Hej jeg har lige fået leveret en del tømmer fra vores lokale savværk.
Nu undrer jeg mig over, hvor stor afvigelse der må være på tømmerdimensionerne.
Jeg har bestilt ifølge deres prisliste fx 21*95 220 lpm det er alt mellem 20-27 mm og 90-110 alt er ikke planeret på bagsiden og ingen er høvlet på bredden (kun skåret bred det gælder alt tømmer). Desuden er det, der er høvlet, 25 tykt, det der er tyndere er skåret og det der er tykkere er også skåret. Og brædderne er bølgede, og jeg mener ikke fra skærefladen, men tykkelsen kan variere 5 mm på 15 cm længde.
Og reglerne 45*95, 45*120, 45*170 og 45*195 er slet ikke høvlede, men alle er savskårede
det er helt ok for mig, men alle er ikke vinkelrette, der var forskel på op til 6 graders afvigelse, de er altså rombiske.
Hvad synes I, skal de tage det hele tilbage og høvle til det rette, eller skal de hente det hele, og jeg skal finde et andet sted?
Med venlig hilsen Pär H
Nu undrer jeg mig over, hvor stor afvigelse der må være på tømmerdimensionerne.
Jeg har bestilt ifølge deres prisliste fx 21*95 220 lpm det er alt mellem 20-27 mm og 90-110 alt er ikke planeret på bagsiden og ingen er høvlet på bredden (kun skåret bred det gælder alt tømmer). Desuden er det, der er høvlet, 25 tykt, det der er tyndere er skåret og det der er tykkere er også skåret. Og brædderne er bølgede, og jeg mener ikke fra skærefladen, men tykkelsen kan variere 5 mm på 15 cm længde.
Og reglerne 45*95, 45*120, 45*170 og 45*195 er slet ikke høvlede, men alle er savskårede
det er helt ok for mig, men alle er ikke vinkelrette, der var forskel på op til 6 graders afvigelse, de er altså rombiske.
Hvad synes I, skal de tage det hele tilbage og høvle til det rette, eller skal de hente det hele, og jeg skal finde et andet sted?
Med venlig hilsen Pär H
Senest redigeret:
Jeg har handlet lignende dimensioner "hele sommeren" (21x95 er Bauhaus-dimension herhjemme, ellers ser det ud til, at Beijer og Knivsta Bygghandel kører med 22x95) Der er tolerancer, jeg har blandet 21 og 22 uden det ses, men ingen har leveret 27, og 95 har alle leveret med +/- 2 mm, ikke mere. Jeg synes, at "din" sav ser ud til at have klart større tolerancer, end hvad jeg er vant til, men det afhænger af, hvad man skal lave, om det spiller nogen rolle, prisen burde være lavere end konkurrenternes med din beskrivelse, som jeg ser det i hvert fald.
Regeltræ har man vel høvlet nu om dage først og fremmest for at det skal holde bedre og ikke flise, og for at man ikke skal få splinter i hænderne når man arbejder? Troede det var standard for mange år tilbage i tiden. Havde jeg fået en sådan levering fra "min" trælast, havde de måttet komme og hente det hele, så havde jeg handlet fra en anden i stedet.
Synes forskellene er for store, målene varierer mellem forskellige save, men plankerne skal være ens indbyrdes, 21*95 som varierer mellem 20-27 og 90-110 duer ikke til noget fornuftigt i mine øjne.
Jeg plejer selv at tage til det lokale "bonnsågen" med nogle stammer, når jeg skal fikse noget derhjemme, og selvfølgelig kan der være en lille millimeters forskel, men disse afvigelser er efter min mening helt uacceptable!!
Snak med dem først, men hvis de er helt grinagtige, så er det bare at reklamere!
Snak med dem først, men hvis de er helt grinagtige, så er det bare at reklamere!
Du kommer få et helve** når du skal snedkerere med så ujævnt tømmer. Afhænger jo selvfølgelig af, hvad du skal bygge. Hegn, enkle skure osv. er vel okay. Men skal du bygge noget, hvor du skal have finish på slutresultatet, så ville jeg returnere det med det samme.
Har du bestilt savet tømmer eller høvlet?
Hvad skal du bruge det til? At bygge lige indervægge med gipsplader bliver nok en udfordring...
Lyder som om det er et savværk, der normalt laver tømmer til lidt enklere brug for landbrug osv.
Men det burde være fremgået, da du bestilte, at det ikke var "almindeligt fint tømmer."
Ifølge skovindustrierne (via google) skal dimensionerne ligge mellem -1 / +3mm for savet tømmer (-2 / +4mm ved dim over 100mm)
Dimensionshøvlet tømmer skal ligge mellem -0,5 / +0,5mm (-1 / +1mm over 100mm)
Edit: Ojoj. her strømmede det ind med indlæg, inden jeg nåede at sende...
Hvad skal du bruge det til? At bygge lige indervægge med gipsplader bliver nok en udfordring...
Lyder som om det er et savværk, der normalt laver tømmer til lidt enklere brug for landbrug osv.
Men det burde være fremgået, da du bestilte, at det ikke var "almindeligt fint tømmer."
Ifølge skovindustrierne (via google) skal dimensionerne ligge mellem -1 / +3mm for savet tømmer (-2 / +4mm ved dim over 100mm)
Dimensionshøvlet tømmer skal ligge mellem -0,5 / +0,5mm (-1 / +1mm over 100mm)
Edit: Ojoj. her strømmede det ind med indlæg, inden jeg nåede at sende...
Senest redigeret:
Træet skal bruges til ny facade med hulkelister (som skal købes et andet sted, da de ikke kunne skaffe det) spær, karme omkring vinduer, hjørnebrædder og vindskeder osv. Jeg er ved at efterisolere en gammel byggebarak 9,5*2,5 for at få bedre proportioner, så det bliver en terrasse langs hele den ene langside 1,8 m dyb, og spær over hele terrassen. Det skal blive et lille gæstehus, som svigermor vil bo i i weekenderne.
Mvh Pär H
Mvh Pär H
Da jeg bestilte, fortalte jeg, hvad jeg skulle bruge træet til, og at facaden skulle males med falu rødfärg. Jeg spurgte aldrig om nogen tolerancer, men jeg fik deres prisliste med hjem og regnede ud, hvad jeg havde brug for, så kørte jeg ned og bestilte. De havde ikke alt på lager, så de måtte save næsten alt panel og nogle regler op.
Mvh Pär H
Mvh Pär H
Hej nu har faderen i familiefirmaet været her, og han sagde, at jeg kunne få ca100lpm af 21*95, som er førsteklasses, som han udtrykte det, som plaster på såret, hvis jeg kunne acceptere afvigelsen på det øvrige træværk.
Men jeg afslog tilbuddet og sagde, at enten betaler jeg for det, jeg allerede har brugt, og de tager alt andet tilbage, eller de høvler alt til det, han skal vende tilbage.
Mvh Pär H
Men jeg afslog tilbuddet og sagde, at enten betaler jeg for det, jeg allerede har brugt, og de tager alt andet tilbage, eller de høvler alt til det, han skal vende tilbage.
Mvh Pär H
Klik her for at svare