Hejsa alle kyndige!
Jeg overvejer (den eventuelle) fare ved at lukke mine indervægge på den nybyggede del af vores hus.
Byggeriet stod uden tag i en måned, men har haft tag siden marts og vægge siden i sommer. Jeg har sat isolering og plast nyligt og ikke set det mindste spor af nogen fugt på plasten.

Tror I, det er nogen fare at bygge videre???

Da vi byggede hus, målte vi fugtigheden i regelværket og bjælkelaget, brugte affugter indtil det blev som det skulle, og så satte vi isolering og byggede videre indad. Hvordan har du gjort? bare gættet??
Jeg ville ikke bygge noget ind med plast, før jeg vidste det med sikkerhed!

Jan-Å sagde:
Hvordan har du gjort? bare gættet??
Typ...

Fugtaflæser får det blive! Tak for info!

Tror Du tjener på at have lidt styr på det ;):D Svigerfar var byggeleder, så jeg ved ikke, hvor han fik måleren fra, men den var enkel, man holdt den i hånden og pressede den mod træet, så fik man et tal i displayet.

Indervægge skal du vel ikke plastre?
De bør kunne ånde ifølge mig

mats_o sagde:
Indervægge skal du vel ikke plastre?
De bør kunne ånde efter min mening
Nej, jeg har faktisk netop revet plasten ned. Som I ved, findes der lige så mange idéer som mennesker hvad angår dette, men i går havde jeg en interessant samtale med en ven, som gjorde at jeg ændrede mig...

Men inderloftet skal jeg vel plastre?!

Jan-Å: Jeg fandt en fugtmåler som virker god og fungerer som du beskriver.

Men inneloftet må jeg vel plastre?!
Ikke hvis du har et varmt rum ovenfor, som i sin tur er plastret. Men hvis du har et koldt rum ovenfor, bør du plastre dit loftpanelet.

Man kan generelt sige, at du kan have plast mellem to rum, som har store variationer i temperaturforskelle. Hvis din overetage er varm, behøver du (bør ikke) have plast mellem under- og overetage.

Der er dog dem, der hævder, at man slet ikke skal have plast i sit hus og prøver at løse fugtvandringen på andre måder.

Hm. Det er virkelig et stort ansvar at beslutte, hvilken fremgangsmåde man skal bruge...

Efter vores samtaler her på forummet og med min ven, som jeg talte om ovenfor, bliver det som følger: Kun vindpapp i væggene, så man tillader huset at ånde af sig selv. I loftet sætter jeg dog plast, af den grund at meget af den varme fugtige luft går opad, så min overbevisning er, at der skal en fugtspærre dér...

Så har vi en udestue, som jeg isolerer, men den er slet ikke opvarmet, så der bliver det "selvånding" i både vægge og tag.

Glem ikke at sætte plasten på den varme side af isoleringen, ellers skaber du bare flere problemer :)

Nuvel, fugtmåler købt, men hvor i alverden finder jeg info om hvilken fugtighed der ligger indenfor grænsen???

Jeg købte den type, der har to stifter, som man stikker ind i træet, og det eneste jeg finder på nettet er, at det ser ud til at være okay, hvis konstruktionstræet (reglar ?) har en fugtighed under 20%. Jeg lå på 16-17%.

Hvad siger I til det???

Det er helt ok at bygge væggen færdig. Kontroller dog først, at du ikke har nogen misfarvninger på træet, da det tidligere stod åbent for vejr. Hvis det er tilfældet, bør du pensle boracol på disse steder, inden du lukker.

Krawk sagde:
Det er helt ok at bygge færdig væggen.
Kontroller dog først, så du ikke har nogle misfarvninger på træet, fordi det stod åbent for vejr tidligere. Hvis det er tilfældet, bør du pensle med boracol på disse steder, inden du lukker.
Godt!
Tak for hjælpen og tipsene!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.