Y
Skal save mine vindskeder til den rette længde og vil jo gerne lave linjer at følge.

Selvom jeg kan finde ud af en måde at få en linje på den anden skive, er jeg stadig nysgerrig på, hvordan tømrere gør, for der er garanteret en nem metode derude, kan jeg forestille mig.

Svart markeret linje på træplanke ved siden af et stort rør, sandsynligvis en rørledning.

Vinkelhager, måske?

Y
Som det ses har jeg brugt vinkelhagen, men hvordan skal man holde den for at få linjen på smalsiden videre op på den anden brædde?

Stadig vinkelhake, du stiller jo den ovenpå bare.

Y
Håndtagene plejer jo at være tykkere end bladet, dvs. bladet hviler ikke mod øvre vindskiven. Gætter I og laver en streg alligevel, eller begynder I at vinkle og fifle med vinkelhagen, indtil den ligger mod brættet...

og springer I over at lave en præcis linje på smalsiden?

Rusted vinkelhak, der ligger mod træ med en rød stiplet linje til venstre og en rød linje på smalsiden til højre.

Senest redigeret:
Du kommer jo tæt nok på til at kunne tegne af, ingen mærkeligheder overhovedet.

Yrrol sagde:
[billede]
Vil bare sige, at gavlen i renden sidder forkert, skal være i renden, ikke udenpå, og skal tætnes med fugemasse, hvis det ikke er gjort.

• Synes
Yrrol
  • Laddar…
Yrrol sagde:
Håndtagene plejer jo at være tykkere end bladet, dvs bladet hviler ikke mod den øvre vindskive. Gætter I og laver en streg alligevel, eller begynder I at vinkle og nørkle med vinkelhagen, indtil den ligger mod brættet..

og springer I over at lave en præcis linje på smalsiden?

[billede]
Tag en brædstump som er 90 gr og læg i og tegn af. Færdig!

• Synes
Yrrol
  • Laddar…
Y
oj, det var godt, at du sagde det, jeg syntes det føltes forkert, da jeg i al hast trixede dem på plads før målingen.

verktygsgurun sagde:
T et brætstykke der er 90 gr og læg det på og tegn af. Klart!
ah der har vi det, genialt enkelt. :)

Senest redigeret:
Tegn en kort streg i overkant og sav. Rigtige snedkere kan save lige uden kontinuerlige streger.:p

• Synes
hantverkare1
  • Laddar…
Læg den tykke del af vinkelhagen fladt ovenpå den nedre bræt, så kan du med dens hjælp tegne den "røde" streg, derefter stiller du vinkelhagen op og tegner på det øvre bræt.

Der er mange vinkler på en vinkelhage, der er rette, og mange kanter, der er lige.

Snedker siger: "Lidt skævt er også lige."

Og nogle gange kan skævt se lige ud i forhold til det øvrige byggede.

• Synes
thomas33
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.