Hej!
Jeg har revet opregulerede vægge og gulv i min gamle fugtskadede kælder. Nu er der altså nøgen beton på vægge og gulv. Temperaturen er omkring 20 grader, og luftfugtigheden 50 - 55 % med affugter i gang. Er dette egnede betingelser for at tørre den tilbageværende fugt ud af vægge og gulv, eller behøver jeg tilføre mere varme?
Spørgsmålet forudsætter, at der ikke er andre bagvedliggende årsager til fugtproblemerne end 50 år gammelt opreguleret træ, hvilket jeg håber er tilfældet.
Jeg har revet opregulerede vægge og gulv i min gamle fugtskadede kælder. Nu er der altså nøgen beton på vægge og gulv. Temperaturen er omkring 20 grader, og luftfugtigheden 50 - 55 % med affugter i gang. Er dette egnede betingelser for at tørre den tilbageværende fugt ud af vægge og gulv, eller behøver jeg tilføre mere varme?
Spørgsmålet forudsætter, at der ikke er andre bagvedliggende årsager til fugtproblemerne end 50 år gammelt opreguleret træ, hvilket jeg håber er tilfældet.
kommer an på hvordan ydersiden er, om det er drænering og beskyttelse/isolering mod stenfoden/væggen... ellers er det som kosmetik, og man må gøre det samme igen inden for x år... MEN hvis det er i orden, er der ingen problemer
Men lad det tørre lidt tid, hvis det ikke synker mere, så er det bare at hamre i min optik
Men lad det tørre lidt tid, hvis det ikke synker mere, så er det bare at hamre i min optik
Sørg blot for, at det er tæt i rummet, hvis du har ventilation eller lignende åbent, bliver det svært at tørre ud. Ved ikke, hvordan isolering udefra påvirker, men hvis du ikke har dræning/isolering, burde der være en risiko for, at du hele tiden tilfører fugt i væggene også.
Dræneringen er under kontrol, og ydersiden af væggene er fugtsikrede. Derimod er det svært med affugtningen, fordi der er en åben trappe til førstesalen. Men affugteren bringer i hvert fald fugtighedsprocenten ned fra ca. 60 % til ca. 50 %, når den kører for fuldt.
Så er det jo godt =) og hvis det svinger mellem 50-60%AJ82 sagde:
Jeg tænker, at man måske kan leve med en højere fugtkvote, når alt allerede er tørt, men at man måske behøver at sænke den for at tørre det, som allerede er blevet fugtigt?D Dilato sagde:
Jeg er jo ingen ekspert, men jeg tror, at:AJ82 sagde:
Det er nok svært at tørre mere ud, end hvad du har gjort, fugten vandrer jo fra vådt til tørt, så jo tørrere du forsøger at få det i betongulvet, desto mere fugt suger det nedefra, og eftersom du selv har sagt, at "betonen er blevet våd", så har du vel som jeg, en uisoleret plade uden fugtspærre, så den går ikke at få "tør" på rigtig.
Under sommeren/efteråret 2021 var det så fugtigt i min kælder, at mit stenimitation-gulv af limede firkantede plastplader mistede kontakten med gulvet, og flyttekasser blev fugtskadede og opløst.
Jeg var bortrejst fra feb-november og havde ingen ventilation overhovedet i kælderen.
Nu har jeg gulvtæppe og almindeligt tæppe direkte på betongulvet og kører affugter 15-30 minutter hver nat på timer, og alt er godt.
Jeg har også temperatur- og fugtmålere i næsten hvert eneste rum i hele huset, så jeg har styr på det.
Gammel kælder? Ved du, hvordan det ser ud under gulvet, ligger det direkte som sædvanligt (i ældre huse) på jord. En måde at finde ud af, hvordan det er, er at åbne gulvet et godt sted. Er der klippe under eller blot ler/jord/grus, grave ud næsten så armene ikke rækker til for at se om der samler sig vand i hullet.AJ82 sagde:
Hej!
Jeg har fjernet opregulerede vægge og gulv i min gamle fugtskadede kælder. Nu er der altså nøgen beton på vægge og gulv. Temperaturen er omkring 20 grader, og luftfugtigheden 50 - 55 % med affugter i gang. Er dette brugbare forudsætninger for at tørre den tilbageværende fugt ud af væggene og gulvet, eller behøver jeg tilføre mere varme?
Spørgsmålet forudsætter, at der ikke er nogen andre underliggende årsager til fugtproblemerne end 50 år gammelt opreguleret træ, hvilket jeg håber er tilfældet.
1936. Ved ikke, hvordan det ser ud under pladen.J jonaserik sagde:Gammel kælder? Ved du, hvordan det ser ud under gulvet, ligger det direkte som sædvanligt (i ældre huse) på jorden. En måde at finde ud af, hvordan det er, er at åbne op gulvet på et godt sted. Er der klippe under eller bare ler/jord/grus, grave ud næsten så ikke armene rækker til for at se, om der står vand i hullet.
Lyder rimeligt. Jeg har også temp- og fugtovervågning, så jeg kommer til at bemærke hvis det stikker af. Nu mistænker jeg at fugtkvoten kommer til at falde efterhånden som det bliver mere vinter, men til sommeren måske affugteren kommer til at køre igen.D Dilato sagde:Jeg er jo ingen ekspert men jeg tror at:
Det er nok svært at tørre mere ud end hvad du har gjort, fugten vandrer jo fra vådt til tørt så jo tørrere du forsøger at få det i betonggulvet desto mere fugt suger det nedefra og eftersom du selv har sagt at "betongen blevet våd" så har du vel som jeg, en uisoleret plade uden fugtspærre så den kan ikke blive "tør" på rigtigt.
Under sommeren/efteråret 2021 var det så fugtigt i min kælder så mit stenimitations-gulv af limede firkantede plastplader løsrev sig fra gulvet og flyttekasser blev fugtskadede og opløste.
Jeg var bortrejst fra februar-november og havde ingen ventilation overhovedet i kælderen.
Nu har jeg væg til væg tæppe og almindelig tæppe direkte på betongulvet og kører affugter 15-30 minutter hver nat på timer og alt er godt.
Jeg har også temperatur & fugtmålere i næsten hvert eneste rum i hele huset så jeg har styr på det.
1936 så ligger der sikkert en tynd (ca 5 - 7 cm) betonplade direkte på underliggende jord. Du kan høre det, hvis du tager et bræt og dasker på gulvet. Er pladen tynd, kan det blive en hul lyd, og er den tyk, mere en dump lyd. Du siger, reglerne mod betonen er nærmest rådnet, fugt kommer gennem pladen, og det kan skyldes, at vandet står et stykke nede. På det årstal var det ikke almindeligt at lægge måske mere end nogle få cm sand/grus for at jævne ud til støbning. måske endda uden armering.AJ82 sagde:
Klik her for at svare