Skal snedkerere en ram med tag over nedgang til grunden udendørs. Intet avanceret men skal tåle fugten ude og desuden tæt på jorden (står på lecablokke). Hvilket træ er bedst til det?

Jeg vil vel have imprægneret (terrassebrædder?), men risikerer det ikke at svulme så ting forskydes og bliver forkerte?

Tænkte lægge tagpap ovenpå.

Impregneringen påvirker ikke træets egenskaber. Men det burde ikke være nødvendigt i dit tilfælde.

Mja, det afhænger lidt af.
Skal du have det umalet, så kan du bruge trykimprægnerede reglar.
Hvor ville du sætte terrassebrædderne dog?
Under tagpappen føles det nok bedre med almindelig råspont, det er jo alligevel dækket
Mod lecablok er det altid bedst at have syllpapp

Eller er det en meget lav ramme (et par cm), som skal ligge som et låg et sted?

• Synes
matsro
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Mja, det afhænger lidt af.
Skal du have det umalet så kan du bruge trykimprægnerede reglar.
Hvor ville du sætte terrassebrædderne dog?
Under tagpappen føles det nok bedre med almindelig råspont, det er jo alligevel dækket
Mod lecablok er det altid bedst at bruge syldpapp

Eller er det en meget lav ramme (et par cm) som skal ligge som et låg et eller andet sted?
Ja, lav ramme med låg. Har lavet et hul ind i krybekælderen fra siden udefra, til dels under jordniveau. Så først går man ned i en "grube", muret med lecablokke og så kan man gå ind i kælderen. Det jeg skal bygge er en ramme med et låg ovenpå denne grube. Da det er en lille have vil jeg have den så lav som muligt og så man kan gå på den. Det drejer sig om 10-20 cm over jorden så bliver fugtigt.

Syldpapp godt råd.

D Daniel 109 sagde:
Imprægneringen påvirker ikke træets egenskaber. Men det burde ikke være nødvendigt i dit tilfælde.
Trallvirket på brädgården er stadig så fugtigt, at man kan mærke det. Har hørt det kan krympe og trække når det tørrer. Men måske ikke noget stort problem i så lille konstruktion som her.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Befarede du ikke, at det ville svulme lige før.
Ja, det er rigtigt, at den ofte er fugtig, når man køber den. Men derefter er der i praksis ingen forskel.

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
Køb trykimprægneret som du tænker, så løser det sig :)
Det kommer ikke til at svulme op, kan jeg love, men det vil trække sig lidt sammen. Tænk på en terrasse, hvor mellemrummene bliver lidt større efter et stykke tid end da man satte det.
Men det er ikke enormt, det skal nok gå godt :)

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
D Daniel 109 sagde:
Bekymrede du dig ikke for, at det ville svulme op lige før.
Ja, det er rigtigt, at den ofte er fugtig, når man køber den. Men så er der i praksis ingen forskel.
Mente vel egentlig krympe. Men men, lyder ikke så relevant da. Godt.

M matsro sagde:
Mente vel først og fremmest at krympe. Men men, lyder ikke så relevant da. Godt.
Med sådan lille åbning ovenpå en hul, som kan blive fugtig, er det nok godt med trykimprægneret.

• Synes
matsro
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.