Jeg er flyttet fra træhus til lejlighed bygget i 60'erne. Alt er beton, og det er lidt nyt for mig.

I forbindelse med renovering skal alle lister skiftes, dvs. mest gulvsokler og gerigter. Soklerne fastgøres kun i beton, og gerigterne i beton i den ene kant og en dørkarm i den anden kant.

Jeg er ret kræsen, når det gælder lister. Jeg vil ikke have synlige sømhuller osv., men vil gerne spartle og male over, hvis der sømmes eller skrues.

1) Hvilken monteringsmetode foretrækkes?
2) Kan man (skal man undgå at) lime? I så fald, hvilket lim (PL400, MS-polymer, monteringslim...)?

Jeg har tænkt mig at sænke loftet i gangen og sætte gips op for at kunne få el op, f.eks. til spots. Jeg tænker mig at montere træreglar 45x45 i (beton-)loftet, derefter lægter med 28x70 og så gips.
3) Det er besværligt at bore og skrue i loft. Forslag til arbejdsmetode? F.eks.
a) save reglarne til
b) forbore med træbor i reglarne
c) holde reglen mod loftet og bore med betonbor i det forborrede hul, så man får en anvisning i loftet, hvor man skal bore til pluggen
d) holde reglen helt stille, så den ikke flyttes og bore for anvisning til næste hul (dette virker besværligt)
e) bore og plugge og håbe, at pluggen kommer helt rigtigt
f) skrue reglarne fast
Eller findes der lettere måder? Hvilken dimension tror I, jeg har brug for til hullet/pluggen?

Nye dørkarme skal sættes i døråbningerne, der består af beton. I visse åbninger findes lidt træ indstøbt i betonen, som føles lidt tillokkende at fastgøre karmene i.
4) Hvad er det for noget træ?
5) Kan man fastgøre døren i det træ, eller anbefales det at bore, plugge og trække karmeskruer ind i pluggen?

Jeg kan bistå med fotografier, hvis det er nødvendigt.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.