedste her er jo at købe 3 stk 3600mm og 3 stk 4200, men regneren kører med samme mål til alt.
[billede]
[billede]
Spildregningen har bestemt potentiale og optimeringen ligeså. Vi valgte at gøre appen mere praktisk end korrekt hvorfor den nu ikke mixer forskellige længder. Det blev teknisk meget kompliceret, selvom det er muligt, samt at bræddebyen som jeg ofte er på sjældent har mere end 1 længde på samme dimension.

Men det ligger på listen over ting at arbejde på!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.