Jeg har købt to garderober (ikea pax) med målene 100x36x236. Væggen er ca. 208cm bred, så jeg regner med et mellemrum på 4cm på hver side, som skal dækkes. Nedenunder tænkte jeg at bruge den eksisterende gulvlist - flytte den frem. Tænkte at bruge 45x45 regler som bund. Øverst tænkte jeg at købe deckorlist fra ikea (Bodbyn).
Mine spørgsmål/overvejelser:
Er det en god idé med 45x45-reglerne? Gulvlisten er 10cm, og afstanden fra gulv til garderobedøre er 6,5cm, så jeg skal løfte garderoberne 3,5cm. Reglerne bygger yderligere 1cm, men jeg tænker, at det ikke gør så meget for indtrykket. Hvad tror I? Har jeg brug for at fastgøre garderoben i reglerne nedenunder eller er det nok, at de skrues sammen samt sikres bagtil i væggen?
Som ikeas garderobe er konstrueret, er der en dybdeforskel mellem væggene og dækskiven nedenunder (mod gulvet). Det gør, at der bliver et "hul" mellem gulvlist og garderobe. Ved ikke om dette vil opfattes som forstyrrende på slutresultatet, når dørene er på plads. Hvad tror I? Hvis man brugte en mere tilpasset højde nedenunder, ville gulvlisten kunne dække præcis til døren starter...men 45x45-reglen føltes som en praktisk løsning
Hvad ville I foreslå for at dække siderne på en pæn måde? Og hvordan skal jeg fastgøre dem; skal jeg skrue en fast regel fra indersiden af garderoben? Skal jeg bruge dækside eller gips, eller andet? Eksempel på dækside jeg har kigget på, fra ikea (240x36)
Rummet hvor garderoberne skal stå. Kun en monteret indtil videre. Har lagt en 45x45 regel i bunden + en gulvlist jeg havde til overs for at få en fornemmelse af, hvordan det bliver.
"Låge" mellem gulvlist og garderobens nederste del
Deckorlist øverst.
Stor tak på forhånd til alle kyndige rådgivere derude!
Behøver lidt tips... Hvordan dækker jeg bedst sprækken mod loftet? Den er 18-22 mm, da loftet ikke er helt lige. Garderoben står på en 10mm OSB for at få en gulvlist i den rigtige højde, som jeg gerne vil have, men jeg kan fjerne den, hvis mere plads letter ved loftet, det synes nemmere at løse gulvlisten.
Har overvejet skyggeprofil 43, men måske er der en bedre løsning?
Ved nogen, hvor højt døren går på Ikea Pax? Almindelige døre. Er det i niveau med loftet eller væggen i garderoben? Har ikke købt dørene endnu, så jeg kan ikke teste selv.
Har brug for nogle tips... Hvordan dækker jeg bedst mellemrummet mod loftet? Det er 18-22 mm, da loftet ikke er helt lige. Garderoben står på en 10mm OSB for at få en gulvliste i den rette højde, som jeg ønsker, men kan fjerne den, hvis mere plads gør det lettere ved loftet, det føles lettere at løse gulvlisten.
Overvejet en skyggeprofil 43, men måske findes der et bedre forslag?
Ved nogen, hvor højt døren går på Ikea Pax? Almindelige døre. Er det på niveau med loftet eller væggen i garderoben? Har ikke købt dørene endnu, så kan ikke teste det selv.
Når først dørene er på plads, vil du bemærke ekstremt lidt af det mellemrum, men hvis man vil have den ekstra finish, så er det klart, man skal gøre noget.
Jeg havde lidt dækside (Ikea FÖRBÄTTRA tilbage), som jeg målte og savede til. Den sidder ikke fast på billedet, så det ser ikke optimalt ud. Overvejer eventuelt at fuge lidt for at få det endnu bedre.
Ja, det kommer måske ikke ses så meget, men jeg, som ved det, vil blive irriteret over det, plus jeg vil ikke have nogen støvhylle deroppe.
Tak for tipset! Jeg bygger dem nok ind, som de står nu, så må man jo finde noget, der passer, når det bliver tid. Det burde kunne løses på en eller anden måde i hvert fald. En anden idé var, om man skulle sætte en lille liste mellem reglerne, der kommer til at stå på hver side, og så det samme på hver langside for at indramme det lidt; det kunne måske blive godt. Jeg er ikke tålmodig nok til at skære en gipsskive helt lige mod garderoben alligevel, så det bliver nok bedst med en lille liste der også.
Jeg har købt to styk garderober (ikea pax) med målene 100x36x236. Væggen er ca. 208cm bred, så jeg regner med en plads på 4cm på hver side, som skal dækkes. Nederst tænkte jeg at bruge den gulvlist, der allerede er der - rykke den frem. Jeg tænkte at bruge 45x45 reglar som bund. Øverst tænkte jeg at købe deckorlist fra ikea (Bodbyn).
Mine spørgsmål/overvejelser:
Er det en god idé med 45x45-reglarne? Gulvlisten er 10cm og afstanden fra gulv til garderobedøre er 6,5cm, så jeg behøver at hæve garderoberne 3,5cm. Reglarne bygger yderligere 1cm altså, men jeg tænker, at det ikke gør så meget for indtrykket. Hvad tror I? Behøver jeg at fæstne garderoben i reglarne nederst, eller er det nok, at de skrues sammen samt sikres bagpå i væggen?
Som ikeas garderobe er konstrueret er der en dybforskel mellem væggene og dækkesiden nederst (mod gulvet). Det gør, at der bliver et "hul" mellem gulvlist og garderobe. Ved ikke, om dette vil opfattes forstyrrende på slutresultatet, når dørene er på plads. Hvad tror I? Hvis man brugte en mere tilpasset højde under, kunne gulvlisten dække præcis til døren begynder...men 45x45-reglen føltes som en praktisk løsning
Hvad ville I foreslå for at dække siderne på en pæn måde? Og hvordan skal jeg fæstne dem; skal jeg skrue en fast regel fra indersiden af garderoben? Skal jeg bruge dækside eller gips, eller andet? Eksempel på dækside jeg har kigget på, fra ikea (240x36)
[billede]
Rummet hvor garderoberne skal stå. Kun en monteret indtil videre. Har lagt en 45x45 regel i bunden + en gulvlist jeg havde til overs for at få en fornemmelse for, hvordan det bliver.
[billede]
"Lukke" mellem gulvlist og garderobens nedre del
[billede]
Deckorlist øverst.
Stort tak på forhånd til alle kyndige rådgivere derude!
Hvordan fik du fjernet hullet mellem gulvsokkel og garderoben?
Flot! Sådan blev min pax-indbygning[billede] [billede] [billede]
Hej!
Jeg skal bygge et lignende pax garderobe ind, og er lidt nysgerrig på, hvordan du gjorde listerne og passtykket samt hvordan du fastgjorde disse i væg/garderobe? Har du en dækplade til højre, eller er det garderobesiden (ser ud til at have en lidt anderledes nuance).
Hej!
Jeg skal bygge ind en lignende pax garderobe, og er lidt nysgerrig på, hvordan du lavede listerne og passstykket samt hvordan du fastgjorde disse i væg/garderobe? Har du en dækplade til højre, eller er det garderobesiden (det ser ud til at være en lidt anden nuance).
Hej,
Jeg fastgjorde garderoben i væggen, den er i lod på billedet, væggen er skæv (jeg kilede den på plads, inden jeg skruede den fast. Så satte jeg klodser som du ser på billedet for at have noget at skrue gipset i. Til højre er det garderobesiden, øverst har jeg malet gipset, deraf nuanceskiftet.