Hej!
Jeg overvejer at starte mit første mureprojekt og har brug for lidt information. Væggen er en skillevæg i kælderen på ca. 170 cm længde og loftshøjde 215 cm. Den skal gå fra ydervæg til "hjärtvägg" eller hvad man kalder det. Væggene, den møder, er også muret med almindelig grå "betongsten" tror jeg, det hedder. Gulvet er beton.
1. Hvilke mursten skal jeg bruge
2. Hvilken mørtel har jeg brug for, jeg finder kun mur- og pudsemørtel A, B og C
3. Hvordan forankrer jeg det hele i loftet (råspont), kan jeg slå lidt søm der, så mørtlen kan gribe fat
4. Hvordan er det med armering, har man brug for det, og hvordan gør man det bedst, skal det forankres i ydervæggene?
5. Har man brug for efterbehandling af væggen på nogen måde, holde den fugtig osv.
6. Hvornår kan jeg pudse?
Taknemmelig for muretips!
Mvh Andreas
Jeg overvejer at starte mit første mureprojekt og har brug for lidt information. Væggen er en skillevæg i kælderen på ca. 170 cm længde og loftshøjde 215 cm. Den skal gå fra ydervæg til "hjärtvägg" eller hvad man kalder det. Væggene, den møder, er også muret med almindelig grå "betongsten" tror jeg, det hedder. Gulvet er beton.
1. Hvilke mursten skal jeg bruge
2. Hvilken mørtel har jeg brug for, jeg finder kun mur- og pudsemørtel A, B og C
3. Hvordan forankrer jeg det hele i loftet (råspont), kan jeg slå lidt søm der, så mørtlen kan gribe fat
4. Hvordan er det med armering, har man brug for det, og hvordan gør man det bedst, skal det forankres i ydervæggene?
5. Har man brug for efterbehandling af væggen på nogen måde, holde den fugtig osv.
6. Hvornår kan jeg pudse?
Taknemmelig for muretips!
Mvh Andreas
1. Dette afhænger af, om du skal hænge tunge ting op på væggen eller det bare er en skillevæg!
Normalt ville det være tilstrækkeligt med Leca blokke 190mm
2. Du skal bruge en mur- og pudsemørtel med kvalitet B
3. Som man vil, er ikke nødvendigt.
4. Bor nogle armeringsjern ind i hver væg for at afstive væggen samt armeringsjern i et par af skifterne.
5. Nej
6. Dagen efter du har muret færdigt
brug gerne rødgrund (serpo) eller grundingsmørtel (finja), inden du begynder at pudse, det hæfter og holder meget bedre!
Samt en pudsemørtel KC-c til selve pudsningsdelen!
Normalt ville det være tilstrækkeligt med Leca blokke 190mm
2. Du skal bruge en mur- og pudsemørtel med kvalitet B
3. Som man vil, er ikke nødvendigt.
4. Bor nogle armeringsjern ind i hver væg for at afstive væggen samt armeringsjern i et par af skifterne.
5. Nej
6. Dagen efter du har muret færdigt
brug gerne rødgrund (serpo) eller grundingsmørtel (finja), inden du begynder at pudse, det hæfter og holder meget bedre!
Samt en pudsemørtel KC-c til selve pudsningsdelen!
Svaret oven sagde vel det meste, men en ting kan jeg tilføje. Er du nybegynder skal du vælge KC-brug, ikke murcement (gullex). KC-bruket består af kalk og cement, mens murcement består af almindelig portlandcement med lidt malet kalksten for at gøre det smidigere. KC bliver dog meget smidigere og enklere at arbejde med.
Klik her for at svare