Har et gammelt tømmerhus, eller bod/hytte er det vel måske nærmere. Men på overetagen skal jeg lave om til musikstudio/øverum så jeg har brug for at lydisolere væggene en del derfor har jeg brug for lidt mere flade vægge.
Kan man sætte 20mm spånplader direkte på tømmervæggene? Har en masse liggende nemlig, eller hvad er det bedste!?
Hjælper det at sætte vindpap mellem tømmer og spånplader eller skader det bare mere?
Tak.
Kan man sætte 20mm spånplader direkte på tømmervæggene? Har en masse liggende nemlig, eller hvad er det bedste!?
Hjælper det at sætte vindpap mellem tømmer og spånplader eller skader det bare mere?
Tak.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Generelt så bevæger tømmerhuse sig jo, så skruer du pladerne direkte på, er der risiko for, at det revner...men hvis det er på et begrænset område, og huset ikke længere bevæger sig så meget, måske kan det fungere.J jonsi sagde:Har et gammelt tømmerhus, eller bod/hytte er det vel måske nærmere. Men på overetagen skal jeg lave om til musikstudio/øvelokale så har brug for at lydisolere væggene en del, så for det har jeg brug for lidt fladere vægge.
Kan man sætte 20mm spånplader direkte på tømmervæggene? Har et par liggende nemlig, eller hvad er det bedste!?
Hjælper det at sætte vindpapp mellem tømmer og spånplader eller skader det bare mere?
Tak.
Ellers bør man vel egentlig sørge for, at pladerne er fastgjort, så stammerne kan bevæge sig bag pladerne.
Tak for svar.klaskarlsson sagde:
Generelt bevæger træhuse sig, så hvis du skruer plader direkte på, er der risiko for, at det revner... men hvis det er på et begrænset område, og huset ikke længere bevæger sig så meget, kan det måske fungere.
Ellers bør man egentlig sørge for, at pladerne er fastgjort, så rammerne kan bevæge sig bag pladerne.
Så hvad er alternativet? Regel med typ 2" og fastgøre der?
Gør vindtæt papir nogen nytte på indersiden?
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Vindpapp har du jo for at forhindre, at det blæser ind i isoleringen. Sætter du isolering mellem tømmer og plader, kan det gøre nytte.J jonsi sagde:
Problemet er generelt, at du måske ikke vil skrue reglar direkte ind i tømmeret, uden man vil ofte lade det bevæge sig med sæsonen. Så en form for glidereglar er det rette valg.
Men hvis det er en ældre indtørret stamme, kan det dog være muligt at skrue 2" reglar direkte også... lidt svært at vide på forhånd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-pa-insidan-av-timmerhus.176204/#post-1388671
Du kan sætte spånplader tæt op ad tømmeret, det bedste er nok at lerklæde.J jonsi sagde:Har et gammelt tømmerhus, eller bod/hytte er det vel måske nærmere. Men på overetagen skal jeg lave om til musikstudie/øvingslokale så jeg har brug for at lyddæmpe væggene delvist så for det har jeg brug for nogle fladere vægge.
Kan man sætte 20mm spånplader direkte på tømmervæggene? Har en bunke liggende nemlig, eller hvad er det bedste!?
Tak.
Hvad skal du lyddæmpe med? Jeg tænker, at normal arbejdsgang er at regle, isolere og afslutte med at sætte OSB og gips. OSB'en kan du selvfølgelig bytte med spånplade, men 20mm spån vil passe dårligt med eventuelle dåser for indfældet el.
Har hört att man inte ska isolera timmerhus invändigt, men 45mm kanske inte är farligt?F fribygg sagde:
Ljudisolera kanske fel ord, menar mer akustik. Moderna äggkartonger om man så vill så det spelar inte så stor roll hur jämt det blir, därav jag tänkte använda upp spånskivorna.
Jeg tror, at tømmerets ujævnheder er bedre end spånpladens glatte overflade, når man tænker akustik.J jonsi sagde:
Klik her for at svare