Skal snedkerere en ram med tag over nedgang til grunden udendørs. Intet avanceret men skal tåle fugten ude og desuden tæt på jorden (står på lecablokke). Hvilket træ er bedst til det?
Jeg vil vel have imprægneret (terrassebrædder?), men risikerer det ikke at svulme så ting forskydes og bliver forkerte?
Tænkte lægge tagpap ovenpå.
Jeg vil vel have imprægneret (terrassebrædder?), men risikerer det ikke at svulme så ting forskydes og bliver forkerte?
Tænkte lægge tagpap ovenpå.
Impregneringen påvirker ikke træets egenskaber. Men det burde ikke være nødvendigt i dit tilfælde.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Mja, det afhænger lidt af.
Skal du have det umalet, så kan du bruge trykimprægnerede reglar.
Hvor ville du sætte terrassebrædderne dog?
Under tagpappen føles det nok bedre med almindelig råspont, det er jo alligevel dækket
Mod lecablok er det altid bedst at have syllpapp
Eller er det en meget lav ramme (et par cm), som skal ligge som et låg et sted?
Skal du have det umalet, så kan du bruge trykimprægnerede reglar.
Under tagpappen føles det nok bedre med almindelig råspont, det er jo alligevel dækket
Mod lecablok er det altid bedst at have syllpapp
Eller er det en meget lav ramme (et par cm), som skal ligge som et låg et sted?
Ja, lav ramme med låg. Har lavet et hul ind i krybekælderen fra siden udefra, til dels under jordniveau. Så først går man ned i en "grube", muret med lecablokke og så kan man gå ind i kælderen. Det jeg skal bygge er en ramme med et låg ovenpå denne grube. Da det er en lille have vil jeg have den så lav som muligt og så man kan gå på den. Det drejer sig om 10-20 cm over jorden så bliver fugtigt.klaskarlsson sagde:
Mja, det afhænger lidt af.
Skal du have det umalet så kan du bruge trykimprægnerede reglar.
Mod lecablok er det altid bedst at bruge syldpapp
Eller er det en meget lav ramme (et par cm) som skal ligge som et låg et eller andet sted?
Syldpapp godt råd.
Trallvirket på brädgården er stadig så fugtigt, at man kan mærke det. Har hørt det kan krympe og trække når det tørrer. Men måske ikke noget stort problem i så lille konstruktion som her.D Daniel 109 sagde:
Befarede du ikke, at det ville svulme lige før.
Ja, det er rigtigt, at den ofte er fugtig, når man køber den. Men derefter er der i praksis ingen forskel.
Ja, det er rigtigt, at den ofte er fugtig, når man køber den. Men derefter er der i praksis ingen forskel.
Køb trykimprægneret som du tænker, så løser det sig 
Det kommer ikke til at svulme op, kan jeg love, men det vil trække sig lidt sammen. Tænk på en terrasse, hvor mellemrummene bliver lidt større efter et stykke tid end da man satte det.
Men det er ikke enormt, det skal nok gå godt
Det kommer ikke til at svulme op, kan jeg love, men det vil trække sig lidt sammen. Tænk på en terrasse, hvor mellemrummene bliver lidt større efter et stykke tid end da man satte det.
Men det er ikke enormt, det skal nok gå godt
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Klik her for at svare