Hej alle!

Jeg er ved at skifte tag og bemærker, at pappen under teglene på mit hus er helt anderledes end dagens underlagspap. Huset er fra 51, og jeg tror absolut, at det er originaltaget, der har ligget indtil nu. Mit spørgsmål er, om denne gamle type underlagspap er holdt op med at blive produceret? Jeg er ret overbevist om, at den ikke nedbrydes af sol, vejr og vind som de moderne gør. Jeg mistænker simpelthen, at det er rigtig tjærepap, for havde de vel ikke plastbaserede produkter i 1951?

Rickard.
Tjære har næsten ingen fordele over bitumen (ikke plastik) bortset fra muligvis at det var lettere at vedligeholde. Bitumenpappen begyndte at blive solgt af Trebolit og Mataki i slutningen af 1910'erne og tidligt 20'erne et sted, og i 50'erne kan det ikke have været mange procent tage som fik tjærepap, men det er muligt.

Ingen af dem har de utrolige egenskaber, du beskriver.

Rickard. Rickard.ag sagde:
Tjære har næsten ingen fordele over bitumen (ikke plast) bortset fra muligvis, at det kunne vedligeholdes bedre. Bitumenpap blev begyndt solgt af Trebolit og Mataki i slutningen af tiotalet, tidligt tyvetal et sted, og i 50'erne kan det ikke have været mange procent tage, der fik tjærepap, men det er muligt.

Ingen af dem har de utrolige egenskaber, du beskriver.
Bitumen tænkte jeg ikke på! Helt rigtigt. Det er formodentlig bitumenpap, ja.

Mener du, at bitumen ikke er bestandig mod sol, vejr og vind?

Der findes noget, der kaldes asfaltpap også. Kan det være dette, jeg har som underlagspap?

Rickard.
Cancerman_777 Cancerman_777 sagde:
Der findes noget der kaldes asfaltpap også. Kan det være dette, jeg har som underlagspap?
Bitumen er bindemidlet i asfalt, asfaltpap = bitumenpap = almindelig underlagspap.

Kan det være et "rigtigt papptag", der er genbrugt som underlag? Er ret almindeligt og ville forklare en del.

Senest redigeret:
Rickard. Rickard.ag sagde:
Bitumen er bindemidlet i asfalt, asfaltpap = bitumenpap = almindelig underlagspap.

Kan det være et "rigtigt paptag" som er genbrugt som underlag? Er ret almindeligt og ville forklare en del.
Aha! Så der er mere eller mindre ingen forskel på underlagspap fra 50'erne og dagens?

Rickard.
Cancerman_777 Cancerman_777 sagde:
Aha! Så det är mer eller mindre ingen skillnad på underlagspapp från 50-talet och dagens?
Oj det her burde egentlig nogen anden svare på men i 50'erne blev måske YAL brugt og den er nok på alle måder dårligere end selv den billigste som findes i handelen i dag.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.