3,664 læst ·
28 svar
4k læst
28 svar
tips til opsætning af væg i soveværelse.
Side 1 af 2
Hej, jeg er ny her samt ny inden for byggesamfundet 
Jeg har lige købt en ny lejlighed, hvor jeg har revet en væg ned mellem to soveværelser, nu er det tid til at sætte den nye væg op. Men når jeg læser på internettet, bliver jeg lidt forvirret. Soveværelset, hvor jeg skal sætte væggen op, har betonloft samt betongulv, væggene er af gips.
Det jeg havde tænkt mig var at skrue op med træ, starte i gulvet og loftet, derefter skrue brædder mellem. Men nu har jeg læst om fugtproblemer? i forbindelse med betonen og træ.
Der har tidligere været garderobeskabe direkte på betonen siden 70'erne (kælder under) uden problemer. Kan der være problemer med træskruer direkte på betongulvet?
Hvis ikke, hvilke skruer passer godt til at fastgøre skruerne i betonen (både loft og gulv), tænkte mest på hvor tykke de bør være, skal købe bor til dem
Tak på forhånd!
Jeg har lige købt en ny lejlighed, hvor jeg har revet en væg ned mellem to soveværelser, nu er det tid til at sætte den nye væg op. Men når jeg læser på internettet, bliver jeg lidt forvirret. Soveværelset, hvor jeg skal sætte væggen op, har betonloft samt betongulv, væggene er af gips.
Det jeg havde tænkt mig var at skrue op med træ, starte i gulvet og loftet, derefter skrue brædder mellem. Men nu har jeg læst om fugtproblemer? i forbindelse med betonen og træ.
Der har tidligere været garderobeskabe direkte på betonen siden 70'erne (kælder under) uden problemer. Kan der være problemer med træskruer direkte på betongulvet?
Hvis ikke, hvilke skruer passer godt til at fastgøre skruerne i betonen (både loft og gulv), tænkte mest på hvor tykke de bør være, skal købe bor til dem
Tak på forhånd!
Læg syltætning mod gulv og tagregel (syll og hammarband) hvor den møder ren beton. Fastgørelse sker med sømpløk 8mm cc60. Denne sættes lige igennem regel, hvilket gør, at du kan bore gennem reglen ind i betonen i én arbejdsgang.
Ikke skal du regel med brædder, men du mener vel reglar typ 2"x3"?
Ikke skal du regel med brædder, men du mener vel reglar typ 2"x3"?
Medlem
· turkiet
· 553 indlæg
Reglar af plade siges at fungere bedre med hensyn til lyd, dæmper støj bedre.
ok får tænke på det, men som det ser ud i dag, så bliver det nok træ, og netop 2x3"
så tænkte bede om tips til længde af spigpløkken. 8mm diameter har jeg, så dybden da: højde på reglen ca 50mm om jeg er korrekt ude, rækker det da med 80mm længde på spigen, eller skal jeg køre med 90 så jeg skal bore 40mm ned i gulvet alternativt op i loftet. eller rækker det med 30mm dybde for at spigen skal tage ordentligt?
så tænkte bede om tips til længde af spigpløkken. 8mm diameter har jeg, så dybden da: højde på reglen ca 50mm om jeg er korrekt ude, rækker det da med 80mm længde på spigen, eller skal jeg køre med 90 så jeg skal bore 40mm ned i gulvet alternativt op i loftet. eller rækker det med 30mm dybde for at spigen skal tage ordentligt?
kiggede nu og nogle ser ud til kun at have 80mm og 100mm, 100 føles lidt for meget og det ser ud som om 2" på reglen er 45, dvs. 80-45=35 hvilket skal være minimum for hvor man fastgør. Så det burde også gå med 80? undskyld at jeg spørger så meget, men det er vel sådan man lærer? 
afhænger lidt af, om der er et overfladelag på betonen, såsom puds eller noget lignende porøst. så måske er det kun dette, du får fat i. men det mærker du, når du borer. Pas på elrør og eventuel gulvvarme osv.
Tror dog ikke, det er nogle større problemer med en så enkel væg som en adskillende indervæg, som der ikke skal hænge gjortunge skabe på osv.
Får du bare stolperne (stående reglar) så godt i længde (lidt overlængde), så du kan banke dem på plads, så kiler de jo også væggen fast.
Når man først spiker ned spikpluggen, så synker den ind i træet nogle mm ekstra også.
Tror dog ikke, det er nogle større problemer med en så enkel væg som en adskillende indervæg, som der ikke skal hænge gjortunge skabe på osv.
Får du bare stolperne (stående reglar) så godt i længde (lidt overlængde), så du kan banke dem på plads, så kiler de jo også væggen fast.
Når man først spiker ned spikpluggen, så synker den ind i træet nogle mm ekstra også.
80mm er fint, bruger du træreglar saver du dem et par millimeter for lange, så du skal slå dem på plads, da er det nemmere at sømme/skruve dem fast.
Desuden bliver væggen jo godt klemt mellem gulv og loft, så dine spigplugg vil ikke blive belastet specielt meget.
(Hopsa, den forrige skrev åbenbart samtidig som mig, men lidt hurtigere)
Desuden bliver væggen jo godt klemt mellem gulv og loft, så dine spigplugg vil ikke blive belastet specielt meget.
(Hopsa, den forrige skrev åbenbart samtidig som mig, men lidt hurtigere)
perfekt og nu til mit måske sidste spørgsmål
f.eks syllen er 4.02m lang, tænkte da at bruge 4.04m regel, læste i en artikel (hjemmesnedker på internettet antager jeg) som skrev, at han delte en 5m lang syll op i 2.5m hver, dvs havde to reglar ved gulvet. dvs de tog halvdelen af længden hver. er dette ok? for mig lyder det indlysende, at man skal have en enkelt lang. da træ er levende osv.
Tak igen for alle svarene! virkelig dejligt at finde sådan et godt community!
f.eks syllen er 4.02m lang, tænkte da at bruge 4.04m regel, læste i en artikel (hjemmesnedker på internettet antager jeg) som skrev, at han delte en 5m lang syll op i 2.5m hver, dvs havde to reglar ved gulvet. dvs de tog halvdelen af længden hver. er dette ok? for mig lyder det indlysende, at man skal have en enkelt lang. da træ er levende osv.
Tak igen for alle svarene! virkelig dejligt at finde sådan et godt community!
Havde det ikke været nok at lime bund- og topreglen med sættelim og derefter gjort reglerne nogle millimeter længere, så de sidder stramt? Så slipper man for at bekymre sig om at bore i nogle rør eller ledninger...? Det er jo trods alt kun en indervæg..
Da der i dag findes meget godt lim, bør det være helt muligt at lime. Selv borer jeg ca. 25 mm ind i betonen, normalt ligger nemlig vand/el mindst 30 mm ind... men man kan aldrig være helt sikker.
Måske en kombination, lime og sætte 3 sømplug oppe og nede, så får man lidt spænding, når man borer, samtidig med at man er sikker på, at væggen bliver stående.
Måske en kombination, lime og sætte 3 sømplug oppe og nede, så får man lidt spænding, når man borer, samtidig med at man er sikker på, at væggen bliver stående.
At tvinge den regel (4040 mm) med 20 mm's overlængde mod indervægge (om nu målet er 4020) ville jeg ikke have gjort. Indervæggene vil sandsynligvis flytte sig lidt da.
Apter længderne dvs standardmål er (i dette omfang) ...3900 4200 4500... mm hvis det er de mål, der har forvirret lidt?
/Kent
Apter længderne dvs standardmål er (i dette omfang) ...3900 4200 4500... mm hvis det er de mål, der har forvirret lidt?
/Kent
Mest praktisk er at bruge 70 mm ståludlæg (gerne med den højere flange) i loft og på gulv og derefter stille en 2"3" i disse. Ståludlæggene fastgøres med korte sømplug og træreglerne kan fastgøres ved at trække en gipsskrue gennem flangen ind i reglen.Kiranos sagde: