P
Overvejer at støbe L-støtte i beton...
Men hvor lang tørretid bør man regne med, hvis L-støtten er 1m lang, 40 cm i bunden, 50cm høj og 7cm tyk? At vande et par gange om dagen skal man nok regne med, men hvor meget og hvor længe?
Det er jo ærgerligt at fjerne formen for tidligt!

Nogen der har en idé?

/Peter

jeg kørte 3-4 dage på mine. Har holdt fint

P
Tak for svaret!

Så prøver jeg det.

/Peter

Mistænker at du skal bruge dem som havevæg eller lignende da du bruger så tyndt som 7 CM. Til det skulle det fungere godt.

P
Ja det er bare for at kunne planere plænen lidt og kunne udnytte mere af grunden.
Ingen vej eller bygning på det som fyldes op.
/Peter

Mikael_L
Er betonen nogenlunde rigtigt lavet kan du sandsynligvis rive formen allerede efter et døgn, derimod har betonen ganske langt fra fuld styrke da, men L-støtterne skulle nok holde sammen af sig selv allerede efter ca. 12 timer eller noget sådant hvis det ikke er meget koldt ved støbningen.

Men på den anden side gør vel selve formrivningen lidt skade på betonen, så 2-4 dage efter føles vel ret godt.

Beton hærder ikke ved at "tørre". Det er faktisk sådan, at beton ikke må tørre, før den har nået tilstrækkelig styrke. Vandet er nødvendigt for, at cementen skal hydratisere. For hurtig udtørring giver revnedannelse.

Hvor hurtigt betons styrke udvikler sig, afhænger af mange faktorer, primært cementtype, temperatur og mængdeforholdet mellem cement og vand. Som tommelfingerregel kan man antage, at betonen har opnået 50% af sin slutstyrke efter to dage, 70% efter syv dage og næsten 100% efter en måned.

Hvis man skal genbruge formen, bør man afforme så tidligt som muligt. Jo længere betonen har hærdet, desto mere besværligt bliver det at rengøre formen.

P
Ja, se der ja!
Tak for mange gode svar. Ja, jeg havde jo tænkt mig at genbruge formen, så jeg har gjort den delbar med formplyfa på overfladerne og fyrretræ i gavlene. Tanken er at oliere alt inden støbning, så jeg håber, det ikke sætter sig fast.

Formen er netop færdig, og præmiere støbningen bliver når som helst (i aften måske, hvis bare regnen stopper). Har aldrig støbt i beton før, så det er lidt spændende!

/Peter

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.