Om nogle dage vil vi have fået taget på vores vejrtætte fritidshus løsuldsisoleret. Taget er plastet, men endnu ikke væggene, hvor vi i øjeblikket har 45 mm isolering (skal på 145 til før dampspærren). Har målt fugten i sylt/regler, og den var højst 17-18%, og overvejede om man i denne situation kunne tænde for varmen og affugteren i nogle uger, eller er det bedst at isolere færdigt og plastre væggene, før man tænder for varmen?
 
Få ud med fugten først, hvis du sætter varme ind, vil fugten øges en hel del, bedst bare med affugter.
 
J jonaserik sagde:
Ud med fugten først, sætter du ind varme så vil fugten øges en hel del, bedst bare da med affugter
Du mener leje en sorptionsaffugter og lade den småsimre i nogle uger?
 
Jepp så får du ned fugten på et rimeligt niveau, at leje TJA, findes billige i varehusene som fungerer, nogle har kun en beholder nedenunder som skal tømmes, andre har så det går at koble en slange til for afvanding.
 
Er det en våd betonplade eller mener du, at fugten kommer et andet sted fra?
 
D Daniel 109 sagde:
Er det en våd betongplade, eller hvor mener du, at fugten kommer fra?
Det er altså den nuværende overfladefugt i stommen, har ingen betongplade men bjælkelag på isoleret krybekælder (hybridgrund)
 
J jonaserik sagde:
Jepp då får du ner fukten på rimlig nivå, att hyra TJA , finns billiga på varuhusen som fungerar, en del har bara ett kar under som måste tömmas, andra har så det går att koppla en slang som avvattning
Jeg har en kodensavfuktare men den er ikke effektiv under 10 grader.. sorptionsavfuktare virker i koldere temp men de plejer at være meget dyrere
 
Så kommer der jo ingen fugt af at du varmer. Fugtigheden vil blive omfordelt, så det bliver tørt på indersiden og mere fugtigt længere ud i isoleringen, inden fugten drives ud. Så du kan varme fugten ud.
 
D Daniel 109 sagde:
Då tilkommer jo ingen fugt af at du varmer. Fugten kommer at omfordeles så det blir tørt på indersiden og fugtigere længere ud i isoleringen inden fugten drives ud. Så du kan varme ud fugten.
Ok! Og det er ingen risiko at det kondensere på indersiden af vinddugen osv?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.