Medlem
· Västra Götaland
· 145 indlæg
Jeg vil snart rive mit køkken, som sidder på en pudset letbetonvæg, og jeg er ret overbevist om, at en del af pudset sidder dårligt og vil følge med, når jeg fjerner de gamle fliser. Desuden er væggen ret ujævn, så der vil sandsynligvis være brug for op til 20 mm puds nogle steder.
Så spørgsmålet er nu; hvilken puds skal jeg bruge til at reparere dette?
Gipspuds er jo fint og sådan, men kan man påføre primer/flisebelægge allerede efter 1-2 dage? Eller skal man vente hele tørretiden, som er angivet? 1 mm/dag for Rotband eller 2 mm/dag for Gypsum betyder, at jeg skal vente 10-20 dage uden et fungerende køkken, mens det tørrer.
Så spørgsmålet er nu; hvilken puds skal jeg bruge til at reparere dette?
Gipspuds er jo fint og sådan, men kan man påføre primer/flisebelægge allerede efter 1-2 dage? Eller skal man vente hele tørretiden, som er angivet? 1 mm/dag for Rotband eller 2 mm/dag for Gypsum betyder, at jeg skal vente 10-20 dage uden et fungerende køkken, mens det tørrer.
Medlem
· Västra Götaland
· 145 indlæg
Tak for forslaget, men gipsplader føles som et nødvendigt onde i dette tilfælde, og jeg vil helst pudse alting jævnt.
Mit søgen har dog ført mig til Finja Laga Vägg, som ser ud til at gøre det, jeg søger. Ifølge Finja kan man opsætte tætningslag efter 1-3 timer (behøves jo ikke her dog) og så flise efter 1 døgn. Det ser ud til at koste ca. 120 kr for 15 kg (hvilket giver 12 liter), hvilket nok må anses som overkommeligt for et specialprodukt.
Mit søgen har dog ført mig til Finja Laga Vägg, som ser ud til at gøre det, jeg søger. Ifølge Finja kan man opsætte tætningslag efter 1-3 timer (behøves jo ikke her dog) og så flise efter 1 døgn. Det ser ud til at koste ca. 120 kr for 15 kg (hvilket giver 12 liter), hvilket nok må anses som overkommeligt for et specialprodukt.
Moderator
· Stockholm
· 57 884 indlæg
Jeg hjalp min søn med køkkenombygningen i foråret. Det meste af pudset faldt af, undtagen hvor en tidligere ejer havde repareret med gips-puds. Jeg pudsede over overfladen med gips-puds. Der blev vel nogle huller, som jeg burde have spartlet over en gang til, men det behøver ikke at være superjævnt, hvis man skal flise, det vigtigste er, at intet stikker ud.
Gips-puds hærder ret hurtigt. Oftest laver man jo pudsreparationerne, før skabene monteres, og flisearbejdet bagefter, så der vil under alle omstændigheder være nogle dages tørretid.
Gips-puds hærder ret hurtigt. Oftest laver man jo pudsreparationerne, før skabene monteres, og flisearbejdet bagefter, så der vil under alle omstændigheder være nogle dages tørretid.
Klik her for at svare