Du er allerede ved den bedste handling, nemlig at få hjælp.

En købers undersøgelsespligt er i dag meget omfattende, for omfattende mener jeg, da det ikke er rimeligt at tro, man kan klare det selv. Deraf behovet for at få hjælp.

Jeg skræmte dig måske lidt for meget, men faktum er, at mange har haft problemer med 70'ernes plader, der er flere tråde her på forumet bl.a. Men det skal påpeges, at der er mange, der ikke har nogen problemer overhovedet med sådan en plade. Mit barndomshjem var sådan et, og det fungerede fint. Torparfundamenter er det samme, hvis de er lavet rigtigt med de rette forudsætninger, så fungerer de, ellers kan de give problemer. Det samme gælder naturligvis også for kældre.

Der findes yderligere en metode for fundamenter, og det er et pillefundament, hvor der er fri luftcirkulation under huset. Der skal man sørge for at lave isoleringen rigtig godt i stedet. Ellers bliver det koldt om fødderne, så det ultimative fundament findes nok ikke, uden det er igen at gennemgå og kontrollere det unikke objekt meget nøje.

Der findes løsninger til at bygge om den "dårlige" slags plader, men det plejer at kræve et ret omfattende job som at skifte alle gulvene.
 
Senest redigeret:
Milkshaken
Alt ved huskøb er en jungle for den uindviede, det er klart, at der findes huse til jer, måske er dette huset det, men hvis det er tilfældet, skal I prutte ordentligt, rigtigt ordentligt, og derefter lade håndværkere blæse hele huset ud for derefter at få det, som I vil have det indvendigt.
 
Ok, sig at en detaljeret inspektion viser fugt i pladen à la 70'er-syndromet. Sig at vi prutter huset ned betydeligt, fordi vi simpelthen kan lide det, og fordi det ligger perfekt. Og at vi så "blæser hele nederste etage ud" - HVORDAN løser man sådan en ting? Vi kan jo ikke lægge isolering UNDER pladen ifølge dagens byggeteknik. Og HVAD vil det koste os?
 
KayM76 sagde:
Ok, lad os sige, at en dybere inspektion viser fugt i pladen à la 70'er-syndromet. Lad os sige, at vi prutter prisen på huset betydeligt ned, simpelthen fordi vi godt kan lide det, og det ligger perfekt. Og at vi så "sprænger hele underetagen ud" - HVORDAN løser man sådan noget? Vi kan jo ikke lægge isolering UNDER pladen ifølge dagens byggeteknik. Og HVAD kommer det til at koste os?
I vil altså købe et renoveringsprojekt mere eller mindre, når man læser dine problemer?

Her kommer lidt fakta, du BØR tænke på.
Du er ingen snedker, og det er nødvendigt i denne situation, det tager ikke 1 dag at løse dette. Det bedste, man kan gøre, når man har købt huset, er at BO sig ind, for man har en idé, når man ser på huset, men når man BOR sig ind, griner man af den idé, man havde, og ændrer sig 100 gange, om at vægge flyttes, køkken, badeværelse, m.m.m.m.
At et renoveringsprojekt tager lang tid, kan få den følge, at man skændes derhjemme: Bliver det ikke snart færdigt, op at hoppe, byg færdigt, hvor er du dog doven, m.m. vil du høre fra din kone, har du børn, bliver det kaotisk.....

Ja, dette var noget, du MÅ tænke på, ellers er du røget.
Måske skræmmer dig lidt, men jeg er ærlig.
Jeg satte et mål med mit projekt på 10 år fra den dag, jeg købte villaen. Billeder kan uploades, hvis det ønskes?

mvh
tømreren estwing
 
Tak Mats_o for linket! Den var kanon, og jeg linkede mig videre til andre interessante tråde.

estwing, nej jeg er ingen snedker. Og havde heller ikke tænkt mig at gøre dette selv, det er alt for stort for mig. Nu er det ikke sagt, at vi SKAL købe huset, men man vil jo gerne ventilere forskellige scenarier, som kan opstå, inden vi beslutter os.
 
Milkshaken
Kay... kan man få høre hvordan det ligger til nu??? Hvordan føler du/I det nu?? Bliver det en handel eller ??
 
Jeg ville se mig om efter et andet hus.
mikrobiell vind+fugt iplattan+gammelfugtskade+70-tal som lyset på kagen får i det mindste min sjette sans til at slå bakud.
 
I værste fald er det jo at rive alt ned bortset fra selve stommen og så bygge nyt indvendigt. I bedste fald er det dårlig dampspærre i et rum og en dårlig krankobling alene.

Problemet er vel, at spændet er netop så stort, og risikoen er, at der kan dukke overraskelser op undervejs, og derfor er meget grundige undersøgelser det eneste, jeg ser lige nu for at få et bedre greb. Går det ikke, så er det nok kun det sikre kort tilbage.

Jeg er tilstrækkelig dygtig snedker til at kunne lave det meste undtagen VVS-delene og maling/tapetsering indvendigt, så hvis jeg havde en anden bolig i mellemtiden og prisen var lav nok, så kunne jeg tage et sådant projekt, men jeg har som sagt andre forudsætninger.
 
Det lyder som om den besiktning, du skriver om, er en varedeklarationsbesigtigelse, som Svensk fastighetsförmedling har. Som udføres af anticimex. Jeg har lige købt hus, og dette hus var også "besigtiget". Men den besigtigelse, der udføres, er langt fra en rigtig ordentlig besigtigelse. Det lyder som om, I inden en eventuel handel skulle få en besigtigelsesmand ud og lave en grundig besigtigelse (som tager en hel dag, typisk).

I mine ører lyder dette objekt som et dårligt køb. Du skriver selv, at prisen ligger 30 % højere end prisniveauet i området. På beskrivelsen af husets problemer burde prisen snarere ligge 30 % lavere.

/ M.
 
Vi luskede lidt med mægleren om sælgeren kunne tænke sig at gå ned noget, men det ser ikke sådan ud, så vi lægger objektet væk. Jeg har ikke tænkt mig at betale overpris for et hus, der kræver 100tusindvis af kroner i renoveringer. Hvad vi har forstået, så har de fået ind bud, dog under udbudspris, som de ikke har nappet på. De venter vel helt enkelt på næste sucker, der skal gå på det. Sorgligt nok er der mange af dem, der helt ikke tjekker lidt op på husets konstruktion FØR de køber. Jeg kender flere.....

Tak til alle for at jeg måtte bruge jer som sparringspartner!
 
Kan intet om huse eller konstruktion eller fugtskader, MEN jeg ved, at hvis mægleren siger, at køberen ikke vil gå ned i pris, så betyder det IKKE, at det passer.
Min mægler sagde det samme, da jeg havde fundet mit drømmehus. Jeg ville prutte ned, da der var en hel del renovering at gøre.
Sælgeren havde fået bud, som hun havde forkastet, og mægleren sagde, at det ikke var nogen idé for mig at lægge mit lave bud, som var
300.000 lavere end udbudsprisen!
Jeg lagde dog buddet og påpegede mægleren om, at hun var nødt til at formidle buddet. Hvilket hun gjorde modvilligt. Mægleren ringede til mig nogle gange og spurgte, om jeg kunne forhøje mit bud med 100.000, så kunne sælgeren gå med på handlen.
NEJ, sagde jeg, mit bud gælder kun DENNE UGE (dette var en torsdag)
Dagen efter ringede mægleren og sagde, at sælgeren tog mit "skambud," hvis vi skrev kontrakt den følgende uge.

Hvilket jeg gik med til.

Jeg lagde de penge på at renovere mit drømmehus, og det er stadig mit drømmehus bygget i 1909.
Jubiii, jeg har ingen synspunkter på de mangler, du beskrev, for jeg er ikke så vidende, men jeg ville bare skrive et indlæg om, at det mægleren siger, ikke altid er sandt, de vil også have højeste bud, da de har provision.

Mvh Nip
 
Milkshaken
Da vi var ude og kiggede på vores hus, fyren var en 18-årig virksomhedsejer, der havde gjort sin kæreste gravid, hun boede et andet sted og ville bo hjemme... så fyren måtte sælge sit hus. Startbuddet var 625.000:- Vi pruttede ned til 550.000:- Men.... sagde vi, vi vil inspicere det først, før vi skriver noget... Sagt og gjort, sælgeren, mægleren, inspektøren og jeg og min kommende hustru var til stede ved inspektionen....
Der blev afsløret visse mangler, bla. i kælderen, den var forkert bygget indvendigt, med bakteriel vækst på regelværk og gipsplader...
Så der fik vi igen en mulighed for at prutte..:)
Vi bød 450.000:- for huset, men det kunne han ikke acceptere, det endte på 470.000:- Vi måtte betale alt i alt med reparationerne omkring 85.000.-... hvilket var ret rimeligt i forhandlingsniveauet altså... men jeg gjorde al arbejdet selv, inkl. el-arbejde som, rør, dåser, kabelføring... Det eneste elektrikeren behøvede at gøre efter inspektionen, var at tilslutte det til centralen....

Hvad var det her for et indlæg? Jo, prut som bare fanden, hvis der er fejl og mangler, se hvad du selv kan gøre, og hvad du skal have håndværkere til.... 1 hus i millionklassen eller endda 2 millioner, er egentlig ikke så interessant for mig at købe, hvis der er fejl og mangler i det.... Det koster en formue at reparere,,,, Bedre da enten at gå op i prisklasse,,, bygge nyt eller købe et gammelt hus på landet for en billigere sum....
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.