Hej!

Jeg har et hus bygget i 1964 i Stockholm. Et autoriseret asbestsaneringsfirma har fjernet fliser, fix, fuger, måttelim og måtte i vaskerummet. Analyse viste asbest i flisefugen ovenpå påstøbningen.

Under påstøbningen er der et sort lag, der ligner tjæremasse eller tjærepap, direkte mod betonpladen. Det er altså ikke sortlimen under fliserne, men et separat lag nederst. Da saneringsfirmaet fjernede de øvre lag, efterlod de dette lag eksponeret uden at tage prøver eller informere mig om en eventuel asbestrisiko.

Jeg undrer:
  • Hvor almindeligt er det, at tjæremasse eller tjærepap fra den tid indeholder asbest i bolighuse?
  • Har I set asbest i lignende konstruktioner?
  • Er saneringsfirmaet forpligtet til at tage prøver, når de eksponerer laget?
  • Hvis de mistænker asbest, skal de informere mig?
  • Har de ansvar for at sanere dette lag, eller indgår det ikke automatisk?
Jeg vedhæfter billede af det aktuelle lag. Alle erfaringer, tekniske forklaringer og juridiske synspunkter værdsættes.

• Sort tjæremasse eller tjærepap er eksponeret på betonplade i hus fra 1964, omgivet af fjernet lag af fliser og fugemasse.
Bry dig ikke om asbest, det er asfalt som blev brugt som fugtskygg, det man i dag kalder for tætningslag, det findes i alle badeværelser fra 50-60'erne.
Asbest er ikke farligt! Det er kun ved høje koncentrationer som produktionen samt hvis man sliber eller river i tørt tilstand.
Advarsel! Tag ikke metroen i Stockholm, den er fuld af asbestfibre fra bremsebelægninger.

AI. Asbest blev forbudt i bremsebelægninger for køretøjer, inklusive metrovogne, i Sverige i 1982. Dette forbud omfattede også andre typer af friktionsbelægninger som koblingsbelægninger!
Men støvet er stadig der!
Det er et under, at stockholmerne lever.
😂😪🤔

Tak for dit svar!
Mit spørgsmål er, om disse materialer indeholder asbest. Jeg orker ikke at tage flere prøver. Jeg har allerede hyret et saneringsfirma, men de har ikke gjort deres fulde arbejde og har kun fjernet det ydre lag med påvist asbest.

Nu er der tilbage asfalt i vaskerummet under udstøbningen, som de har eksponeret, og tjærepapir under udstøbningen i badeværelset. Plejer disse materialer at indeholde asbest ifølge jeres erfaring?

Skal jeg tage forholdsregler, når jeg renoverer og fjerner al udstøbning ned til bundpladen, eller er det unødvendigt? Det var det, der var mit spørgsmål.

Ingen vil kunne svare på om netop dit gulv indeholder asbest, brug passende beskyttelsesudstyr.

Nej, det sorte materiale indeholder sandsynligvis ikke asbest. Derimod indeholder det sandsynligvis stenkulstjære, med tanke på byggeåret.

Ved al nedrivning bør man have en vandslange med fin bruser, som fugter det man river for at eliminere støv? Det forhindrer, at hele huset/lejligheden bliver støvet ned.

Stefan N Stefan N sagde:
Ingen kommer kunne svare på om lige dit gulv indeholder asbest, anvend passende beskyttelsesudstyr.
Saneringsfirmaet havde blandt andet HEPA-filterstøvsuger og luftrenser. Skal jeg selv bruge samme udstyr nu? Jeg forstår ikke hvorfor de ikke kunne fjerne det allerede da de var her fra starten 🙃🙃🙃🙃🙃🙃

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.