Overskriften kræver sin forklaring og det er nok lige så godt at begynde med lidt baggrund...
Foran udbygning af huset har jeg tænkt på at jordbore dybe pæle til klippe. Måske kaldet påle, når de bliver ca. og over 4 meter dybe... årsagen er, at jeg har set, at geoteknikken ikke er så meget at skrive hjem om, så jeg vil sikre mod sætninger. En løsning ville være at bygge med kælder også på udbygningen, men jeg er ikke særlig ivrig efter det...
Jeg drænerer lige nu om huset og forud for husudbygning tænkte jeg at tage med en del af grundlægningen, mens jeg har åbent langs væggen. Tænkte i øjeblikket kun at tage de pæle, jeg vil have mod væggen for ikke at rode med dræning, dug mm, når udbygningen begynder.
Da jeg mistænkte at klippe ikke var alt for langt nede, testede jeg at jordbore mig ned (275mm diameter). Det fungerede fint, og nu har jeg klippe i bunden af det borede testhul på to meter (ca. 3,7 m under jord). Dog er der jo nogle cm m ler i bunden, som kan blive vanskeligt at rense væk, så jeg overvejer, om nogen har tips til en smart løsning med en eller anden type pælesko eller lignende man kan banke ned før eller sammen med armering. Formålet er altså at slå sig igennem leret og få direkte kontakt med klippe med en stålsko. Måske findes der en tykkere stolpesko eller lignende? Når man hælder betonen i, vil den lægge sig ovenpå leret.
At bore jern ned i klippen måske er besværligt...

En jordboring med et grønt håndtag, omgivet af grus, viser et dybt hul, der er boret ned gennem jordlaget for at nå klippen nedenunder.
 
Åsa Lund
Har du boret i hånden? Imponeret!
 
Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Har du boret i hånden? Imponeret!
Gik meget lettere end jeg troede...
 
  • Synes
Åsa Lund
  • Laddar…
Jeg håber at gøre noget lignende i nær fremtid, så jeg er klart nysgerrig på, hvordan du løser det. Er leret nederst for at centerboret bunder mod bjerget? Hvis du er ok med at købe en til krone, kunne du skære den af, alternativt efter at du har boret færdig hullerne.

Ellers, burde det ikke være nok at bare drive et antal armeringsjern ned, som pælen kan komme til at hvile på?
 
F fiskbuggaren sagde:
Jeg håber at gøre noget lignende i nær fremtid, så jeg er klart nysgerrig på, hvordan du løser det. Er leret i bunden fordi centerboret rammer klippen? Hvis det er ok med dig at købe en ekstra krone, kunne du skære den af, alternativt efter at du har boret hullerne færdige.

Ellers burde det ikke være nok, at bare drive et antal armeringsjern ned, som pælen kan komme til at hvile på?
Ja, centerboret rammer klippen, så de centimeter ler er tilbage. Klippen er sandsynligvis ikke glat eller fuldstændig vinkelret i forhold til mit borehul, så jeg tror, at en stålsko er den nemmeste løsning at få mod klippen. Jeg tror, at jeg skal svejse noget sammen, men tænkte først på, om der kunne findes noget i butikken, der kunne bruges, hvilket ville været praktisk. Nu kan jeg ganske vist næsten ikke svejse, men dette vil jo ikke kunne ses, og jeg skal nok kunne få noget sammen, så det holder.
 

Bedste svar

Slumdog Slumdog sagde:
Ja, centerborren tager i klippen, så de centimeter ler er tilbage. Derefter er klippen sandsynligvis hverken glat eller helt vinkelret mod mit borehul, så jeg tror, at en stålsko er den nemmeste løsning at få mod klippen. Jeg tror, jeg skal svejse noget sammen, men overvejede først, om der kunne findes noget i butikken, som kunne bruges, hvilket ville have været praktisk. Nu kan jeg godt nok næppe svejse, men dette vil jo ikke være synligt, og jeg skal nok kunne få noget samlet, der holder.
Hvorfor ikke bare enkle armeringsjern da? De kommer jo alle til at hvile på klippen og dele vægten mellem sig. På 5 cm eller hvad det nu bliver, burde de kunne tage ganske store belastninger.

Vil de ruste væk? I mit tilfælde står bunden af hullet under grundvand nede på iltfattig dybde, så jeg ville nok selv ikke bekymre mig om den del. Dine huller ser tørrere ud.
 
Eller kunne man supplere med lidt løse bundskær, hvis man alligevel skal give sig i kast med lidt brugssvejsning. De behøver ikke at grave dybt eller besværligt, så kravene burde være ret lave.
 
Har du tænkt dig at støbe direkte i hullet så behøves der jo armering mm alligevel. Så er det jo let at sætte et kraftigere armeringsjern det sidste stykke som alting vil stå på. Eller så kaster du nogle passende store sten ned først og derefter ned med buret og støb. Så vil dette ikke bevæge sig indenfor normal fremtid.
 
Et alternativ kan måske være at køre med vandslange eller højtryksrenser (med forlængerrør) og blæse det sidste lag ler væk?

Forvist får du så et nyt problem, at pumpe hullerne rene inden du kan begynde at støbe, men du burde få en ren klippe i bunden, som armeringen kan hvile på.
 
Åsa Lund
Dowser4711 Dowser4711 sagde:
For så vidt får du da et nyt problem, at pumpe rent hullerne inden du kan begynde at støbe, men du burde få et rent bjerg i bunden som armeringen kan hvile på.
Nej, beton er tungere end vand så det kommer i stedet til at blive en slags undervandsstøbning. Vigtigt er at slippe ned betonen gennem en "strumpa" langt ned i hullet. Dette for at undgå stenseparation. På den anden side havde nok strumpan behøvet alligevel med tanke på, hvor dybt hullet er.
 
Ler eller ej, så vil svind af betonen blive et problem, så injicering af armering i klippen er stadig nødvendig. Hvis man nu vil modvirke sætninger, vil det sige.
(Red: I praksis vil det sandsynligvis ikke blive et problem i lang tid, men en vis sætning vil forekomme)
Selve støbningen i hullet er ikke et problem, forudsat at man støber med f.eks. slange og begynder i bunden og først vibrerer, når alt vand er blevet presset op af hullet.

Præcis som Åsa nævnt ovenfor, så er rør/slange stadig nødvendigt, beton uanset type skal helst ikke slippes frit over 150 cm.
 
Grundvandet stiger stadig i hullet. Ja, højtryksrenser kan være en mulighed men sandsynligvis bliver hullerne dybere, så det kan blive besværligt. Så er leret ret løs mod klippen, så risikoen måske er, at man skyller ny ler frem.

Hvor stort et problem er egentlig slippehøjde? Specielt da det er grovbetonsæk og 0-8 ballast... undgår gerne rør/slange. Tror jeg kan få det meste af vandet i hullet væk med en pumpe.

Ja, grov sten har jeg tænkt på og det er en mulighed. Dog afhængig af klippens hældning får man måske bedre fat med en stålsko på enden af armeringen.

Svindet har jeg glemt at tænke på. Tror du betonen hænger i væggen og løfter fra bunden? Dette ser man ikke i træform...
Skal man opdele det i støbeetap hvor man tager 50 cm i bunden først?
 
Hvis det kun drejer sig om leret på bunden, kan byggdammsugeren måske tage det?
 
  • Synes
1
  • Laddar…
C C.Lundin sagde:
Lera eller inte så kommer krympningen av betongen bli ett problem, så injektera armering i berget behövs ändå. Om man nu vill motverka sättningar vill säga.
(Edit: I praktiken kommer det troligen inte bli problem på länge, men viss sättning kommer att ske)
Själva gjutningen i hålet är inga problem, förutsatt att man gjuter med t.ex. slang och börjar i botten och inte vibbar förrän allt vatten tryckts upp ur hålet.

Precis som Åsa ovan nämnt så behövs rör/slang ändå, betong oavsett typ ska helst inte släppas fritt över 150 cm.
Dock så är det svårt att borra detta själv om man inte har förlängare på +2meter till SDS borren. Hade man en bergborrmaskin hade det varit enklare...
Injekteringen kan nog under dessa förutsättningar också bli svår att lösa?
 
Første hul støbt. Det blev en slags stålsko i bunden af armeringen. Blev vist tiloversblevet armering m lidt forskellige dimensioner i første hul...


Andet hul borede jeg glad i hågen, men her var det dybt til klippe. Har pumpet vandet ud et antal gange under arbejdets gang og har indset, at vandet fra klippen under hullet gør, at det kunne have fungeret som brønd. Hvor køber man passende strømpe til undervandsstøbning? Ellers overvejer jeg at indsætte kloakrør. Strømpe er måske dog nemmere at forkorte efterhånden som beton stiger? 75mm rør m muff i en meters længder som sikres sammen m træskruer måske? Nogen form for tragt på toppen... Rusten stålplade med armeringsstænger placeret på jordoverflade, omkranset af græs og sten. Stålsko i bunden af et støbt hul med armering og grus omkring, del af byggeprojekt med fokus på fundament.
 
Senest redigeret:
  • Synes
fiskbuggaren
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.