Har tænkt mig at lægge et Pergo laminatgulv på en betonplade med gulvvarme. Men ser i deres instruktioner, at fugtigheden skal være under 60 % RH..

Pladen til huset blev støbt i midten af maj 2022 og har haft gulvvarmen samt FTX i gang siden midten af november. For en uge siden lavede vi en fugtmåling, der gav et resultat på 83 % RH. Det vil sige, at det er tørret nok til at lægge fugtspærren, men ikke til at lægge Pergo gulvet. Da jeg spurgte, hvor lang tid det ville tage at komme ned under 60%, fik jeg svaret "flere år".

Har mailet med Pergo, og de siger "Vi baserer det på branchekrav fra Gulvbranchen- GBR, EPLF - Association of European Producers of Laminate Flooring og også hus AMA."

I hus AMA står der:
"Ved lægning må den relative fugtighed (RF) i underlaget ikke overstige 60 procent. Lægning må dog udføres ved 60–90 procent RF i underlaget, hvis underlaget er dækket med en fugtsikring af plastfilm ifølge JSF.5. Ved belægning på YHB.221."

Jeg kommer til at lægge Pergos Silent Walk, som har en dampspærre/fugtsikring, så det bør være OK at lægge gulvet ved 83% RH. Men Pergos svar på det er, at så fraskriver jeg mig retten til garanti for at afvige fra deres instruktioner.

Mine overvejelser:
  • Er deres krav på 60% helt urimelige?
  • Det er vel cirka 3 uger frem i tiden, før jeg har tænkt mig at lægge gulvet, altså 4 ugers tørretid fra målingen, der sagde 83%. Hvor meget kan det tørre teoretisk? Fremløb på gulvvarmen er cirka 23 grader, temperaturen i luften cirka 19-20 grader, og luftfugtigheden er omkring 40-45%. Ved desværre ikke hvilken VCT tal betonen har, kan forsøge at finde ud af det..
  • Skal jeg ignorere deres krav og lægge gulvet om 3 uger? Eller hvad kan konsekvenserne blive?

I Intershade sagde:
Har tænkt lægge et Pergo laminatgulv på en betongplade med gulvvarme. Men ser i deres instruktioner at fugtindholdet skal være under 60 % RF..

Pladen til huset blev støbt i midten af maj 2022 og har haft gulvvarmen samt FTX i gang siden midten af november. For en uge siden gjorde vi en fugtmåling som gav et resultat på 83 % RF. Altså har det tørret tilstrækkeligt for at sætte tætningslag, men ikke for at lægge Pergo gulvet. Da jeg spurgte hvor lang tid det vil tage at komme ned under 60%, fik jeg svaret "flere år"

Har mailet med Pergo og de siger "Vi baserer det på branchekrav fra Gulvbranchen- GBR, EPLF - Association of European Producers if Laminate Flooring og også hus AMA."

I hus AMA står der:
"Ved lægning må den relative fugtighed (RF) i underlaget ikke overstige 60 procent. Lægning må dog udføres ved 60–90 procent RF i underlaget hvis underlaget er dækket med en fugtbeskyttelse af plastfilm ifølge JSF.5. Ved belægning på YHB.221."

Jeg vil lægge Pergos Silent Walk som har en dampspærre/fugtbeskyttelse, altså burde det være OK at lægge gulvet ved 83% RF.. Men Pergos svar på det er at jeg fraskriver mig retten til garanti fordi jeg afviger fra deres instruktioner..

Mine overvejelser:
  • Er deres krav om 60% helt urimelige?
  • Det er vel cirka 3 uger til jeg har tænkt at lægge gulvet, altså 4 ugers tørretid fra måling som sagde 83%. Hvor meget kan det nå at tørre teoretisk? Fremledning på gulvvarmen er cirka 23 grader, temperatur i luften cirka 19-20 grader og luftfugtigheden er omkring 40-45%. Ved desværre ikke hvilket VCT tal betonen har, kan forsøge at finde det ud..
  • Skal jeg ignorere deres krav og lægge gulvet om 3 uger? Eller hvad kan konsekvenserne blive?
Er gulvvarmen på i dag? Hvis du skruer op for den, vil RF blive reduceret betydeligt. Har du sig 85% i dag med en overfladetemperatur på sig 18 grader, så har du et fugtindhold på 12,32g vanddamp. Skruer du op for gulvvarmen til 25 grader, vil RF være et sted mellem 50-55%. Har du allerede gulvvarmen på, er det en anden sag.

I Installation sagde:
Er gulvvarmen tændt i dag? Trykker du på den, vil RH falde betydeligt. Har du eksempelvis 85% i dag med en overfladetemperatur på eksempelvis 18 grader, så har du et fugtindhold på 12,32g vanddamp. Skruer du gulvvarmen op til 25 grader, vil RH være et sted mellem 50-55%. Har du allerede gulvvarmen tændt, er det en anden sag.
Gulvvarmen har været tændt siden slutningen af november, så lidt over 2 måneder..

I Intershade sagde:
Gulvvarmen har været på siden slutningen af november, så lidt over 2 måneder..
Temperatur? Ikke fordi det burde være et problem med under 85%rh, især hvis du har aldersbestandig plast mellem betonen og laminatet. De er lidt neurotiske. Hvor mange kvadrat taler vi om?

I Installation sagde:
Temperatur? Ikke fordi det bør være et problem med under 85%rh særligt hvis du har aldersbestandig plast mellem betonen og laminat. De er lidt neurotiske. Hvor mange kvadrat taler vi om?
Fremledning på gulvvarme er cirka 23 grader, temperatur i luften cirka 19-20 grader og luftfugtigheden er omkring 40-45%. Er det værd at skrue op for temperaturen på fremledning?

Pladen er på 128 kvm, og jeg vil lægge Pergo gulvet på ca. 75 kvm af dette.

Jeg oplever dem også som noget neurotiske. Men jeg mangler erfaring og viden om, hvordan man burde gøre i denne situation. Gulvet har jeg allerede købt og vil helst undgå besværet med at forsøge at returnere det og købe et andet gulv. Hvordan gør andre der bygger nyt og lægger Pergo gulv, er et spørgsmål jeg gerne vil have svar på..

I Intershade sagde:
Fremløb på gulvvarme er cirka 23 grader, temperatur i luften cirka 19-20 grader og luftfugtigheden er rundt 40-45%. Er det værd at skrue op for temperaturen på fremløbet?

Pladen er på 128 kvm og vil lægge Pergo gulvet på ca 75 kvm af dette.

Jeg oplever dem også som noget neurotiske. Men jeg mangler erfaring og viden om, hvordan man burde gøre i denne situation. Gulvet har jeg allerede købt og vil helst slippe for besværet med at forsøge at returnere det og købe et andet gulv. Hvordan gør andre, der bygger nyt og lægger Pergo gulv, er et spørgsmål, jeg gerne vil have svar på..
Skru op for temperaturen til 27 grader. Læg pakkerne med pergo i rummet og læg det om 3 uger. Er du bekymret, mål igen om 2 uger. Har du et godt målehul? Eller måler du overfladen? Det er perfekt et stykke tid endnu med høj rf ude med lave temperaturer og lav rf inde med højere temperaturer. Når du er nået under 85%, kan du sætte en affugter ind, hvis du vil. Men det bør være nok at øge temperaturen i pladen.

I Installation sagde:
Skruv op temperaturen til 25-27 grader. Læg pakkerne med pergo i rummet og læg om 3 uger. Er du bekymret, mål igen om 2 uger. Har du et godt målehul? Eller overflademåler du?
Jeg har hyret et firma til at lave måling, og de borede to 4 cm dybe huller på to steder og havde en måler der i nogle dage.

Det var fyren fra det firma, der sagde, at det ville tage flere år at komme ned til 60%rh.

Jeg er mere eller mindre indstillet på at ignorere fugtkvoten og lægge gulvet om 3 uger. Jeg føler ikke, at jeg har et rimeligere alternativ, jeg vil jo flytte ind i huset. Først ville jeg tjekke her, så det ikke er helt galt. Men selvfølgelig, jeg kan lave en til måling i forbindelse med, at jeg lægger gulvet, så ved jeg, om det er faldet mere.

Du skal skelne mellem fugtkvote og RF. Det er ok at lægge gulvet ved 90%RF, hvis du har et dampsikkert lag på betonen.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Du måste skilja på fuktkvot og RF. Det er ok at lægge gulvet ved 90%RF hvis du har et dampsikkert lag på betonen.
Jeg er meget uvidende om dette det indrømmer jeg. Mener at jeg er indstillet på at ignorere deres krav om at være under 60%rh selv om jeg da frasiger mig retten til garanti..

60% fugtkvote som du skrev tidligere er du under. 60% RF i beton vil du nok aldrig komme ned i. Læs lidt om de forskellige begreber, så vil du få lidt klarhed.

Matti_75 Matti_75 sagde:
60% fugtindhold som du skrev tidligere er du under. 60% RF i beton vil du nok måske aldrig komme ned i. Læs lidt om de forskellige begreber, så vil du få lidt klarhed.
Følgende er anbefalingen fra Pergo:
Undergulvets fugtindhold skal være mindre end 2,5 %CM/75 %RH (cement) eller mindre end 0,5 %CM/50 %RH (anhydrit – undergulv). Hvis der er gulvvarme, skal værdierne være 1,5 %CM/60 %RH henholdsvis 0,3 %CM/40 %RH.

Følgende er resultatet fra målingen:
Måleprotokol med fugtighedsværdier for betongulv, målinger udført i hall og køkken. RF-resultaterne er 83,9% og 83,6% ved temperaturer på 22,7°C og 22,3°C.

Hvordan skal man tolke det? Er det rimeligt at opfylde deres krav da?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.