Hej!
Her følger et lidt længere indlæg, men jeg er ny her på byggahus.se. Har brug for lidt råd og hjælp angående en landbrugsejendom, der er i behov for totalrenovering, men som jeg og min partner gerne vil sætte i stand og flytte til.
Huset har en tømmerkonstruktion og er bygget i 1888. Huset er i stærkt behov for renovering, da der ikke eksisterer eller er i meget dårlig stand hvad angår varmesystem, el, kloak og vinduer osv.
Vi har fået et byggefirma, der er specialiseret i bygningsbevaring men som alligevel kan tilbyde totalentreprise, til et gratis besøg. De foreslog at bevare så meget som muligt såsom de mundblæste vinduesglas, vinduesrammerne (så godt det går og supplere) bruge lerpuds osv., men de sagde også at det vil koste derefter. Vi vil også tage et "almindeligt" byggefirma ud for at høre deres udtalelse.
Hvad vi er lidt splittede omkring er selvfølgelig den økonomiske del. Vi fik en virkelig god fornemmelse fra bygningsbevaringsfirmaet, og vi fik fornemmelsen af, at man ikke behøver at bekymre sig om, at den gamle charme i huset ødelægges (noget vi anser for utroligt vigtigt og lidt af årsagen til, at vi vil flytte dertil). Dog, hvis et almindeligt byggefirma hyres, kan omkostningerne holdes nede, men risikoen er, at al den charme, der findes, også forsvinder... at nye trelagsvinduer med specialbestilte mål og gipsvægge sættes ind.
Hvordan ville I have tænkt? Kloak, el og varmesystem ser vi som generelle dele, der kan udføres af et hvilket som helst byggefirma. Det er netop vinduer, lister, gulve, tag og vægbeklædning, som vi anser for vigtige at bevare som de er.
Her følger et lidt længere indlæg, men jeg er ny her på byggahus.se. Har brug for lidt råd og hjælp angående en landbrugsejendom, der er i behov for totalrenovering, men som jeg og min partner gerne vil sætte i stand og flytte til.
Huset har en tømmerkonstruktion og er bygget i 1888. Huset er i stærkt behov for renovering, da der ikke eksisterer eller er i meget dårlig stand hvad angår varmesystem, el, kloak og vinduer osv.
Vi har fået et byggefirma, der er specialiseret i bygningsbevaring men som alligevel kan tilbyde totalentreprise, til et gratis besøg. De foreslog at bevare så meget som muligt såsom de mundblæste vinduesglas, vinduesrammerne (så godt det går og supplere) bruge lerpuds osv., men de sagde også at det vil koste derefter. Vi vil også tage et "almindeligt" byggefirma ud for at høre deres udtalelse.
Hvad vi er lidt splittede omkring er selvfølgelig den økonomiske del. Vi fik en virkelig god fornemmelse fra bygningsbevaringsfirmaet, og vi fik fornemmelsen af, at man ikke behøver at bekymre sig om, at den gamle charme i huset ødelægges (noget vi anser for utroligt vigtigt og lidt af årsagen til, at vi vil flytte dertil). Dog, hvis et almindeligt byggefirma hyres, kan omkostningerne holdes nede, men risikoen er, at al den charme, der findes, også forsvinder... at nye trelagsvinduer med specialbestilte mål og gipsvægge sættes ind.
Hvordan ville I have tænkt? Kloak, el og varmesystem ser vi som generelle dele, der kan udføres af et hvilket som helst byggefirma. Det er netop vinduer, lister, gulve, tag og vægbeklædning, som vi anser for vigtige at bevare som de er.
Ville ønske jeg var så heldig at få fat i et så gammelt hus. Vores hus er "kun" 100 år gammelt. Hvad I skal vælge kan jeg ikke svare på, men jeg ved hvad jeg ville have valgt.
- Et firma der elsker gamle huse. Jeg ville ikke have valgt et almindeligt byggefirma.
- Taget taget ned, lagt nyt under og det gamle tilbage.
- Skiftet alt elektrisk, gerne af en gammel elektriker som kan lide gamle huse.
- Fået lavet indvendige vinduer til vinduerne. Repareret de udvendige lidt efter lidt. Et tømrerfirma til de mest ødelagte.
- Skiftet vand og afløb. Alle rør i metal. Synlige rør.
- Om krybekælder ville jeg overveje at tage gulvet op, isolere og lægge gulvene tilbage.
- Hvis der ikke er badeværelse i huset ville jeg vælge at bygge nyt i det rum med færrest originale detaljer.
Dette ville jeg have gjort først, så ville jeg bo i huset. Hvis det da er nogenlunde beboeligt. Måske er det blomstrede tapet i stuen helt okay, når du har boet der et stykke tid? Eller hvad med den turkise panel i gangen? Jeg har aldrig kunnet lide turkis, men det ene rum her bliver snart turkist og brunt, da fliserne der sidder der er turkise. Vi har boet 16 år i vores hus, og der er stadig rum, hvor der skal rives plader og tag ned, før vi beslutter, hvad der skal bevares af det, som er originalt. Alle rum som er færdige har alt originalt i behold. Det meste synligt, noget gemt inde i vægge, da vi havde brug for at isolere væggen mellem for eksempel soveværelse og toilet.
Kan vi få billeder? Jeg elsker gamle huse. Held og lykke?
- Et firma der elsker gamle huse. Jeg ville ikke have valgt et almindeligt byggefirma.
- Taget taget ned, lagt nyt under og det gamle tilbage.
- Skiftet alt elektrisk, gerne af en gammel elektriker som kan lide gamle huse.
- Fået lavet indvendige vinduer til vinduerne. Repareret de udvendige lidt efter lidt. Et tømrerfirma til de mest ødelagte.
- Skiftet vand og afløb. Alle rør i metal. Synlige rør.
- Om krybekælder ville jeg overveje at tage gulvet op, isolere og lægge gulvene tilbage.
- Hvis der ikke er badeværelse i huset ville jeg vælge at bygge nyt i det rum med færrest originale detaljer.
Dette ville jeg have gjort først, så ville jeg bo i huset. Hvis det da er nogenlunde beboeligt. Måske er det blomstrede tapet i stuen helt okay, når du har boet der et stykke tid? Eller hvad med den turkise panel i gangen? Jeg har aldrig kunnet lide turkis, men det ene rum her bliver snart turkist og brunt, da fliserne der sidder der er turkise. Vi har boet 16 år i vores hus, og der er stadig rum, hvor der skal rives plader og tag ned, før vi beslutter, hvad der skal bevares af det, som er originalt. Alle rum som er færdige har alt originalt i behold. Det meste synligt, noget gemt inde i vægge, da vi havde brug for at isolere væggen mellem for eksempel soveværelse og toilet.
Kan vi få billeder? Jeg elsker gamle huse. Held og lykke?
Klik her for at svare