Jeg skal sætte dampspær i Attefallhuset og har lidt overvejelser angående dampspærren.
Isoleringen er 170mm i gulvet, 140mm i væggen og 195mm i taget. Nogle siger, at dampspær ikke er nødvendig under 200mm isolering, men jeg vil bruge det alligevel.
Nu til spørgsmålene.
1. Hvordan tilslutter jeg plasten bedst muligt til vinduer og døre?
2. Skal jeg også have dampspær på gulvet? Gulvet består af gulvspånplader og derefter laminatgulv ovenpå.
Isoleringen er 170mm i gulvet, 140mm i væggen og 195mm i taget. Nogle siger, at dampspær ikke er nødvendig under 200mm isolering, men jeg vil bruge det alligevel.
Nu til spørgsmålene.
1. Hvordan tilslutter jeg plasten bedst muligt til vinduer og døre?
2. Skal jeg også have dampspær på gulvet? Gulvet består af gulvspånplader og derefter laminatgulv ovenpå.
Der er mange svar på dette. Hvilket der er rigtigt, må fremtiden nok vise. Jo tykkere isolering du har, bør du nok overveje dampspærre eller variabel dampspærre. Skal huset tidvis være uopvarmet, bør du nok satse på en variabel dampspærre, der gør, at huset "ånder", ellers kan du få problemer med kondens i væggen, der kommer udefra. Skal huset være opvarmet, kan du måske satse på en helt tæt dampspærre, altså ikke en, der slipper nogen fugt igennem. God ventilation med mekanisk udsug er også godt.
Der bliver altid fugt i en væg, og begynder du at nærme dig 30 cm tyk isolering, som du skriver, at du ikke skal have, er der en risiko for, at fugten ikke tørrer ud i en væg, uanset om fugten kommer indefra eller udefra, men jo tykkere isolering du har, desto større krav er der nok til en ordentlig dampspærre. Tag en kold drik og stil i en plastikpose i solen, så siger det noget om fugtvandring, hvor varmt møder koldt. En væg skal kunne tørre ud!
Der bliver altid fugt i en væg, og begynder du at nærme dig 30 cm tyk isolering, som du skriver, at du ikke skal have, er der en risiko for, at fugten ikke tørrer ud i en væg, uanset om fugten kommer indefra eller udefra, men jo tykkere isolering du har, desto større krav er der nok til en ordentlig dampspærre. Tag en kold drik og stil i en plastikpose i solen, så siger det noget om fugtvandring, hvor varmt møder koldt. En væg skal kunne tørre ud!
Ikke fordi jeg ved om dette er 100% korrekt. Men sådan gjorde jeg. Gå ud så langt på karmen som du kan, men vær stadig sikker på, at du kan dække tapen helt med smygene.T Ejmelie sagde:

https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-bygge-av-snickarbod.322972/page-9#post-3187914
Jeg har gjort som det vises her.T Ejmelie sagde:
Jeg tog plasten så tæt på karmen, at jeg kunne sætte halvdelen af tapen på karmen og den anden halvdel gik ned over plasten. Det har virket for mig i hvert fald.
Afhængigt af hvad du har for gulvkonstruktion og gulv, så måske har du brug for en dampbarriere til gulvet. Der findes skum med plast, som man kan bruge.
Ved vinduer og døre findes der enkle forskellige løsninger. Men bøj plasten ind i falsene og tape samlingerne og ind på karmene (ikke længere end hvad der skjules af falsene senere).
Ved vinduer og døre findes der enkle forskellige løsninger. Men bøj plasten ind i falsene og tape samlingerne og ind på karmene (ikke længere end hvad der skjules af falsene senere).
Klik her for at svare