Jeg overvejer, hvordan jeg skal konstruere en aftagelig "væg" til den del af kældervæggen, der ligger under jorden. Kort sagt er tanken at have metalstolper, som man kan fastgøre valgfri træ til. Konstruktionen skal derefter hænges op i et par beslag på væggen eller noget, jeg har ikke rigtig tænkt det igennem endnu... Hvad jeg overvejer nu er, om der findes noget at bruge, som bygger mindre ud fra væggen end de 45 mm, som er den mindste størrelse på metalstolper (i hvert fald som jeg kan finde)? Omkring 30 mm ville nok være optimalt. Tips modtages med tak!
Og hvis nogen undrer sig, er formålet følgende. Væggen over jorden er malet. Underdelen kan dog ikke males, fordi vi skulle have drænet rundt om huset igen = væggene bliver for fugtige. Vi vil ikke dræne inden for det næste halve år, eller endda år, og fugten betyder selvfølgelig, at malingen skaller af, og pudsen smuldrer. Dette betyder, at man ikke kan have noget stående mod væggen. Med en løsning som den, jeg beskriver ovenfor, kunne vi hænge en "beskyttelsesvæg" op og stille en seng mod den til de tidspunkter, hvor vores udflyttede børn kommer hjem og har brug for en soveplads et par nætter.
Brug hængeskinne og bærelist fx Elfa sparringsystem. Bygger knap 25mm. Pladen skruer du fast i skinnen gennem skinnen. Afslutter med en liste for at skjule bærelisten. (Vil du komme ud yderligere nogle mm så sætter du bare tilsvarende liste som afstandsstykke) http://elfa.com/sv-se/forvaring/produkter/system/wall-hang
Brug hængeskinne og bærelist fx Elfa sparringsystem. Bygger knap 25mm.
Ssmurfen72 sagde:
På den anden side, hvis væggen er fugtig, er det nok godt med en ordentlig afstand, så det luftes.
Jeg har også tænkt på Elfaskinner, men tror, at det bliver en lidt for lille afstand fra væggen (det bliver desuden dyrere end almindelig metalregel). Men jeg tænker, at det nok går at have en lidt mindre luftspalte end for en permanent væg, da denne så at sige bliver flytbar. Den vil sandsynligvis hænge der i højst et par uger ad gangen, ofte mindre end en (1) uge. Den skal heller ikke gå helt ned til gulvet, dels fordi gulvet består af den rene betonplade (fugt igen), og dels for at få ordentlig luftgennemstrømning bag "væggen".
Hvor stort et område taler vi om? Hvis tanken kun er at have en væg ved behov, hvorfor så ikke gøre det enkelt og hænge pladerne i øjer fra loftet med skruede distancer bagved.
Hvor stort et område taler vi om? Hvis tanken bare er at have en væg ved behov, hvorfor ikke gøre det nemt og hænge pladerne i øjer fra loftet med skruede afstandsstykker bagved.
Væggen er ca. 5 m, men jeg ved ikke, om jeg tænker at lave langs hele. Mindst 3 m i hvert fald, for at have som "sengekrog". Løsningen du foreslår, er præcis, hvordan mine tanker går, bortset fra øjerne i loftet - jeg forestiller mig i stedet noget på ydervæggen at hægte den løse "væg" fast i. Bare nogle enkle skruer fx, som man stikker ind i et sådant der hul, der ligner et omvendt nøglehul, du ved. Eller noget. Har ikke tænkt det færdigt der. Alternativt fritstående på gulvet, men det har jeg heller ikke overvejet nærmere, så jeg har ingen klokkeklar løsning til det heller i hovedet... Tror dog, at det allerbedste er en eller anden form for ophæng mod ydervæggen.
Hvor stort et område taler vi om? Hvis tanken blot er at have en væg ved behov, hvorfor ikke gøre det enkelt og hænge pladerne i øjer fra loftet med skruede afstandsstykker bagved.
Jeg tror det enkleste er at springe over det hele, skjule fugt er ligesom ingen idé, alle ved, at der er fugt der, og skal du lave en pæn løsning bliver det for meget arbejde for en midlertidig løsning. Hæng et stykke stof på væggen de dage, de er der, men sørg for at fjerne det bagefter.
Jeg tror det nemmeste er at springe over det hele, at skjule fugt er ligesom ingen idé, alle ved at der er fugt der, og skal du lave en pæn løsning, bliver det for meget arbejde for en midlertidig løsning. Hæng et stykke stof på væggen de dage, de er der, men sørg for at tage det ned bagefter.
Det er ikke tale om at skjule noget. Vi har en sovesofa stående der allerede i dag, men det er dels ikke så sjovt at sove der med de vægge, og dels skal man hele tiden sørge for, at sofaen/sengen ikke ender op mod væggen. Kommer man til at skubbe den op mod væggen, får man smågrus i den, når man kommer i kontakt med væggen, eftersom pudset løsner der, hvor malingen er skaldet af, og møblet bliver relativt hurtigt fugtigt. Så en aftagelig "væg" ville både gøre, at det føltes som et betydeligt hyggeligere sted at sove, kort sagt mere indbydende og fint (kan også kaldes synvilla ) og så ville vi kunne skubbe sofaen - som vi skal bytte ud med en boxmadras på ben, men det spiller mindre rolle - mod væggen. Nemmere, pænere, bedre end det er nu. Stof ville ikke have samme effekt/funktion.
OM du alligevel skal lave om helt fra bunden, sæt en skråskåret liste med tilsvarende i pladen.. ikke helt korrekt med tanke på fugten, men burde fungere indtil I laver om.....
(beklager den sjuskede tegning)
OM du alligevel skal gøre om helt fra bunden, sæt en skråt afskåret liste med tilsvarende i skiven.. ikke helt korrekt med tanke på fugten, men burde fungere indtil I gør om.....
(undskyld den sjuskede tegning)
[billede]
Ellers går det med disse, eller lignende.
Monter en skinne lodret, træk i plade, monter næste skinne, ny plade...osv
Der findes en række varianter, som man kan anvende.
Mvh P-A
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.