O I vise!

Vi har kigget på et hus, som vi er interesseret i.... Bygget i 1975 på betonplade (uden gulvvarme, kun i badeværelset, som blev installeret for nogle år siden) Et 1½ plans hus. Ligger lige nedenfor en højderyg, men jorden er afgravet ca. 4 meter foran huset, så det føles ikke som en naturlig stop for fugt. Vi ved dog ingenting om dræning.

Det er allerede blevet besigtiget, og i rapporten står der, at der er mikrobiel vækst i sidevind. Det burde vel være ok at se over ventilationen deroppe og sørge for luftstrøm?

Så havde huset i køkkenet en vandskade for 5 år siden, og som tilsyneladende ikke blev udbedret ordentligt, hvilket betyder at køkkenet skal helt laves om i en forsikringssag, da der er fugt under gulvet. Ved siden af køkkenet ligger trappen, og i rummet under trappen har inspektøren målt fugt på 85%.

Vi, som ikke er så kyndige, undrer os over, om vi burde være bekymrede? Ifølge ejendomsmægleren vil forsikringsselskabet tage sig af fugtskaderne, men vi kan alligevel ikke lade være med at spekulere på, om der er yderligere grund til bekymring. Det, vi har læst om plade på jord, som først kom i 70'erne, er at det ikke fungerede så godt og ofte er fugtskadet.

En anden ting, vi har læst, er, at hvis et vinylgulv for eksempel løsner sig eller viser bobler, kan det være tegn på fugt i betonpladen. I et af rummene har gulvet boblet sig.... Kan jo også være ingenting.

Vi vil desuden gerne investere lidt penge i det, da der er oliefyldte el-elementer til opvarmning, og vi vil gerne satse på vandbåret. Det bliver jo en del.

Synspunkter?
 
Ja, det ser ud til at være et fugtigt hus, helt sikkert. Jeg ville tøve med at købe det, medmindre det er virkelig, virkelig billigt. Opvarmningen af huset er nok det mindste af husets problemer.
 
Sådan ser jeg på det fra en lægmands synsvinkel.

mikrobiel tilvækst i sidevinden: Et sted lækker der varm fugtig luft op i disse loftsrum fra jeres hus. Sandsynligvis er plastikken ikke tæt, og derfor lækker varm fugtig luft derind. Den nemmeste måde at løse det på er at skabe undertryk i huset gennem mekanisk udsugning.

vandskade i køkken: Altid besværligt med fugtskader, men en stor mulighed for jer, hvis I kan være med til at påvirke, hvordan resultatet skal blive. Find ud af, hvorfor det blev en vandskade, og hvorfor den ikke blev helt afhjulpet...

vedrørende trappen: Ikke så mærkeligt måske, at der er fugt, hvis der har været en fugtskade i rummet ved siden af, som ikke er blevet afhjulpet; fugten kan jo have spredt sig derind, bør også fikses af forsikringsselskabet.

Vedrørende betonpladen har jeg hørt, at alle betonplader, der ikke har gulvvarme, har fugt i sig, som vandrer fra grunden og op. Det er derfor, man lægger plast, inden man lægger trægulv på betonpladen. Derudover er der jo mange, der har ventileret plastunderlag under deres gulve, så fugten skal transporteres ud den vej...

Dog er der et problem med 70'er-husene, og det er manglen på vandbårne varmesystemer. Bare det kunne faktisk være en grund til ikke at købe huset. Jeg bor selv i et 70'er-hus med elvarme og går ofte og overvejer, hvordan man skal få vandbåren varme ind i huset. Med tanke på den dårlige isolering under pladen er gulvvarme næsten udelukket...

- M
 
Tak for kloge ord.

Vi kan godt lide beliggenheden af huset, MEN det ER faktisk ikke billigt. Vi blev overraskede over tilstanden, da vi var til fremvisning, da prisen er ca. 300' højere end gennemsnitshuset i vores område.

Nu har det ganske vist været til salg i over 3 måneder uden at blive solgt, så måske kan vi forhandle det lidt ned. Men jeg tvivler på, at det er muligt at få 30% af prisen, hvilket ville gøre det mere interessant for os.

Hvordan finder man ud af, hvordan huset er bygget, så man får svar på det der med plastik mellem gulv og sokkel? Skal man så se på tegninger? Ligeledes drænering? Den nuværende ejer er ikke den samme som byggede huset, og mægleren vidste ikke meget, da vi var til fremvisningen. Og det var ikke muligt at spørge ejeren, da denne ikke var hjemme til fremvisningen.....
 
Jeg synes, at indlægget fra starten lidt lyder som et lille råb på støtte for tanken om at springe fra købet? :( Jeg tror, at jeg selv ville have været ekstremt tvivlende. Fugt og skimmel kan være ret besværligt at få styr på, og at huset har direkte elvarme betyder jo, at man skal investere i en anden opvarmning, hvis man vil slippe lidt billigere i fremtiden. :o
Der FINDES jo så mange fine, gode huse, som måske ikke ser ud af så meget ved første øjekast, men som måske kan blive supergode! :)
 
Er man det mindste i tvivl, så køb ikke. Er man derimod rigtig dygtig til at fikse og ordne problemer, som kan løses. Så kan dette blive et kup, blot påpeg manglerne og få pruttet prisen godt ned!
Jeg har set flere huse, der har totale renoveringsbehov, af alle mulige slags. SÅ huset I kigger på er ikke unikt på nogen måde, gamle huse har jo altid noget, der bør udbedres.
Se på vores hus bygget i 1957, ikke dræneret om, godt nok vælter der ikke vand ind, men malingen har boblet sig nogle steder, vi ser det ikke som noget problem lige nu, vi tager de akutte problemer først.
Taget blev udskiftet for ca. 14 år siden, så det holder et godt stykke tid endnu.
Facaden er vi ved at arbejde på, revet alt tegl ned, og nu er tømrerne i gang med at lægte, isolere, gipse osv......
At I har oliefyldte elementer er jo ikke noget kæmpeproblem, føler I at elregningen stiger godt, så investér i en luft/luft varmepumpe, den sparer meget!

Men som sagt, er man usikker, KØB IKKE! Det er mit råd. Prøv at finde ud af så meget fakta som muligt, gerne omkostninger for at udbedre problemer osv.
Hvad kan I selv gøre? Det holder omkostningerne væsentligt nede.
Held og lykke! ! ! :)
 
Senest redigeret:
Det som gør os tøvende er, at vi ikke har nogen anelse om, i hvilket omfang worst-case-scenario kan blive? Hvordan finder man ud af på forhånd, hvor store omkostninger man eventuelt kan stå overfor? Læste i eftersynspapirerne, at "køberen har ret til en gratis telefonsamtale med synsmanden for gennemgang af synet". Men hvad hvis man vil vide det FØR købet så?
 
Et hus i dårlig stand, alligevel dyrere end lignende huse i samme område. Ejendomsmæglere begynder at tale om, at det tager længere tid at finde købere til huse og renterne stiger. Lyder ikke som om der vil blive nogen intens budrunde på dette hus.

Jeg ville have is i maven og enten vente, indtil sælgeren sænker prisen, fordi de ikke fik solgt det, eller vente på et bedre hus til billigere penge.
Hvis det nu ikke er netop det hus med den beliggenhed, I absolut vil have, sådanne følelser koster penge.
 
KayM76 sagde:
Det der gør os tvivlende er, at vi ikke har nogen anelse om i hvilket omfang worst-case-scenario kan blive?
Worst-case-scenario er vel, at der er konstant fugt, der trænger op gennem pladen ind i huset, og da bør I lægge en ventileret platonmåtte (hvis ni ikke vil rive huset :) ) i alle rum i stueetagen. Så en nær på totalrenovering af stueetagen, med platonmåtte og nye gulve, hvilket vil hæve gulvhøjden og har I uheld, så skal døre og karme tilpasses, fordi disse ikke passer til det nye gulv.

Derefter bør I installere mekanisk-udsugning så I får orden på ventilationen i huset...

- M
 
Selvom det ikke er slidt, slet ikke. Hvis det ikke var for inspektionen, ville jeg have taget det med det samme. Det er frisk, ser helt nyrenoveret ud. Og beliggenheden - ja, det er bestemt det, der vækker stor del af vores interesse. Ligger på helt den rigtige side af byen og uden for mange naboer ved siden af. Ved siden af ligger et af kommunens grønne områder, hvilket også gør huset attraktivt. Men grunden er lille, kun 800 kvm, men på den anden side er vi heller ikke nogen direkte havefolk.

Hvordan er det med klinker? Slipper det fugt igennem? Hvis man lagde klinker i det meste af huset, kunne man måske undgå, at eventuel opadstigende jordluft sætter sig og begynde at gro? En del af huset er allerede i dag belagt med klinker. Vi bør nok prøve at finde ud af, om det er den nuværende ejer, der har renoveret og lagt gulvene, jeg mener, han må jo have bemærket, hvis det gamle gulvtæppe var dårligt, da de rev det op?

Så er alt det her jo bare vores egne teorier. Det eneste, vi har fået bekræftet, er fugt under gulvet i køkkenet relateret til en vandskade for 5 år siden og at der er begyndende mikrobiologisk vækst i sidevinduet.
 
Milkshaken
Hej. nu blander jeg mig også.... Dit sidste indlæg gør, at jeg bestemt fraråder jer at købe..
Det ser ud til, at I mest ser på beliggenheden.... Sådanne ting kan gøre, at man bliver blind på andre detaljer, såsom husets tilstand f.eks.

Du skal ikke tro, at du kan lægge klinker for at holde jordfugt væk,,,, det bliver så mørtelen og fugerne, som revner efter en tids brug.. Klinker er bedst ved fugt ovenfra, hvor du ikke har mørtelen..

Som sagt, jeg fraråder jer dette køb, da I ser ud til at være alt for ukyndige (undskyld udtrykket) til at kunne tage hånd om husets mangler... Vand- og fugtskader er blandt det værste, man kan beskæftige sig med, men skulle I alligevel købe huset, så er min anbefaling, at I sørger for at skifte opvarmningen allerførst, da el jo er rigtig dyrt nu om dage.
 
Led videre i stedet! Jeg voksede op i et område, hvor alle huse var bygget med imprægneret syll direkte på plade. Alle huse i området måtte bryde gulvene op og udbedre problemet. Min far, som er tømrer, gjorde det her selv, men mange fik virkelig anstrengt økonomi af at slippe af med problemet.
 
Spørgsmålet er jo, hvilken type plade det er.

Der findes jo to varianter. Den første er kolde plader, hvor isoleringen ligger ovenpå. Den konstruktion anses i dag som en risikokonstruktion, selvom den kan fungere udmærket, hvis den er korrekt udført. Den nyere type er, som man bygger i dag, dvs. isoleringen under pladen, og betonen bliver dermed holdt varm. -75 forekom tilsyneladende begge typer, selvom type 1 nok stadig var den mest almindelige. Er det den type, og I ikke føler, at I kan reparere og fikse det selv, kan det blive rigtig dyrt. Udskiftning af alle gulve er en risiko, og fugt kan jo have vandret i væggene også.

Så mindst en grundig kontrol af, hvordan det er bygget plus yderligere en fugtkontrol og helst også en skimmelhund, vil jeg sige.
 
havde jeg været i dine klæder havde jeg ej købt.
men, er du en dygtig snickare ja så kan man tage fat i alt selv å renovere. ellers NEJ!!
70-tals husene var en bygge boom da det bare fuldstændigt blev smidt huse op, meget fusk fra alle sider.
køb ikke 70 tals hus overhovedet.
mit råd!
mvh
snickar estwing
 
Vi ved bare ikke, hvad vi skal satse på.... Hus med kælder - også risiko for fugt med dyre dræneringer som følge. Hus med krybekælder - risikokonstruktion ifølge mange med fugt og skimmelproblemer som hverdagskost. Hus på plade - findes tilsyneladende i forskellige varianter, hvor den ene er god, mens den anden er katastrofal.

Jo, vi er ingen tømrere eller specielt handy personer, men selv vi må vel også kunne finde noget at bo i? Jeg vil da ikke leje resten af livet, men satser hellere penge på en bolig at eje. Det man ikke kan selv, må man vel hyre nogen ind til at gøre?
Vi har også set på at bygge, men udgiften er betydeligt højere, og med stigende renter bliver vi usikre på, om det er noget vi vil satse på. Vi bor i en lille kommune, hvor investeringen måske ikke er retfærdiggjort.

Det er heldigvis godt, at forumet findes, så man kan ventilere tanker og idéer. Tak alle!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.