Renovatør
· Skåne/Blekinge
· 2 880 indlæg
Hej alle!
Jeg er ved at skifte tag og bemærker, at pappen under teglene på mit hus er helt anderledes end dagens underlagspap. Huset er fra 51, og jeg tror absolut, at det er originaltaget, der har ligget indtil nu. Mit spørgsmål er, om denne gamle type underlagspap er holdt op med at blive produceret? Jeg er ret overbevist om, at den ikke nedbrydes af sol, vejr og vind som de moderne gør. Jeg mistænker simpelthen, at det er rigtig tjærepap, for havde de vel ikke plastbaserede produkter i 1951?
Jeg er ved at skifte tag og bemærker, at pappen under teglene på mit hus er helt anderledes end dagens underlagspap. Huset er fra 51, og jeg tror absolut, at det er originaltaget, der har ligget indtil nu. Mit spørgsmål er, om denne gamle type underlagspap er holdt op med at blive produceret? Jeg er ret overbevist om, at den ikke nedbrydes af sol, vejr og vind som de moderne gør. Jeg mistænker simpelthen, at det er rigtig tjærepap, for havde de vel ikke plastbaserede produkter i 1951?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,433 indlæg
Tjære har næsten ingen fordele over bitumen (ikke plastik) bortset fra muligvis at det var lettere at vedligeholde. Bitumenpappen begyndte at blive solgt af Trebolit og Mataki i slutningen af 1910'erne og tidligt 20'erne et sted, og i 50'erne kan det ikke have været mange procent tage som fik tjærepap, men det er muligt.
Ingen af dem har de utrolige egenskaber, du beskriver.
Renovatør
· Skåne/Blekinge
· 2 880 indlæg
Bitumen tænkte jeg ikke på! Helt rigtigt. Det er formodentlig bitumenpap, ja.Rickard.ag sagde:
Tjære har næsten ingen fordele over bitumen (ikke plast) bortset fra muligvis, at det kunne vedligeholdes bedre. Bitumenpap blev begyndt solgt af Trebolit og Mataki i slutningen af tiotalet, tidligt tyvetal et sted, og i 50'erne kan det ikke have været mange procent tage, der fik tjærepap, men det er muligt.
Mener du, at bitumen ikke er bestandig mod sol, vejr og vind?
Renovatør
· Skåne/Blekinge
· 2 880 indlæg
Der findes noget, der kaldes asfaltpap også. Kan det være dette, jeg har som underlagspap?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,433 indlæg
Bitumen er bindemidlet i asfalt, asfaltpap = bitumenpap = almindelig underlagspap.Cancerman_777 sagde:
Kan det være et "rigtigt papptag", der er genbrugt som underlag? Er ret almindeligt og ville forklare en del.
Senest redigeret:
Renovatør
· Skåne/Blekinge
· 2 880 indlæg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,433 indlæg