Låner tråden lidt!
Acme, du med flere ser ud til at have styr på, hvad der virker.
Vi starter med en tilbygning på vores århundredeskiftehus i marts. En udbygning i vinkel 8m lang 6 m bred. Det oprindelige hus er 8x12m. Havde håbet, at 2x9" til 6m fritbærende bjælkelag ville være tilstrækkeligt. Havde tænkt at sætte c/c 300 eller 400mm og krydskolve tæt.
Er det en dårlig idé?

Kommer til at lægge massivt fyrretræsgulv, så nogen limskruet spånpladegulv kan det ikke blive heller..

Kertobalk og lignende bliver dyrere, og jeg vil desuden helst have, at bjælkelaget bliver omtrent lige så tykt som i det gamle hus for at få samme lofthøjde i underetagen og jævnt gulv på øvre plan.

S
acme!

ja selvfølgelig men jeg tror ikke han vil have en tærskel på omkring 7-10 cm!
eller at loftet går ned lige så meget!!
med 4 m mener jeg uden at krydskolve!
du kan sikkert øge 1 m til MEN tid til at krydse!
læg krydsning både 2-3 rækker så har du løst problemet!!!

callemange!
nej 2"9_" går ikke i denne situation da strækningen er for lang med 2"9"!
bærende væg under eller byg en bjælke ind i midten og skær bjælkerne i H-bjælken så har du løst det!

større dimensioner vil bare give en masse mere problemer!

mvH
speedomac

Et dumt spørgsmål måske, men jeg stiller det alligevel! Er du sikker på, at det ikke bare er gulvplankerne, der knirker? I så fald kan knirken nemt fjernes ved at bore ned gennem planke og bjælke og slå en rundstav i!

Nu lyder jeg som en gammel svensk lærer, men vær venlig ikke at bruge så meget "!!!!!!" hele tiden, for det kan tolkes som om man er sur eller oprørt... Lad børnene holde på med sådan noget, så hæver vi niveauet lidt her på forummet.

Men hvis man ikke ville fjerne bjælkerne, men bare forstærke lidt? Har et gammelt mellemloft med en spændvidde på 5,90m, der ligger spån imellem bjælkerne og også ca. 1-1,5dm lerpuds i bunden. Kunne man ikke forstærke det på en eller anden måde uden at skære bjælkerne væk, de har jo også i mit hus fungeret i over hundrede år. Hvis man fjernede leret, reducerer man jo vægten ret meget, er det ikke nok bare at have spån/økofiber i gulvet??

S
hej!
svært at se/forklare når man ikke ser, hvordan det ser ud!
du siger, at huset har stået i hundrede år?
kanon hus bedre træ kan du ikke få fat på som du har i huset, kernetræ!
problemet med dit bjælkelag er som jeg sagde, forskellige dimensioner det har *sat* sig!
selv om du rydder rent imellem, vil det ikke hjælpe!
et tip kan i øvrigt være, at hvis du fjerner gulvbrædderne og rydder rent mellem bjælkerne, så går du ned og sætter skruetvinge i midten og presser gulvet op *hvis det går* gerne lidt mere end vandret.
så går du op og lægger nye planker i den største størrelse, der kan være, skru dem godt fast i bjælkerne med *gode* franske skruer! læg derefter sådan plade 22mm og lim alt, også på bjælkerne!!
håber denne forklaring kan være til hjælp!
mvh
speedomac

speedomac:
Jeg har et lignende fremtidigt problem, hvis/når jeg bygger en ekstra etage. Dagens bjælkelag er sandsynligvis lidt spinkelt, 3x6" med en spændvidde på 3.6 m. Mener du, at man kan skrue ekstra planker på de eksisterende for at styrke dem? Så i mit tilfælde kunne man måske sætte 2x6" på begge sider med en bunke franskskruer? Er det nok? Hvad synes du om at bygge på dagens 3x6" med en liggende 2x3" (lime og skrue) og så sætte en solid 2x8" på den ene side af den påbyggede bjælke?

Nu har jeg i hvert fald bestilt 45x220 6,5m lange for at forstærke mit etagedæk med, tænker at bygge "bokse" mellem de eksisterende bjælker, der ligger på cc120cm, sætter reglarne i samme højde som bjælkerne og laver kryds med cc60cm. Har en spændvidde mellem bjælkevægge på 6,10m, skal fastgøre reglarne til væggen med bjælkesko og ankarskruv "lange".

Er jeg ude på et sidespor, eller virker det som en god konstruktion?

Kommer til at fjerne lerpudset, så reglarne får plads og lade resten blive for lydisoleringens skyld og kommer også til at lægge savsmuldet tilbage i gulvet.

Krysskolva ikke sæt plank i mellem da går det at lime og skrue i dem

Jeg er enig, men jeg håber, at TS ikke stadig venter på svar, da han/hun startede tråden i 2007

Ja jeg så det nu :) gik efter datoen det var startet 21 dec tænkte ikke på årstallet

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.